ZETApress

hírportál

Újabb hidak Szlovákiába

Keretegyezmény egyszerűsíti és gyorsítja a közös magyar-szlovák közútfejlesztéseket. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár és Ján Figel szlovák közlekedési, építésügyi és regionális fejlesztési miniszter keretegyezményt írtak alá az államhatáron átvezető közutak forgalmi jellegéről Pozsonyban.

A felek véglegesítették az Ipoly Pest-megyei szakaszán megépítendő két híd létesítéséről szóló megállapodásokat is. A keretegyezmény jelentősen felgyorsíthatja a Magyarország és Szlovákia között korábban fennállt közlekedési kapcsolatok helyreállítását, az új összeköttetések létesítését. A határ menti infrastruktúrafejlesztések előfeltétele mostanáig államközi megállapodások megkötése volt ? tudatta az NFM Kommunikációs Főosztálya.

Az új szabályok szerint a kisebb léptékű építkezések (pl. helyi közutak, kerékpárutak) esetén elegendő lesz az utak tulajdonosainak vagy kezelőinek megegyezniük a beruházás előkészítéséről és kivitelezéséről. A továbbiakban csak az autópályák, gyorsforgalmi utak és a 30 méternél hosszabb szerkezetű határhidak létesítése kapcsán lesz szükség külön államközi megállapodásra. A létező és tervezett közúti kapcsolatok kilencven pontból álló, a keretegyezmény mellékletét képező jegyzékében szereplő utak, hidak, kerékpárutak építése és bővítése újabb nemzetközi szerződés megkötése nélkül is lehetségessé vált. A megállapodásban a két fél közösen határozta meg a határt átlépő közutak forgalmi jellegét, engedélyezett teherbírását az utak egységes kezelése és a határ menti településeken áthaladó tehergépjármű-forgalom mértékének szabályozása érdekében.

Az Ipolyon a második világháború előtt 47 helyen, átlagosan 4 kilométerenként volt átkelési lehetőség, azt követően csak négy működő átkelőhely maradt a magyar-szlovák határon (Letkés?Ipolyszalka, Parassapuszta?Ipolyság, Balassagyarmat?Tótgyarmat, Ipolytarnóc?Kalonda). A fél évszázados elszigeteltség után nemrég épült újjá két Ipoly-híd a folyó Nógrád megyei szakaszán: tavaly Rárós?Ráróspuszta, a múlthéten Pösténypuszta?Pető között. Az Ipolydamásd?Helemba és Vámosmikola?Ipolypásztó közti új hidak lehetőséget teremtenek majd arra, hogy a Pest megye északi részén fekvő települések és a dél-szlovákiai térség hagyományos gazdasági és társadalmi kapcsolatai ismét kiépüljenek.

Az elmúlt időszak a kétoldalú közlekedési kapcsolatok fejlődése szempontjából rendkívül eredményesnek bizonyult. A magyar és a szlovák kormány az összehangolt tervezés és építés érdekében tavaly júniusban kijelölte a Miskolc és Kassa közötti gyorsforgalmi út határmetszéspontját. 2011 nyara óta ismét nyitott a gépjárműforgalom előtt a sátoraljaújhelyi határhíd. Az Új Széchenyi Terv nemzeti programjának részeként új Duna-híd teremt majd összeköttetést Komárom és Révkomárom között. A fejlesztésről szóló megállapodás előkészítés alatt áll. Sorra épülnek a határon átnyúló kerékpárutak is Magyarország és Szlovákia között.

Szóljon hozzá!