ZETApress

hírportál

Kiszélesítették a Külső Váci utat

A Budapestet elkerülő M0-ás körgyűrű északi szektorának építéséhez kapcsolódóan a Külső Váci út Megyeri út és Fóti út közötti szakasza tavaly megújult, majd a Fóti út és Szilas patak közötti szakasza négy sávosra bővült idén, amelyet teljes közműépítés előzött meg. A beruházásból a Fővárosi Önkormányzat a nagy átmérőjű csatornaépítést finanszírozta, a további, az útépítés miatt szükséges közműépítéseket és az út kibővítését pedig a GKM. Délelőtt újabb másfél kilométeres szakaszt helyeztek üzembe.

Váci úti beruházás az M0-s körgyűrűhöz kapcsolódóan

A Budapestet elkerülő M0-s körgyűrű északi szektorának építéséhez kapcsolódóan 2003 júliusában négyoldalú megállapodás született a Fővárosi Önkormányzat, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, Újpest Önkormányzata és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (korábban Nemzeti Autópálya Rt.) között.

Ma már tény, hogy az M0-s megépül és az autópálya megépítésével egyidejűleg számos kiegészítő beruházás is megvalósul. A megállapodás sokáig húzódott, mert a helyi önkormányzatok – érthető okokból – a számukra legjobb megoldást keresték. A szaktárca és az akkori Nemzeti Autópálya Rt. a Főváros közbenjárását kérte, hogy segítsünk összhangot teremteni az újpesti igények és a beruházás érdekei között. A főváros természetesen eleget tett ennek a kérésnek és segített tető alá hozni az egyezséget. A megállapodás értelmében a Külső Váci út Megyeri út és Fóti út közötti 1100 méter hosszú szakasza megújult 2007-ben, amely összesen 13 ezer négyzetméter új útfelületet jeleni, továbbá a Fóti út és Szilas patak közötti szakasza négysávosra bővült 2008-ban.

A Külső Váci út kibővítése, felújítása

A Fővárosi Önkormányzat útfelújítási programjának keretében a Külső Váci út 2006-ban egészen a Megyeri útig kapott új burkolatot, 2007-ben pedig a Megyeri út és a Fóti út között került sor az út felújítására. A Külső Váci út Fóti út és Szilas patak közötti szakaszán 2007 novemberében kezdődtek el a munkálatok. Az út kibővítését teljes közműépítés előzte meg; csatorna-, gáz-, víz- és az elektromos vezetékek építése.

A beruházásból a Fővárosi Önkormányzat a nagy átmérőjű csatornaépítést finanszírozta, amelynek költsége 209 millió forint volt. A csatornaépítés a Váci úton, a Bagaria utca és a Fóti út közötti egy km hosszú szakaszon, a ?Budapest teljes körű csatornázása? projekt első programja volt. A további, az útépítés miatt szükséges közműépítéseket és az út kibővítését a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium finanszírozta 961 millió forint értékben.

A közműmunkák 2008. április végéig tartottak és azt követően került sor az út kibővítésére, felújítására, amelyet úgy terveztek meg, hogy annak forgalomba helyezése megelőzze az M0-s északi szektorának forgalomba helyezését. Az út műszaki átadására augusztus végén kerül sor, azonban az útszakasz határidő előtt elkészült, így a forgalom a Fóti út és a Bagaria utca között már mind a négy sávon haladhat. A kivitelezési munkákat a COLAS-Eger Zrt. végezte el.

Zaj- és környezetvédelem

A Külső Váci út Fóti út és Szilas patak közötti szakaszának korszerűsítése során a zajvédelemről sem feledkeztek meg. Passzív zajvédelmet valósítottak meg, ami a zaj forrása, azaz a lakóházaknak a kibővített útszakasz felőli nyílászárói korszerűsítését (szükség szerint cseréjét vagy felújítását) jelentette. A környezetvédelem részeként az út mellett szabadon maradó felületek kertészeti rendezését végezték el, így fákat, bokrokat ültettek és füvesítettek.

Az M0-s körgyűrű és a Megyeri híd

Az M0-ás útgyűrű egyik legfontosabb elvárt funkciója az, hogy a nemzetközi és az országon belüli tranzitforgalmat elvezeti és távol tartja a belső városrésztől. Emellett az útgyűrű által érintett kerületek és agglomerációs települések egymás közötti kapcsolatát elősegíti, továbbá előrelépést jelent az irányba, hogy a meglévő és tervezett gyorsforgalmi utak hálózattá szerveződjenek. A Megyeri híd forgalomba helyezésével várhatóan mintegy 20%-kal fog csökkenni az Árpád híd, valamint a Szentendrei és Váci utak jelenlegi forgalma. Továbbá közvetlen kapcsolat létesül a III. kerület és a budai agglomerációs települések, valamint a pesti oldal között. A Megyeri híd kivitelezési munkáit augusztus végére fogják készre jelenteni (műszaki átadás-átvétel). Ezt követően szeptember végén, október első napjaiban lehetséges a forgalomba helyezés.

Budapest idén új utakon

A Fővárosi Önkormányzat 2005-ben indított útfelújítási programjának eredményeként az elmúlt 3 évben megújult 400 km, a fővárosi kezelésű utak 40 százaléka. Mindez gyorsabb közlekedést, kevesebb kátyút és átjárhatóbb Budapestet jelent. A program folytatódik, így a következő 3 évben a Fővárosi Önkormányzat további 300 km fő-, és közösségi közlekedés által igénybevett útszakasz felújítását tervezi.

Folyamatban lévő és hamarosan induló útfelújítások

Idén a fővárosi útfelújítások első üteme 38 útszakasz felújítását jelenti 22,4 km hosszúságban. Ebből 24 esetén közműmunka előzi meg az útfelújítást; 14 utcában már befejezték a közműépítést, a többi 10 utcánál folyamatban van, vagy ezután kezdődik. Az első helyszínen, a Gilice téren július 23-án kezdődtek el az útfelújítási munkálatok. Augusztus 14-ig 7 útszakasz felújítása fejeződött be: Szent Imre utca, Kiss József utca, Népszínház utca, Mester utca, Öv utca, Baross Gábor utca és Gilice tér. Jelenleg 4 helyszínen zajlik útfelújítás: Alkotmány utca, Budai Nagy Antal utca, Ifjúság útja és József utca.

Augusztus hátralévő részében további 9 útszakasz felújítása kezdődik el: Csatárka utca, Csobánc utca, Hegedűs Gyula utca, Stefánia út, Bercsényi utca, Cserba Elemér utca, Rekettye utca, 525. tér és Ananász utca. Ősszel 18 helyszínen indulnak el a munkálatok: Hunyadi János út, Erdőalja út, Királylaki út, Máramaros út, Baross utca, Haller utca, Kada utca (2 szakasz), Hegyalja út, Németvölgyi út, Bánkút utca – Vasutastelep utca, Lakatos út, Kassa utca, Zalaegerszeg utca, Kossuth Lajos utca (2 szakasz), Erdőalja utca és Grassalkovich út szervízútja.

A szakemberek a munkálatokat – a forgalomkorlátozások egyenletes elosztása érdekében -ősz végéig úgy ütemezték, hogy fokozatosan, csak a város egy-egy részét terheljék. Emellett a munkákat úgy próbálják lebonyolítani, hogy egy-egy útszakaszon viszonylag rövid ideig kelljen korlátozni a forgalmat. Több olyan útszakasz is lesz idén, ahol egy héten belül végeznek az útfelújítók.

Szóljon hozzá!