Alapkőletétel az M6 II. fázisán
Puch László, a KHEM államtitkára, valamint Ken Reid és Mészáros József az M6 Tolna Konzorcium képviseletében tegnap délután elhelyezték az M6-os autópálya Dunaújváros ? Szekszárd közötti 65,1 km-es szakaszának alapkövét a nyomvonal 81+900-as kilométerszelvényénél.
Az eseményen az államtitkár kiemelte, hogy az M6-os autópálya a teljes térségi infrastruktúra bázisa, újabb munkahelyek lehetőségét teremti meg az itt élők számára. A Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz megvalósítása példamutató gyorsasággal jutott el a döntéstől a szerződéskötésig. 2010-re, amikor Pécs Európa kulturális fővárosa lesz, elkészül és így a város autópályán gyorsan és biztonságosan elérhetővé válik.
Az építési szakaszon 8 autópálya csomópont, négy pihenőhely és 57 híd létesül, a szakasz ideiglenes forgalomba helyezésének szerződés szerinti időpontja 2010 tavasza. A beruházás a köz- és magánszféra partnersége (PPP) keretében valósul meg, amely során az építés, üzemeltetés és fenntartás mellett a finanszírozás is a magánpartner, az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. feladata, amelyek ellenében az autópálya forgalomba helyezésétől kezdve a koncessziós szerződés 2038. július 16-i lejáratáig 118,6 milliárd forint nettó jelenértékű rendelkezésre állási díjra jogosult.
A KHEM a PPP programjának folytatásaként 2007. december 19-én írta ki az M6 autópálya II. fázisának (Dunaújváros ? Szekszárd útszakasz, 65,1 km) tervezésére, építésére, felújítására, üzemeltetésére, fenntartására és e tevékenységek finanszírozására vonatkozó koncessziós jog nyújtására irányuló közbeszerzési eljárást. A június 17-i eredményhirdetésnek megfelelően a közbeszerzési eljárásban nyertes ajánlattevő az M6 TOLNA Konzorcium lett. Július 16-án Dr. Szabó Pál, közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter és az M6 Tolna Autópálya Konzorcium képviselői Budapesten aláírták az autópálya-szakasz köz- és a magánszféra partnersége (PPP) keretében megvalósuló tervezésére, építésére, üzemeltetésére, felújítására, karbantartására és finanszírozására vonatkozó koncessziós szerződést.
A sikeres pénzügyi zárást követően a projekt végleges nettó jelenértéke 119,02 milliárd forint volt, ami 540 millió forinttal volt kedvezőbb a június elején benyújtott végleges ajánlatnál. 2008. július 17-én Szekszárdon sor került a projektindító dokumentum aláírására. Az eseményen a miniszter, a konzorcium képviselői és az Európai Befektetési Bank (EIB) képviseletében Marta Gajecka alelnök szándéknyilatkozatot írtak alá az EIB projektrefinanszírozásban való részvételéről. Az augusztus elsején történt részleges refinanszírozást követően a projekt nettó jelenértéke 118,62 Mrd Ft lett, ami négyszázmillió forinttal kedvezőbb a szerződéskötés-kori értéknél.
Az M6 autópálya Dunaújváros ? Szekszárd közötti teljes szakaszán a terület-előkészítéssel megindultak az építési munkálatok. Jelenleg a cserjeirtás, fakivágás, valamint a humusz leszedése zajlik, illetve megkezdődött a földművek (töltések, bevágások) építése is. A kivitelező egyes hidaknál megkezdte az alapozások műszaki kialakításának véglegesítéséhez szükséges próbacölöpök elkészítését, valamint elkezdődött a szállításokhoz szükséges, jelenleg nem szilárd burkolatú felvonulási utak kiépítése, illetve megerősítése, valamint megindult a nagytömegű anyagbeszállításokkal érintett utak és az azok mentén található épületek alapállapot-felvétele. A kivitelezési munkálatok a régészeti kutatásokkal összhangban az ütemterv szerint haladnak.
A szakasz főbb műszaki paraméterei
A Dunaújváros-Szekszárd szakasz az M6 autópálya Érd ? Dunaújváros szakasz folytatásaként, a megépült dunaújvárosi M6-M8 autópálya-autóúti csomópont és a tervezett szekszárdi M6-M9 autópálya-autóúti csomópontok között Fejér és Tolna megye területén épül. Az építési szakaszon 8 autópálya csomópont létesül, mindegyik országos közúti kapcsolatot biztosít. Négy pihenőhely épül, 2 egyszerű és 2 komplex pihenő. Az építendő hidak száma 57, ebből 6 nagy völgyhíd. A szakaszon ezen kívül 32 aluljáró, 14 felüljáró, 6 vadátjáró is épül. A 65,1 km hosszúságú új útszakasz üzemeltetéséhez egy új üzemmérnökségi telep épül.
Hossz: 65,1 km (76+200 ? 141+300 km sz. között). Keresztmetszete: 2×2 forgalmi sáv leállósávokkal, középső elválasztó sávval. Útkorona szélessége: 26,60 méter. Forgalmi sáv szélessége: 3,75 méter. Leállósáv szélessége: 3,0 m (burkolt). Középső elválasztó sáv szélessége: 3,60 m. Tervezési sebesség: 130 km/óra.