ZETApress

hírportál

Korszerű technikák

Már Budapest útjain is megjelentek a városi közlekedés korszerű technikái, a környezetbarát anyagokból készülő, színes burkolatú utak és a nulla emissziójú elektromos hibrid hajtású autók az Európai Mobilitási Hét Szakmai Kerek-asztalán.

Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatal Szakmai Kerekasztal beszélgetést rendezett az Európai Mobilitási Hét részeként a Főpolgármesteri Hivatalban. Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes délelőtti megnyitójában elmondta, hogy ? a közlekedés fejlesztésének és szabályozásának egyik legfontosabb feladata a környezeti viszonyok javítása, a forgalombiztonság növelése, a közlekedés káros hatásainak mérséklése. A környezet-érzékeny területek védelmére széles körben kell alkalmazni a területi forgalomcsillapítás módszereit.

Az új környezetbarát közlekedési formák elterjesztése az életkörülmények minőségjavításának fontos eszköze. E közlekedési formák fejlesztésében a kerékpáros közlekedésnek nagyobb lehetőségeket, a gyalogosközlekedésnek pedig elsőbbséget kell kapnia. A közlekedési rendszert működtető és használó ember viselkedésének befolyásolása a kívánatos közlekedési állapot kialakításának nagy tartaléka. Ennek érdekében külön stratégia kidolgozása szükséges a lakosság érdekeltté tételére, szokásainak önkéntes megváltoztatására.

Ehhez sikeresen járul hozzá például az Európai Mobilitási Hét, az Autómentes Nap mozgalom. A célkitűzés megvalósításában közreműködők között sajátos és fontos helye van a zöld mozgalmaknak, lakossági és civil szervezeteknek. A főváros szerepe e területen egyetemes, a város – és közlekedésfejlesztés, valamint üzemeltetés minden kérdésében érvényt kell szerezni a fenntarthatóság szempontjainak.

Mint elmondta, ? a mai kerekasztal beszélgetés ugyan négyszögletű asztal körül ülve zajlik, de abban a reményben hívtuk meg a részvevő szakembereket, hogy az itt elhangzó gondolatok egy körbe kapcsolódnak. Mint ahogyan egy rendszert alkot a városi közlekedés minden ága, amelynek egyensúlyáért, fenntarthatóságáért együttesen cselekszünk. ? A kerekasztal beszélgetés témái: A közösségi közlekedés alternatívái, Kerékpáros Budapest, Ésszerű városi autóhasználat, Gyalogosok városa.

Somodi László, marketing és fejlesztési vezető ismertette a MÁV-Start elővárosi forgalmát sarokszámokban: 198 megálló, 879 menetrendi kilométer (a BKSZ által lehatárolt területen), naponta 70 ezer egyirányú utas ? 47% utas-szegmens. Az előadás kitért az utóbbi évek fejlesztéseire: Ferihegy, Baross-telep megálló, Érd városközpont intermodális csomópontja, agglomerációs állomások, pályafelújítás, járműbeszerzések, elektronikus jegykiadás és utas-tájékoztatás bevezetése.

Mint elmondta, mindezek ellenére a mai vasutat leginkább jellemzi: a sok lepusztult személykocsi, az egységes kocsipark hiánya, a csúcsidei zsúfoltság, napközben kihasználatlan vonatok. Lepusztult állomásépületek, vandál rongálások, graffiti, hiányos utas-tájékoztatás, elavult jegykiadási rendszer. A feladatok között kiemelte a pályaépítéseket, új megállóhelyek, új peronok, esőbeállók kialakítását, mint amelyek szükségesek ahhoz, hogy vasút versenyképes alternatívája lehessen a személyautónak a naponta munkába közlekedők körében is.

