ZETApress

hírportál

XXI. századi tanműhely

Egy projekt lezárása általában örömteli pillanat. Különösképp akkor, ha annak eredménye oly annyira kézzelfogható, mint egy oktatási intézmény új épületének létrejötte. Tegnap délben, Zuglóban ez történt: felavatták a Budapesti Építőipari TISZK új építésű tanműhelyét.

Manapság, ha egy új iskola átadásáról olvasunk, talán kétszer is átfutjuk a hírt, oly ritka eseményszámba megy. Többek között ezért is meghatározó mérföldkő, hogy Zuglóban, az Öv utcában tegnap átadták az Ybl Miklós Építőipari Szakközépiskola ? Építőipari TISZK tanműhelyét. Egy olyan korszerű, a XXI. század kihívásainak is megfelelő tanműhelyt, amely idáig csak az álmokban, vágyakban létezett.

Most a valóságban is megnyithatja kapuit a jövő mesteremberei előtt, akik itt sajátíthatják el szakmájuk lényegét, a gyakorlatot. Ahogy Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke az átadás előtti konferencián fogalmazott, elméleti csavarhúzás nem létezik. Nem lehet, hogy olyan szakmák esetében, amelyek alapja a gyakorlat, a tanulók kizárólag tankönyvekből ismerjék meg a bádogos, az ács vagy az útépítő munkáját.

Tény, hogy a szakoktatás helyzete a törekvések ellenére, ma még Magyarországon alulmúlja önmagát. Az utóbbi húsz évben a gazdaság széthullásával a szakiskolák kénytelen kelletlen magukra maradtak a gyakorlati képzés terén, ráadásul egy hibás filozófia következményeként a felsőoktatási intézmények ontják magukból a diplomás, ám a munkaerőpiac számára teljességgel felesleges szakembereket ? gyakorlatilag elszívják a diákok jelentős részét a szakiskoláktól. Pedig a szakképzés jövője a későbbi életmóddal is összefügg: a szakoktatás stabilizálása a ma hiányzó középosztály megteremtésében és a roma integráció kérdésében is elmozdulást eredményezhet. Hogy mindez mikor valósulhat meg?

Nincsenek illúzióim ? nyilatkozta Parragh László. ? Az európai felzárkózás hozhatja a valódi változásokat. Azt például, hogy a kétkezi munka visszanyerje becsületét, hogy rangot és minőséget jelentsen, amikor egy diák szakmunkás vagy szakközépiskolát választ. A kamara évek óta rendelkezik egy, a szakképzés reformját tartalmazó stratégiai tervvel ? ezt az előző kormánynak és a jelenleginek is eljuttattuk. Politikai döntés kérdése ennek elfogadása. Egy ilyen korszerű tanműhely falavatásakor talán illetlenség azt mondani, hogy az egyik szemem sír, a másik pedig nevet, de így van, hiszen az öröm pillanatai után adódik a kérdés, vajon, a felnőttoktatást miért nem lehet ilyen intézményekbe integrálni? Egy felnőtt miért nem tanulhat ilyen korszerű körülmények között? Ezen is változtatni szeretnénk.

Az, hogy mit jelenthet a szakképzés, a tanműhely ünnepélyes átadása előtti TÁMOP konferencián a TISZK együttműködő iskoláinak ? a Pogány Frigyes Két Tanítási Nyelvű Építészeti, Informatikai Szakközépiskola és Gimnázium, a Schulek Frigyes Kéttannyelvű Építőipari Műszaki Szakközépiskola, az Ybl Miklós Építőipari Szakképző Iskola) ? igazgatói számoltak be. Az avatási ünnepségen, az Építőipari TISZK KMOP és TÁMOP projektek fontos állomásairól a projektvezetők, Márkus Péter és Megyesi Csilla ,valamint a Fővárosi Önkormányzat tisztségviselői és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium főtanácsadója, Dr. Madarász Sándor beszéltek.

Óriási munka végére értünk tanműhely avatásával ? mondta el Megyesi Csilla projektvezető. ? De már is itt a következő feladat, hisz mindazt, amit megálmodtunk, és együtt felépítettünk most tartalommal kell feltölteni. A pályázatnak köszönhetően az új tanítási módszereket, új ismereteket már elsajátították a kollégáink, reméljük, hogy október elsejétől már itt adhatják át mindezt a diákoknak. Külön öröm, hogy mindez az általunk kifejlesztett, egyedülálló digitális tananyag alapján történik majd. A tanműhely nemcsak a konkrét gyakorlati képzés, de a későbbiek folyamán a szakmai párbeszéd helye is lesz, itt találkozhatnak majd a szakma résztvevői iparosok, vállalkozók, nagy építőipari cégek. Közös akarattal, együttműködéssel sok minden elérhető, bár missziós faladat, hogy erre a gyönyörű szakmára, mindenki úgy gondoljon, ahogy mi ? de vállalható. Ennek első állomása ez a most átadott tanműhely.

A háromszintes, 3000 négyzetméter alapterületű tanműhely másfél év alatt került tető alá. Lemezalapozású, pillérvázas, monolit vasbeton szerkezetű építmény. A földszinten kialakított két műhely, az ács-állványozó, illetve a bádogos, tetőfedő és kályhás szakmák elsajátításához biztosít megfelelő oktatási feltételeket, míg a pince szinti két laboratóriumban az építőanyagok vizsgálatához szükséges korszerű műszereket helyezték el. A földszinti és emeleti gyakorlati oktató és informatika termekben biztosíthatók a korszerű technikus szakképzés feltételei.

Szóljon hozzá!