XXI. századi tanműhely
Egy projekt lezárása általában örömteli pillanat. Különösképp akkor, ha annak eredménye oly annyira kézzelfogható, mint egy oktatási intézmény új épületének létrejötte. Tegnap délben, Zuglóban ez történt: felavatták a Budapesti Építőipari TISZK új építésű tanműhelyét.
Manapság, ha egy új iskola átadásáról olvasunk, talán kétszer is átfutjuk a hírt, oly ritka eseményszámba megy. Többek között ezért is meghatározó mérföldkő, hogy Zuglóban, az Öv utcában tegnap átadták az Ybl Miklós Építőipari Szakközépiskola ? Építőipari TISZK tanműhelyét. Egy olyan korszerű, a XXI. század kihívásainak is megfelelő tanműhelyt, amely idáig csak az álmokban, vágyakban létezett.
Most a valóságban is megnyithatja kapuit a jövő mesteremberei előtt, akik itt sajátíthatják el szakmájuk lényegét, a gyakorlatot. Ahogy Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke az átadás előtti konferencián fogalmazott, elméleti csavarhúzás nem létezik. Nem lehet, hogy olyan szakmák esetében, amelyek alapja a gyakorlat, a tanulók kizárólag tankönyvekből ismerjék meg a bádogos, az ács vagy az útépítő munkáját.
Tény, hogy a szakoktatás helyzete a törekvések ellenére, ma még Magyarországon alulmúlja önmagát. Az utóbbi húsz évben a gazdaság széthullásával a szakiskolák kénytelen kelletlen magukra maradtak a gyakorlati képzés terén, ráadásul egy hibás filozófia következményeként a felsőoktatási intézmények ontják magukból a diplomás, ám a munkaerőpiac számára teljességgel felesleges szakembereket ? gyakorlatilag elszívják a diákok jelentős részét a szakiskoláktól. Pedig a szakképzés jövője a későbbi életmóddal is összefügg: a szakoktatás stabilizálása a ma hiányzó középosztály megteremtésében és a roma integráció kérdésében is elmozdulást eredményezhet. Hogy mindez mikor valósulhat meg?
Nincsenek illúzióim ? nyilatkozta Parragh László. ? Az európai felzárkózás hozhatja a valódi változásokat. Azt például, hogy a kétkezi munka visszanyerje becsületét, hogy rangot és minőséget jelentsen, amikor egy diák szakmunkás vagy szakközépiskolát választ. A kamara évek óta rendelkezik egy, a szakképzés reformját tartalmazó stratégiai tervvel ? ezt az előző kormánynak és a jelenleginek is eljuttattuk. Politikai döntés kérdése ennek elfogadása. Egy ilyen korszerű tanműhely falavatásakor talán illetlenség azt mondani, hogy az egyik szemem sír, a másik pedig nevet, de így van, hiszen az öröm pillanatai után adódik a kérdés, vajon, a felnőttoktatást miért nem lehet ilyen intézményekbe integrálni? Egy felnőtt miért nem tanulhat ilyen korszerű körülmények között? Ezen is változtatni szeretnénk.
Az, hogy mit jelenthet a szakképzés, a tanműhely ünnepélyes átadása előtti TÁMOP konferencián a TISZK együttműködő iskoláinak ? a Pogány Frigyes Két Tanítási Nyelvű Építészeti, Informatikai Szakközépiskola és Gimnázium, a Schulek Frigyes Kéttannyelvű Építőipari Műszaki Szakközépiskola, az Ybl Miklós Építőipari Szakképző Iskola) ? igazgatói számoltak be. Az avatási ünnepségen, az Építőipari TISZK KMOP és TÁMOP projektek fontos állomásairól a projektvezetők, Márkus Péter és Megyesi Csilla ,valamint a Fővárosi Önkormányzat tisztségviselői és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium főtanácsadója, Dr. Madarász Sándor beszéltek.
Óriási munka végére értünk tanműhely avatásával ? mondta el Megyesi Csilla projektvezető. ? De már is itt a következő feladat, hisz mindazt, amit megálmodtunk, és együtt felépítettünk most tartalommal kell feltölteni. A pályázatnak köszönhetően az új tanítási módszereket, új ismereteket már elsajátították a kollégáink, reméljük, hogy október elsejétől már itt adhatják át mindezt a diákoknak. Külön öröm, hogy mindez az általunk kifejlesztett, egyedülálló digitális tananyag alapján történik majd. A tanműhely nemcsak a konkrét gyakorlati képzés, de a későbbiek folyamán a szakmai párbeszéd helye is lesz, itt találkozhatnak majd a szakma résztvevői iparosok, vállalkozók, nagy építőipari cégek. Közös akarattal, együttműködéssel sok minden elérhető, bár missziós faladat, hogy erre a gyönyörű szakmára, mindenki úgy gondoljon, ahogy mi ? de vállalható. Ennek első állomása ez a most átadott tanműhely.
A háromszintes, 3000 négyzetméter alapterületű tanműhely másfél év alatt került tető alá. Lemezalapozású, pillérvázas, monolit vasbeton szerkezetű építmény. A földszinten kialakított két műhely, az ács-állványozó, illetve a bádogos, tetőfedő és kályhás szakmák elsajátításához biztosít megfelelő oktatási feltételeket, míg a pince szinti két laboratóriumban az építőanyagok vizsgálatához szükséges korszerű műszereket helyezték el. A földszinti és emeleti gyakorlati oktató és informatika termekben biztosíthatók a korszerű technikus szakképzés feltételei.