ZETApress

hírportál

Földgáz az autóbuszban

CNGbusz1Földgáz üzemű próbajárat a VOLÁNBUSZ Zrt. és a BKV Zrt. vonalain. A FŐGÁZ CNG Kft. (FŐGÁZ) és az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. (MAN) márciustól egy sűrített földgáz (CNG) üzemű buszt biztosít tesztelésre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság (BKV) és a VOLÁNBUSZ Zrt. számára.

A két hónapig tartó próbaüzem alatt a CNG busszal a fővárosban és az elővárosi közlekedésben találkozhatunk majd. A közlekedési társaságok a teszt során saját tapasztalatokat szerezhetnek a CNG hajtás előnyeiről, valamint a lakosság is megismerkedhet a környezetbarát közlekedési mód egy fajtájával – tudtuk meg a délelőtti sajtóúton.

A tömegközlekedésbe állított első CNG üzemű busz tesztjárata 10 órakor indult el a Népligeti autóbusz pályaudvarról. Velünk utazott a VOLÁNBUSZ Zrt-től Egész Emil általános vezérigazgató-helyettes és Kameniczky Ákos forgalmi és kereskedelmi vezérigazgató-helyettes, a BKK-tól Vitézy Dávid vezérigazgató és Somodi László közlekedésszervezési és fejlesztési vezérigazgató-helyettes, a MAN Busz és Kamion Kereskedelmi Kft-től Széll Tamás vevőszolgálati és szervizigazgató és Hoyos György buszüzletág vezető, a FŐGÁZ CNG Kft-től pedig Bálint Norbert ügyvezető igazgató.

A sűrített földgáz alapú közlekedés a dízel- és benzinüzem olyan környezetbarát és gazdaságos alternatívája, amely világszerte egyre nagyobb szerepet játszik a tömegközlekedésben. A technológia hazánkban ugyan nem ismeretlen, de a használata még alig elterjedt – mondták el az autóbuszon. A FŐGÁZ az MAN-nel együttműködve mától május végéig egy CNG üzemű, MAN Lion’s City A37 típusú autóbuszt biztosít tesztelésre a BKK-nak, a BKV-nak és a VOLÁNBUSZ Zrt.-nek. A Budapest városi és elővárosi közlekedését biztosító társaságoknak ezáltal lehetősége nyílik arra, hogy üzemi körülmények között teszteljenek egy CNG autóbuszt.

A teljes tesztperiódus alatt az első hónapot elővárosi körülmények között, Budapest-Maglód útvonalon, menetrend szerinti forgalomban, a második hónapot pedig városi körülmények között a 15-ös BKV-vonalon használják majd a járművet a közösségi közlekedésben. Így első kézből és ami még fontosabb, üzemi körülmények között ismerhetik meg a CNG hajtású buszok technológiáját, valamint saját tapasztalatokat szerezhetnek a sűrített földgáz előnyeiről. A helyközi forgalomban jegyet kell váltani, a helyi járaton nem, s tanulván a midibusz 2011. júliusi, vári teszteléséből, erről a magyar mellett idegen nyelvű feliratokon is tájékoztatják a járműben utazókat.

CNGbusz2A FŐGÁZ további nem titkolt szándéka, hogy a jármű, mozgó reklámtáblaként, a fővárosi lakosság figyelmét is felhívja a CNG hajtás nyújtotta előnyökre, hiszen sokan nem tudják, hogy nem feltétlenül kell átalakítani autójukat, mert akár gyári CNG hajtású személyautót is vásárolhatnak, ezzel az üzemmóddal pedig üzemanyag-költséget takaríthatnak meg.

A földgázüzemű járművek mind gazdasági, mind környezetvédelmi szempontból előnyös megoldást biztosítanak az üzemeltető számára. A gazdaságos üzemeltetés mellett ki kell emelni ezen technológia környezetterhelést csökkentő és ezáltal az emberi egészséget is óvó előnyeit. A CNG hajtású buszok hagyományos társaikhoz képest jelentősen kevesebb üvegházhatást fokozó gázt (széndioxid, szénmonoxid, nitrogén-oxidok, nem metán szénhidrogének) juttatnak működésük során a levegőbe. A korom kibocsátásuk szinte nulla, ami jelentősen hozzájárulhat a városi levegőben található magas szálló por koncentráció csökkentéséhez.

A FŐGÁZ CNG Kft.

A FŐGÁZ 100 százalékos tulajdonában lévő leányvállalata 2011-ben kezdte meg működését azzal a céllal, hogy népszerűsítse a földgáz üzemanyag hazai alkalmazását és fejlessze a budapesti és a magyarországi CNG kút infrastruktúrát. Ennek első lépéseként létesítette Budapest első nyilvános sűrített földgáz üzemanyagkútját Kőbányán, amit várhatóan több CNG kút nyitása követ.

Az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft.

Az MAN üzletpolitikája szerint vásárlóinak magas minőségű, megbízható, kényelmes és környezetbarát járműveket kínál, mindezt európai színvonalú körülmények között. Magyarországon 1996-ban nyitotta – az MAN osztrák leányvállalatán, az ÖAF-on keresztül – első értékesítési és szervizközpontját Dunaharasztiban. A német konszern elégedettségét mutatja, hogy ma már Győrben, Pécsett és Tiszaújvárosban is rendelkeznek saját kirendeltséggel. Ezen túl további négy szerződött szervizpartnerrel biztosítják az ország régióinak teljes lefedettségét.

2 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Szelektív hulladékgyűjtés | ZETApress
  2. Gázos buszok Dél-Pesten | ZETApress

Szóljon hozzá!