ZETApress

hírportál

Válasz az ex-miniszternek

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Szabó Imre országgyűlési képviselő sajtóközleményét olvasva, sajnálattal tapasztalta, hogy a volt környezetvédelmi és vízügyi miniszter az általa korábban felügyelt terület ismeretének legapróbb jele nélkül nyilatkozik a témában ? vagy ami még ennél is rosszabb, direkt tájékoztatja félre a közvéleményt.

Meggyőződésünk ugyanis, hogy aki évekig volt a klímaügyekért felelős miniszter, annak tudnia illene, hogy az ENSZ éghajlat változási konferenciáinak helyszíneit és időpontjait nem a Magyar Köztársaság klímaügyekért felelős minisztériuma, hanem az Egyesült Nemzetek Szervezete határozza meg. Így történt ez a kínai és a mexikói konferenciák esetében is ? vallja az NFM Kommunikációs Főosztály.

Ugyanakkor szeretnénk emlékeztetni képviselő urat arra is, hogy a Magyar Köztársaságnak az Európai Unió és az ENSZ tagjaként kötelessége részt venni ezeken a konferenciákon, bárhol is kerül azokra sor.

Ellentétben azonban az előző kormány és Szabó Imre képviselő úr korábbi gyakorlatával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az ország anyagi teherbíró képességének megfelelő költséghatékony megoldásként csak a legszükségesebb anyagi és emberi erőforrásokkal ? 17 fővel ? vett részt a Cancun-i klímacsúcson, míg a kínai megbeszélésekre 9 fő utazott el. A hasonlóan ENSZ szervezésű koppenhágai klímacsúcsra az előző kormány regnálása alatt 27 fővel vonult ki Magyarország, ráadásul a szervezési fiaskónak köszönhetően a magyar delegáció akkor a nem éppen olcsóságáról híres Malmőben (Svédország) volt kénytelen megszállni, és költséghatékonynak nem nevezhető megoldásként naponta vonattal utazott a klímacsúcsnak otthont adó Koppenhágába (Dánia).

Az NFM delegációit, az adott körülmények között, minden esetben a lehető legolcsóbb repülőjegyekkel utaztatta és utaztatja a jövőben is. Munkatársaink a legésszerűbb és az elérhető legolcsóbb szálláslehetőséget kiválasztva vesznek részt a nemzetközi megbeszéléseken, maximálisan figyelembe véve a közpénzekkel való takarékosság szempontjait, ugyanakkor az utazások megszervezésénél a tárca nem feledkezhet meg munkatársai személyes biztonságáról, és a hatékony munkavégzéshez szükséges fizikai és szellemi teherbíró képességeik biztosításának szükségességéről.

Ezúton hívjuk fel a Szabó Imre figyelmét arra a tényre, hogy Mexikóban a klímacsúcs ideje alatt 6 testület ülésezett, és 13 szakmunkacsoportban közel 100 témát (dossziét) tárgyaltak meg a szakértők. Ez napi 12-16 óra folyamatos munkát jelentett a magyar szakértői csapat számára, akik Cancún városától egy óra buszútra egy hermetikusan elzárt konferencia-központban dolgoztak, tehát közel sem ?luxusutazás? volt ez a résztvevők számára, hanem egy szellemileg és fizikailag is egyaránt kimerítő két hetes munka, nem is beszélve a 20 órás repülőútról.

A 193 országból érkezett 12 ezer fő részvételével megtartott Cancun-i klímacsúcson, a magyar delegáció, mint soron következő uniós elnökség vett részt, így az NFM Klímapolitikai Főosztálya 17 szakértővel képviseltette magát. Összehasonlításképpen az uniós elnökségi feladatokat éppen akkor ellátó Belgium 45 szakértővel volt jelen Mexikóban.

Kínában a magyar kormány 9 szakértővel képviseltette magát, ugyancsak kizárólag a Klímapolitikai Főosztály szakértőivel, az elnökséget adó Belgium 46 főt, míg az elnökségi trió harmadik tagja ? Spanyolország ? 13 szakembert delegált.

Képmutatóak Szabó Imre azon kijelentései is, miszerint a kormány ?a szén-dioxid kvóta értékesítésében tovább tehetetlenkedik?, hiszen éppen az ő minisztersége idején rombolták le végzetesen Magyarország hírnevét és értékesítési lehetőségeit a kvótapiacon. Szabó Imrét miniszterként terheli a felelősség, azért, amiről a szaksajtó (Point Carbon) még pár napja is úgy fogalmazott, hogy akkor ?Budapest hajtotta végre az egyik legvitatottabb üzletet az európai karbon kereskedés eddigi történetében, amikor 870 ezer újrahasznált CER kvótát adott el, ezzel napokra megbénítva több tőzsde működését?. Ennek az ?ügyletnek? köszönhetően hazánk hatalmas presztízs- és időveszteséget szenvedett, amelynek következtében jelentős kvótabevételi lehetőségekről maradt le és a későbbi tranzakciók esetén is valószínűleg jóval alacsonyabb árat tud majd csak realizálni.

Mindezeken túl a kormány jelenleg is azzal kénytelen foglalkozni, hogy az előző kormány átgondolatlan és csekély energia-megtakarítást és CO2 kibocsátás csökkentést eredményező pályázati rendszere (ZBR) és pályázatai helyett egy a potenciális kvótavevők számára meggyőzőbb, hitelesebb, átláthatóbb rendszert és attraktív beruházási koncepciókat, pályázatokat alakítson ki. Örömmel jelenthetjük ugyanakkor, hogy a munka jól halad, és Szabó Imre miniszteri regnálásának esztelen kvótapiaci ámokfutása ellenére úgy tűnik sikerül visszaszerezni a potenciális üzleti partnerek bizalmát a kvótapiacon ? fejeződik be a minisztériumi közlemény.

Szóljon hozzá!