A témák között szerepelt korszerű technikák, technológiák bemutatása is. Kolozsvári Nándor technológiai igazgató (COLAS Út Zrt.) érdekes, környezetbarát és a városi zajt csökkentő, új útépítési módszereket mutatott be, amelyet a főváros útjait építő cég már elterjedten használ. Mint elmondta, a COLAS Út Zrt. a budapesti útfelújítások alkalmával előszeretettel alkalmazza a Bituclair elnevezésű piros aszfaltot kerékpáros átvezetéseknél. Az Alkotmány utcában e speciális aszfalt környezetbarát, energiatakarékos ún. alacsony-hőmérsékletű változatát alkalmazták: a szokásos gyártási hőfoktól jelentősen alacsonyabb hőmérsékleten történt a gyártás és a beépítés, így kb. 30-35%-os energia-megtakarítást értek el.

A zajcsökkentő Rugosoft (BBTM) aszfaltok jelentősen csökkentik a forgalom által keltett gördülési zajt. Sikeres szakaszokat készítettek az M5 illetve az M3 autópályákon. E technológia nagy forgalmú fővárosi utak, városi átkelési szakaszok esetében is kiválóan alkalmazható. A Végécol aszfalt növényi eredetű kötőanyaga nem kőolajszármazék. Parkolókban, térburkolatokon az aszfaltkeverékhez felhasznált kő természetes színét lehet megmutatni. Szintén energiatakarékos gyártást tesz lehetővé.

Az Európai Unió előírta a közlekedési eredetű káros-anyag kibocsátás csökkentését, amiben Magyarországnak is szerepet kell vállalnia. A Mobilitási Hét Közlekedj okosabban, élj egészségesebben! ? jelmondata jegyében bemutatkozási lehetőséget kaptak a kis szennyezésű, alacsony fogyasztású, úgynevezett tiszta üzemű, városi közlekedésre alkalmas autófejlesztés legújabb eredményei.

A személygépkocsik kiválasztásakor az egyik legfontosabb környezetvédelmi szempont a károsanyag kibocsátás és CO2 csökkentése, továbbá a környezetbarát, megújuló energiaforrások használata, nem csupán az üzemeltetés, hanem az üzemanyagok előállítása során is. Goizer György CSR vezető (Toyota Motor Hungary Kft.) mutatta be a legújabb hibridüzemű, Plug-in Prius autómodellt: szinte zajtalan a belvárosban akkumulátorral hajtott villanymotorral suhanó hibrid autó, amelynek károsanyag kibocsátása éppen a sűrűn lakott övezetben nullához közelít.

Miért zöld autó pl. a Toyota Prius vagy a Full hybrid Auris? ? tette fel a kérdést a szakember. Mondhatnánk, kétszívű autó: üzemanyaga, egyik motorja benzines, de ez a motor feltölt egy akkumulátort menet közben, s ez táplálja a másik szívet, a villanymotort. Lassú haladáskor, pl. dugóban araszoláskor az elektromos hajtás működik s ennek nincs káros-anyag kibocsátása, sőt, amikor kényszerűen meg-megáll a kocsi, a motor automatikusan leáll, majd újraindul, így spórolva meg sok energiát. Fékezéskor is hasznosítja az energiát, mivel ilyenkor a generátort hajtja meg a lassuló autó; elinduláskor, gyorsításkor pedig jól jön a villanymotor nagy gyorsulóképessége.

A Toyota Prius Plug-in Hybrid akkumulátora a hagyományos elektromos hálózatról mindössze másfél óra alatt újratölthető. A lítium-ionos akkumulátornak köszönhetően az egyenletes gyorsulás erőteljes, és elektromos üzemmódban a sebesség a 100 km/h-t is elérheti. A legfrissebb Prius alapjaira épülő modellben a HSD rendszer továbbfejlesztett változata működik: a mérnökök a Hybrid Synergy Drive? technológiát nagy teljesítményű lítium-ionos akkumulátorokkal ötvözték, amelynek eredménye a megnövelt hatótávolságú EV (elektromos jármű) üzemmód.

Szóljon hozzá!