ZETApress

hírportál

Informatika a közlekedésben

Mezőgazdasági munkagépElvégezte az Egyszerűsítési Programban foglalt feladatait az NFM. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium befejezte a járművek forgalomba helyezéséhez és vizsgáztatásához kapcsolódó négy eljárás finomhangolását is. Jelentősen egyszerűsödik a külföldön megvásárolt járművek honosítása, a traktorokat csak ötévente kell vizsgáztatni, és megszűnik a piros környezetvédelmi plakett.

A legkésőbb októberben hatályba lépő módosítások esetében az egyszerűsítés módja jellemzően az ügy elektronizáltságának növelése vagy dokumentációs, információs igényének csökkentése. A közúti járművek forgalomba helyezési eljárásainak megkönnyítése érdekében a hatóság típus-adatbázist hoz létre, és ennek felhasználásával közli a nyilvántartóval az adott járművekhez tartozó aktuális műszaki adatokat ? tudtuk meg a mai sajtóreggelin Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkártól.

Az informatikai rendszerek összeköttetésével javul az adatbiztonság, és jelentősen rövidül a forgalomba helyezési eljárás ügyintézési ideje. A járműhonosítás egyszerűsítése az uniós tagállamokban megvásárolt járművek hazai forgalomba helyezését segíti. A jövőben az ügyintézéshez elegendő lesz a külföldön kiadott járműokmányok és az adásvételi szerződés bemutatása, a vevőnek tehát nem kell már külföldön a nevére íratnia az autót.

Az időszakos vizsgára állított járművek közel négyötödénél a vizsgáztató szervezet készíti fel a járművet, végzi el a karbantartást, az előzetes áttekintés során feltárt hibák javítását. A jármű tulajdonosa a műszaki vizsga ideje alatt többnyire nem tartózkodik a helyszínen. Az új előírások szerint külön okirat kiállítása nélkül is az üzembentartó képviselőjének tekintendő a szerviz dolgozója vagy az a személy, akinek a tulajdonos a járművet és annak okmányait átadta. A formális meghatalmazás mellőzésével idő és költség takarítható meg.

A vállalkozók, termelők számára jelent komoly könnyebbséget az a változtatás, amely a traktorok vizsgáztatási periódusát három évről öt évre emeli. A hatóság vizsgabiztosa a cég által biztosított, a rendeletben meghatározott minimális technikai feltételeknek megfelelő helyszínen végzi el az oda összeszervezett traktorok vizsgálatát. A mezőgazdasági járművekkel a jövőben tehát nem kell majd a megyeszékhelyeken működő vizsgáló állomásra beközlekedni.

Megszűnik a rendszámtáblán elhelyezett környezetvédelmi plakett indokolatlan cseréje is azokban az esetekben, amelyekben a meglévő sértetlen plakett helyett kellene megegyező színű újat felragasztani. A viszonylag ritka piros plakettet sem alkalmazzák a továbbiakban a hatóságok. Az Euro-II. előírást nem teljesítő autók rendszámán fekete színű jelzi majd, hogy a jármű fokozottan környezetszennyező. A kapcsolódó rendeletmódosításokat a közeljövőben hirdetik ki.

Az idei év végéig összesen tizennyolc közlekedési ügycsoportban csökkennek az állampolgárok és vállalkozások adminisztratív terhei. Három energetikai tárgyú eljárás egyszerűsítése már tavaly megtörtént. A szaktárca ezzel végrehajtotta a Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program Egyszerűsítési Programjában rögzített jogalkotási feladatait. A Jogszabályok és folyamatok egyszerűsítése a közlekedési hatósági- és igazgatási eljárásoknál című, ÁROP 1.2.6/A-2011-2012-0005 kódszámú projekt az Új Széchenyi Terv forrásaiból, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.

Szóljon hozzá!