ZETApress

hírportál

Pályafelújítás a Pilisben

Ma délelőtt 10:45-kor Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára a piliscsabai vasútállomáson sajtótájékoztatót tartott az induló közel húszmilliárd forintértékű vasútfejlesztési projektről, majd elindította az ?utolsó vonatot? a Piliscsaba ? Budapest vonalszakaszon.

Az eseménnyel megkezdődött a Pilisvörösvár ? Piliscsaba és a Piliscsaba ? Esztergom vonalszakaszok pálya- és műtárgyépítése. A közel húszmilliárd forintos vasútfejlesztés az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedési Operatív Program részeként valósul meg, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával. A ceremónia részeként felszedtünk egy előkészített rövid sínszakaszt.

A fejlesztés a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszát, a naponta jelenleg is 14 ezer utast kiszolgáló Budapest ? Esztergom vonalat érinti. Csökkenni fog a menetidő, ezáltal kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés, nő a vasúti személyszállítás színvonala, az új P+R parkolóknak köszönhetően javul a megállóhelyek elérhetősége. A rendezvényre 9:45-kor az államtitkár részvételével nosztalgiavonat indult a Nyugati pályaudvar 9. vágányáról. Az oda-visszaúton James Karácsony János, az LGT gitárosa játszott. Kérdésemre elmondta, hogy szeptemberben kezdik meg a felkészülést a jövő februári koncertjükre. Útközben lehetőségünk volt egy kötetlen beszélgetésre az államtitkárral és a kivitelezőkkel is.

A vasútvonal története

A 2. számú Budapest ? Esztergom vasútvonal 1895-ben eredetileg HÉV vonalként épült és üzemelt. Ez a vasútvonal fokozatosan kapott fővonali paramétereket, melynek egyik indoka volt, hogy az Almásfüzitő ? Esztergom vasútvonallal együtt az 1. számú, Budapest ? Hegyeshalmi fővonal kerülő útiránya lett, másrészt biztosítani kellett a dorogi bányavidék teherszállítását. Az elmúlt évtizedben ezek a funkciók háttérbe kerültek és ma a vonal forgalmát a személyszállítás, ezen belül a bővülő elővárosi forgalom határozza meg.

Majdani előnyök

A fejlesztés a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszát, a naponta jelenleg is 14 ezer utast kiszolgáló Budapest ? Esztergom vonalat érinti. A beruházás következtében csökkenni fog a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés. A megállóhelyek részleges átépítésével nő a vasúti személyszállítás színvonala, az új P+R parkolóknak köszönhetően javul a megállóhelyek elérhetősége.

Pilisvörösvár és Esztergom között 32,7 km-en tervezik az egyvágányú vasúti pálya felújítást és 2 km-en forgalmi kitérőt épít a NIF Zrt. a Terranova gyár térségében. A kitérő megépítésével az egyvágányú pályán a szembejövő vonatok kikerülhetik egymást, amellyel 15 perces követési időt tesznek lehetővé vonatok között a reggeli és délutáni csúcsforgalomban.

A pálya mellett alul- és felüljárókat létesítenek, átépítik az állomások peronjait, valamint összesen 11 helyszínen 848 férőhellyel P+R parkolókat építenek, valamint Dorog állomás mellett az átszállást megkönnyítendő buszfordulót létesítenek. Piliscsaba és Esztergom között a tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a sebesség a jelenlegi óránkénti 60 kilométerről 70-100 kilométeresre nő, így a teljes Pilisvörösvár ? Esztergom közötti szakaszon várhatóan 10 perccel rövidebb lesz a menetidő.

A korszerűbb pálya révén a zajterhelés és a porterhelés is jelentősen csökken. Összesen 58 darab műtárgyat újítanak fel, a megállóhelyeken térvilágítást és szélesebb, magas peronokat telepítenek (Szabadságliget, Klotild-liget és Pázmáneum megállóhelyen és Piliscsaba állomáson, valamint az újonnan létesítendő Magdolna-völgy, Pilisjászfalu, Piliscsév megállóhelyeken és Leányvár, Dorog, Esztergom-kertváros állomásokon). A peronokon a térvilágítás mellett peronfedés is készül. A megépülő peronokban a kábelalépítményt a térvilágításra, a leendő távhangosításra, vizuális utas-tájékoztatóra méretezve kell kiépíteni.

Kivitelezők

A beruházás két közbeszerzés keretében valósul meg. A Pilisvörösvár és Piliscsaba közötti vonalszakasz kivitelezője a Szemafor Konzorcium (Vezető tag: A-Híd Építő Zrt, tagjai: Vasútépítők Kft, H.F. Wiebe GmbH & Co. KG ? szerződéses ár: 10.408.018.051 forint + Áfa). A Piliscsaba és Esztergom közötti vonalszakasz kivitelezője az Inflexió Konzorcium (Vezető tag: Vasútépítők Kft., tagjai: H.F. Wiebe GmbH & Co. KG, A-Híd Építő Zrt. ? szerződéses ár: 8.753.943.093 forint + Áfa). A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával.

A munka lényege

A Pilisvörösvár és Piliscsaba közötti szakaszon, a szakasz közepén 2 km hosszú kétvágányú szakasz épül, mely lehetővé teszi a szemben haladó szerelvények megállás nélküli egymás kikerülését. A Piliscsaba ? Esztergom vonalszakaszon a jelenlegi sebességkorlátozásokkal tűzdelt vasúti pályát felújítjuk 60-100 km/óra sebességre. A Budapest ? Piliscsaba szakaszon új, korszerű elektronikus vasúti biztosítóberendezés épül. A Pilisvörösvár ? Esztergom vonalszakaszon előkészületek lesznek a II. ütemű villamosítás elkészítésére.

Az állomásokon és megállóhelyeken (16 helyszínen) ezek között Dorogon, Esztergom-kertvárosban, és Esztergomban is új P+R parkolókat, és B+R kerékpár tárolókat létesítenek, az állomásokon és megállóhelyeken új (sínkorona + 55 cm magas) magas peronokat építenek, melyek komfortosabbá teszik a vonatra történő fel és leszállást. A peronokon új perontetők épülnek, a hozzájuk tartozó utcabútorokkal. Pilisvörösváron és Dorog állomás mellett új autóbusz fordulót alakítanak ki.

A beruházás kapcsán tervezett vágányzárak: Pilisvörösvár és Piliscsaba között: 2012.06.16-tól 2013.03.31-ig. Piliscsaba és Esztergom között: 2012.06.16-tól 2012.10.30-ig. A vágányzárak miatt előreláthatólag 2012.06.16-a és 2013.03.31-e között Pilisvörösvár és Esztergom között autóbusszal lehet utazni. A Pilisvörösvár ? Piliscsaba vonalszakasz közötti munkálatok várhatóan 2013 végére, míg a Piliscsaba és Esztergom közötti kivitelezés tervezetten 2013. közepére készül el.

Szóljon hozzá!