ZETApress

hírportál

Autópálya a Muravidéken

A Szlovén Autópálya-kezelő Rt. (DARS) délelőtt 11-kor ünnepélyes keretek között adta át a forgalomnak a Beltinci és Pince közötti 34 kilométeres autópálya-szakaszt, valamint a Lendva és Hosszúfalu-határátkelő közötti autóútszakaszt. Ezzel elkészült a Maribort a szlovén-magyar határral összekötő muravidéki autópálya-szakasz több mint kétharmada. Az autópálya építői felgyorsítva építik át a Lenart és Vucja vas közötti szakaszt, melyet valószínűleg október végén adnak át a forgalomnak.

Szabó Pál, közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter részt vett és beszédet mondott az autópálya szakasz ünnepélyes átadásán. Szlovén részről beszédet mondott kollégája, Radovan Žerjav közlekedési miniszter. Az eseményen részt vett Gyurcsány Ferenc kormányfő és Janez Jansa, a Szlovén Köztársaság miniszterelnöke. Az eseményt követően az M70 autópálya Tornyiszentmiklós-országhatár közötti szakaszát is birtokba vehetik az autósok.

A miniszterelnökök ezután szűk körű megbeszélést folytattak a lendvai városházán, majd a szomszédos Korona szállóban álltak ki a sajtómunkások elé. Megtudtuk, hogy tavasszal közös kormányülésre kerül sor, s az autópályák után a vasútvonalak, gáz- és elektromos vezetékek összekötése az újabb feladat. Mindjárt kisebb vita is kerekedett a szlovén kormányfő és egy helyi újságíró között. Az átadáson ugyanis a szlovén miniszter arról beszélt, hogy néhányan ellenezték az autópálya megnyitását, s a szlovén kollégát az érdekelte, hogy kik voltak ezek. A kormányfő szerint ilyenek nem voltak, a miniszter ilyet nem mondott, csak a sajtó értette félre szavait. Ne legyenek inkorrekt kérdéseik! ? fejezte be kioktatásunkat Jansa úr.

Délután fél 2-kor került sor az M7-es autópálya Zalakomár és Nagykanizsa közötti szakaszának átadására a 206-os kilométerszelvénynél. Itt Gyurcsány Ferenc mondott köszöntő beszédet, a két szakminiszter ide is ellátogatott, Janez Jansa viszont nem jött. Utána a közeli nagykanizsai művelődési házban került sor az ünnepi fogadásra és ajándékosztásra. Meg kell adni, hogy a beruházó PORR most is alaposan kitett magáért, ellentétben a szlovénekkel, akik még a sajtótájékoztatón is euróért adták az ásványvizet.

Azt már megszoktuk, hogy a határon nincs ellenőrzés, s az új autópályán már csak egy tábla jelzi, hogy másik országban vagyunk. Az már különösen üdítően hatott, hogy a külföldi átadáson szabadon közlekedhettünk a kormányfők közelében, mert semmilyen biztonsági ellenőrzés nem volt. Idehaza aztán ezt bepótolták kormányőreink, akik csak hosszas telefonálgatás után engedték be az átadás helyszínére a Közlekedési Minisztérium sajtóbuszát. Persze az túlzott szigor és a külföldi lazaság akár indokolt is lehet, hiszen Szlovéniában nem szokták kiabálni, hogy Jansa takarodj! ? míg idehaza Gyurcsányt rendszeresen gyalázzák a feltűnési viszketegségben szenvedők.

A hosszú útról hazatérve este a minisztérium Akadémia utcai épületében kitüntetéseket adott át Szabó Pál. Itt a pályaavató volt a fő téma. Megtudtuk, hogy már 1100 kilométer hosszú autópályánk van, mellyel a horvátokkal és lengyelekkel vagyunk egy szinten, míg a csehek és a szlovákok csak fele ennyivel rendelkeznek.

A Szózat hangjai után a miniszter urat itt arról kérdeztem, voltak-e Szlovéniában ellendrukkerek, s ki értette félre Pincén ottani kollégája szavait. Szlovéniában szeptemberben lesznek a választások ? felelte Szabó úr kérdésemre ?, ezért ott most a kampány zajlik. Néhányan azt mondták, hogy nem kéne még használatbavételi engedélyt adni, de ilyenek mindenütt vannak. Ez is a kampány része, melyről Zerjav miniszter úrral is elbeszélgettem ? felelte szakminiszterünk, aki nem vett részt az említett lendvai sajtótájékoztatón, így csak tőlem hallott az ott kialakult vitáról.

Szóljon hozzá!