ZETApress

hírportál

Hajózzunk a Dunán!

Utazzon hajóval a munkába, iskolába! Új, menetrend szerinti hajójáratok indulnak július elsején a ferencvárosi Haller utcától az újpesti Árpád útig, illetve az újbudai Kopaszi-gáttól a Római-partig ? tudtuk meg a mai sajtótájékoztatón, az A38 Hajón, ahová a Jászai Mari téri kikötőátadásról utaztunk a Pest-Buda hajón.

Budapest Főváros Önkormányzata, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. a budapesti folyamszakaszon összesen kilenc kikötőt alakított ki európai uniós forrásból. A fejlesztés célja, hogy a Duna kihasználásával új és korszerű közösségi közlekedési alternatívát biztosítson a fővárosban élők és az idelátogató turisták számára.

A főváros első közforgalmú közlekedési gőzhajója még 1820-ban indult útjára, a Vigadó tértől Óbudáig közlekedett. A bécsi illetőségű Első Duna-gőzhajózási Társaság az 1880-as években már több mint négymillió utast szállított egy esztendőben. A budapesti hajózás aztán hanyatlásnak indult, melynek okai egyfelől a villamos megjelenése, másrészt pedig azok a látványos fővárosi építkezések voltak, amelyek során kialakult Budapest közúthálózata.

A hajók utas-száma az 1920-as évekre a korábbi egyharmadára csökkent. Ez a tendencia aztán folytatódott, és az M2 metró második szakaszának átadása, 1972 után gyorsult fel a hanyatlás. A járatoknak 1980-ban hárommillió, 1990-ben egymillió, 1997-ben pedig már csak 53 ezer utasa volt, és az elmúlt években a hajóközlekedés gyakorlatilag egyet jelentett a turisztikai célú sétahajózással. Az elmúlt években aztán az igények ismét megváltoztak, ezért döntött Budapest vezetése és a BKK a közösségi közlekedési funkció újraélesztése mellett.

A három járat közül kettő hétköznapokon (D11 és D12], egy pedig hétvégén (D13) közlekedik. A munkanapokon közlekedő D11 járat hét pesti kikötő ? Újpest, Árpád út, Meder utca, Népfürdő utca (Árpád híd), Jászai Mari tér (Margit híd), Petőfi tér (Erzsébet híd), Boráros tér (Petőfi híd) és Haller utca ? között három budai helyen is megáll: a Batthyány téren, a Szent Gellért téren és az egyetemvárosi A38 Hajónál.

A szintén munkanapokon közlekedő D12 és a hétvégéken, illetve ünnepnapokon induló D13 járatok a Római-part és a Kopaszi-gát között közlekednek majd. A hétvégén közlekedő D13-as járat a munkanapitól annyiban különbözik, hogy felfűzi a régebbről meglévő óbudai-szigeti, margitszigeti és Dráva utcai kikötőket is, így eljutási lehetőséget kínál a főváros legfontosabb folyó-menti közparkjaiba.

A járat valamennyi kikötője új, vagy felújított. A projekt 493 millió forintos költségének 90 százalékát az Új Széchenyi Terv keretében az Európai Unió támogatása biztosította. A kikötők akadálymentesek, sőt a Boráros téren külön lift is épült a mozgáskorlátozottaknak. A kikötőkben épültek kerékpártárolók, néhány helyszínen pedig P+R parkolók is ? mozgáskorlátozottaknak fenntartott helyekkel ?, de a hajókra is fel lehet szállni biciklivel és kerekes székkel. A hajókon mozgatható kerekesszék-emelő berendezés lesz elhelyezve, a mozgáskorlátozott utasok egyelőre a személyzet segítségével tudnak beszállni.

A hajójáratokra érvényes jegy a hajón váltható, 400 forintért. Ellenőrök nem lesznek a járatokon, ahol a kedvezmények a többi járattal azonos módon érvényesek. A 6 éven aluliak és 65 éven felüliek ingyenesen utazhatnak. A hajójáratokra munkanapokon jegy nélkül is bárki felszállhat, akinek van érvényes Budapest-bérlete, vagy bármilyen 24 órás vagy annál hosszabb érvényességű jegye. Akinek nincs ilyen, az csak a helyszínen váltott 400 forintos menetjeggyel utazhat, s a személyzet húszezresből is vissza tud majd adni!

A hajók munkanaponként a reggeli munkakezdéstől a kora esti hazajárásig közlekednek. A D11-es teljes üzemidőben jár 60 percenként, ezt a D12-es csúcsidőben szintén 60 percenként sűríti, így a közös szakaszukon ? tehát a teljes belvárosi folyamszakaszon ? a két járat közösen csúcsidőben 30 perces követést biztosít.

A hajójárat beindítása évi közel kétszázmillió forintba kerül, további fejlesztése, üzemidejének bővítése, sűrítése az első időszak tapasztalatai, utasszámai alapján lehetséges. A hajók többsége felújított, ugyanakkor nem a legmodernebb, mint a városi közlekedésben néhány nyugat-európai városban működő gyorshajók. Tarlós István főpolgármester felkérésére a BKK a hajóközlekedés első időszakának tapasztalatai alapján a továbbfejlesztésre javaslatot dolgoz ki, így a járműpark korszerűsítésére és a járatok agglomeráció felé történő kiterjesztésének lehetőségére vonatkozóan is.

A Haller utca állomásról jelenleg a Haller utca megközelíthetetlen, mivel a 2002. augusztus közepétől ? a nagy dunai árvíztől ? lezárt aluljáró egy zárt építési területre vezet. Korábban is, azóta is hajléktalanok lakják, de a Soroksári úti irodaházak üzemeltetői megígérték, hogy őszre felújítják, átjárhatóvá teszik. A Nemzeti Színház és a MŰPA is csak egy kiadós sétával közelíthető meg, így érdemesebb lett volna ezt a végállomást a Millenniumi Kulturális Központnál kialakítani! Mivel jelenlegi helyén egy szennyvízcsatorna is vezet a Dunába, így ezt sem lett volna szabad figyelmen kívül hagyni!

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Beindult a hajóforgalom | ZETApress

Szóljon hozzá!