ZETApress

hírportál

Megrongálták a MÁV új utas liftjét

Tegnap ismeretlenek megrongálták a MÁV utas liftjét a Nyugati pályaudvaron. A felvonó panorámaüvegét az elsődleges vizsgálatok alapján valaki, vagy valakik lábbal berúgták. A kár az előzetes becslések szerint meghaladja a háromszázezer forintot. A vasúttársaság feljelentést tett az ügyben. A MÁV ingatlanjaiban (pályaudvaraiban, állomásaiban, vasúti megállóiban) a vandálok éves szinten jelentős, óvatos becslések szerint is mintegy kétszázmillió forint értékű kárt okoznak.

A mintegy 2,8 millió forintértékű felújítást követően néhány napja átadott, sokak közlekedését megkönnyítő lift ? újbóli helyreállításáig ? biztonsági okokból nem szállíthat utasokat. A vasúttársaság műszaki szakemberei soron kívül intézkedtek a lift helyreállíttatásáról annak érdekében, hogy az mielőbb ismét forgalomba állhasson. Addig a vasúttársaság tisztelt utasainak megértését és türelmét kéri.

Mint arról korábban beszámoltunk, a vasúttársaság az elmúlt hét csütörtökén helyezte üzembe a Nyugati pályaudvaron az aluljáró és a peronszint közötti közlekedést megkönnyítő utas liftet. Ettől a vasúttársaság azt várta, hogy a lift jelentősen megkönnyíti és meggyorsítja majd az elsősorban mozgáskorlátozottak, kismamák, idősek eljutást az aluljáróba, illetve vissza a peronszintre. Sajnos erre most megint várni kell!

A vasút számára folyamatos problémát jelent, hogy ingatlanjainak ablaküvegeit rendre betörik, időről-időre graffitik jelennek meg az épületek homlokzatain és a várótermekben. A peronok és helyiségek lámpái is gyakran lesznek áldozatai az értelmetlen pusztításnak: összetörik, ellopják ezeket. A padokat sokszor szétverik, a fémszerkezeteket leszerelik, az ajtókat berúgják, a WC-ket szétverik, berendezéseiket ellopják.

A vasúttársaság által kezelt épületek nagyon sok esetben azért látszanak elhanyagolt állapotúnak, mert amint a MÁV végez egy-egy épület felújításával, s befejezi a homlokzat vagy a váróterem festését, rövid időn belül az épület berendezéseit ismételten tönkreteszik, falait összefirkálják. Folyamatos, havonta ismétlődő felújításra, újrafestésre pedig ? gazdasági okokból ? a vasúttársaságnak nincs lehetősége. Ennek egyik legjobb ? és egyben legsajnálatosabb ? példája a Budapest-Istvántelek vasúti megállóhely, melynek felújítását, tisztasági festését két hónappal ezelőtt fejezte be a vasúttársaság. A mintegy egy hétig tartó munkálatok befejezését követő második napon a frissen festett állomásépületen megjelentek az első graffitik, s mostanra a homlokzat nagy részét újból az önjelölt művészek színes ábrái, feliratai tarkítják.

Számos MÁV pályaudvaron megújul az utastájékoztatás

Számos pályaudvaron megújul és hatékonyabb lesz az utas-tájékoztatás, miután a MÁV 250 millió forintértékű közbeszerzési pályázatot írt ki utas-információs rendszereinek felújítására. A tender lefolytatását követő beruházások nyomán jövő július végétől összesen negyven MÁV pályaudvaron, állomáson, illetve vonalszakaszon lehet majd az eddiginél könnyebben tájékozódni a vasúti forgalomról.

Az uniós közbeszerzési értesítőben is megjelent nyílt közbeszerzési pályázat a vasúttársaság hangos és vizuális utas-tájékoztató berendezések beszerzését, részleges cseréjét és telepítését célozza. A beruházás várható értéke összesen mintegy 250 millió forint, melyet a MÁV saját forrásból finanszíroz. Az ajánlatokat november 12-ig lehet beadni, az eredményhirdetésre pedig várhatóan november 29-én kerül sor. A tender nyertese a legolcsóbb ajánlatot tevő pályázó lesz majd. A vasúttársaság december 12-ig köt majd szerződést a győztes céggel, amely július végéig elvégzi a vállalt munkát.

