ZETApress

hírportál

Metróteszt Dél-Budán

Elkezdődött az M4-es vonalra gyártott Metropolis-metrószerelvény prototípusának tartampróbája az új metróvonal Kelenföldi pályaudvar és a Móricz Zsigmond körtér közötti, már elkészült és novemberben tesztelt szakaszán ? tudtuk meg a délutáni kelenföldi sajtótájékoztatón.

Az elmúlt hetek sikeres tesztjeit követően kezdődhetett el a tényleges tartampróba annak érdekében, hogy az Alstom a jármű végleges típusengedélyét februárjában a vállalt határidőre megszerezhesse és, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság előírásaival összhangban bizonyítást nyerjen: az új jármű megbízhatóan működik majd az új metróvonalon ? mondta Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes.

A M4-es vonalra szállítandó metrószerelvény prototípusát az Alstom ? a 2011. júliusi megállapodással összhangban ? 2012. augusztusban katowicei gyárából a franciaországi Valenciennes-ben levő tesztpályára szállította, hogy a BKV-val és a Nemzeti Közlekedési Hatósággal együtt kidolgozott ütemterv szerint megkezdődjön a jármű típustesztelése a nemzetközi szabványoknak megfelelő tesztpályán. A franciaországi tesztek befejezését követően a járművet átszállították a BKV Fehér úti járműtelepére, ahol ismét teszteknek vetették alá a járművet.

A speciális tesztek során az Alstom szakemberei a szerelvény 54 különböző technikai paraméterét vizsgálták. Egyebek mellett több mint ezer fékhatás és fékútméréseket végeztek különböző terhelési és sebesség szinteknél, egyes esetekben a megengedettnél magasabb, 90 km/óra sebességszinten és extrém magas, 8 utas/négyzetméter terhelésnél, amihez 90 tonna terhelést helyeztek el a kocsikban. Emellett mérték a jármű gyorsulóképességét, ellenőrizték az akadályérzékelő rendszerek, az ajtók, a légkondicionáló berendezés helyes működését; vizsgálták a jármű működését különleges üzemeltetési körülmények esetén (például rövidzárlat, vonatszakadás, szétkapcsolódás és a gyors feszültségugrás), valamint ellenőrizték a szerelvény utas-komfort jellemzőit, például a külső és belső zajszintet és az utazási kényelmet.

Mindeközben sikeresen lezajlott az M4-es vonal első elkészült pályaszakaszának tesztje is a Kelenföldi pályaudvar és a Móricz Zsigmond körtér között ? először egy régi szovjet, majd az M2-es vonal egyik szeptemberben beindított új Metropolis-szerelvényével. Ezt követően ? még decemberben ? a 4-es prototípus jármű átszállításra került az M4-es metró új, modern járműtelepére, hogy az üzemeltetés helyén is kipróbálják a szakemberek.

Mire a tartampróbák lezárulnak, elmondható lesz, hogy az M4-es vonalra gyártott prototípus szerelvényt mintegy háromezer munkaórában 12 tesztmérnök 8 tervezőmérnök együttműködésével vizsgálták. Mindez, és az a tény, hogy az elmúlt hónapokban az M2-es vonalra leszállított Metropolis vonatok már mintegy 150 ezer km-t teljesítettek utasforgalomban, bizonyítják a jármű megfelelőségét.

A prototípus járművön kívül 3 új metrószerelvény gyártása már elkezdődött, így a végleges típusengedély birtokában az Alstom 2013 tavaszától folyamatos szállítja majd a széria szerelvényeket Budapestre. Ezeket újabb, ellenőrző vizsgálatoknak vetik majd alá, de itt már a teljes M4-es metró rendszert ? beleértve a biztosító és egyéb berendezéseket ? vizsgálják majd annak érdekében, hogy 2014 tavaszán a budapesti utazóközönség birtokba vehesse az új M4-es metróvonalat.

3 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Helyreállt a rend | ZETApress
  2. Nagykörúti mélygarázs | ZETApress
  3. Próbaút az M4-es metrón | ZETApress

Szóljon hozzá!