A vasúttársaság által kiírt tender nyomán megvalósuló fejlesztések eredményeként korszerűbbé válik a Keleti pályaudvar, Déli pályaudvar, Budaörs, Szárliget, Ács, Nagyszentjános, Győrszentiván, Öttevény, Kimle, Hegyeshalom, Nyírábrány, Vásárosnamény, Eperjeske-Átrakó, Eperjeske-Rendező, Komoró, Kiskunhalas, Kelebia, Kiskőrös, Kunszentmiklós, Orosháza, Szentes, Makó, Szeged, Nagykőrös, Tapolca, Badacsonytördemic, Badacsonytomaj, Balatonrendes, Révfülöp, Zánka, Balatonalmádi, Csajág, Sárvár, Kerta, Tüskevár, Ostffyasszonyfa, Füzesabony és Kaposvár vasútállomások, valamint a Lébény?Mosonszentmiklós, a Nyíregyháza?Szerencs és a Nyíregyháza?Záhony vasúti vonalszakaszok utas-tájékoztató rendszerei.

A projekt keretében az érintett állomások egy részén kicserélik az utas-tájékoztató táblákat, monitorokat, a hangszórókat, a kültéri bemondókat, valamint összesen több mint 250 hangszórótartó oszlopot újítanak fel. A fejlesztés során a MÁV olyan megállóhelyeket is felszereltet majd információközlő berendezésekkel, amelyek eddig nem rendelkeztek ilyenekkel. A MÁV a július végéig magvalósuló fejlesztéstől azt várja, hogy az utas-tájékoztatás a jelenleginél hatékonyabbá válik az állomásokon, azaz a vasúttársaság utasai több, jobban értelmezhető és a tájékozódást jobban segítő információ alapján találhatják majd meg a számukra legmegfelelőbb vonatokat és vasúti szolgáltatásokat.

A MÁV jelenlegi utastájékoztató berendezései

A MÁV budapesti fejpályaudvarainak többségénél jelenleg használt hangos és vizuális utastájékoztató rendszer Európa egyik legfejlettebbje: képes arra, hogy egyetlen vezérlő paranccsal működtesse mind a hangos, mind pedig a vizuális tájékoztató eszközöket. A pályaudvarok többségénél az induló és érkező csarnokokban tájékoztató táblák, a pénztárak előtt monitorok informálják az utasokat. Ezeken a pályaudvarokon, a megyeszékhelyek állomásain, valamint az utas-épülettel és több vágánnyal rendelkező vasúti megállók többségénél korszerű irányító és kommunikációs rendszereket, valamint számítógépes protokoll által vezérelt komplex utas-tájékoztató rendszert alkalmaz a vasúttársaság.

A MÁV terveiben szereplő további fejlesztések

A vasúttársaság a következő években ? nagyrészt uniós forrásból ? 120 állomáson tervez felújítást. Ennek eredményeként a jelenlegi elavult hangos és vizuális tájékoztató berendezéseket új, EU-kompatibilis készülékekre cseréli le a MÁV. Ezek a beruházások az ütemezett vonali rekonstrukciós munkák keretén belül valósulnak meg. 2007. és ?13. között kiépülnek, illetve felújításra kerülnek az akusztikus és vizuális utas-tájékoztató berendezések, valamint új diszpécser berendezések kerülnek telepítésre egyebek mellett a Budapest?Pusztaszabolcs, a Kőbánya-Kispest?Vecsés, a Győr?Pápa?Celldömölk, a Szolnok?Szajol?Lőkösháza, valamint a Szajol?Debrecen?Nyíregyháza?Záhony vonalakon, tudatta a MÁV Sajtóosztálya.

Szóljon hozzá!