Hátrább a vonatokkal!
Rövidesen kiszorulnak a vasúti sínek az Eiffel-csarnokból a Nyugati pályaudvaron, tudtuk meg Kóka János gazdasági és közlekedési minisztertől a mai sajtótájékoztatón. A csarnoknak egyéb közösségi funkciót kell adni, s a peronokat kell kijjebb vinni a vágányok mentén. Az utasok így jóval messzebbről érhetnek majd a Nagykörútra.
Nem csak a pesti Nyugati teret rendezik át, hanem a budai Moszkva tér is megújul. A villamosjáratok összekötésével már most megszűnik a végállomási jelleg, s néhány év alatt teljes rekonstrukció lezárul. Ehhez szükség van az I. II. és XII. kerület összefogására is. 2010-re egy intelligens kártya bevezetésén is gondolkodnak, mellyel a BKV, Volán és MÁV járatain lehetne utazni. A zárt rendszer bevezetésével a bliccelés is megszűnne a Központi Régióban.
Nem egyedül állt a miniszter a mikrofon mögé, hanem Demszky Gábor és Bajnai Gordon is vele volt. Egyeztetésük eredményét osztották meg velünk, melyet ezentúl havonta fognak megismételni. A főpolgármester arról beszélt, hogy uniós tagságunk óta új pénzügyi források nyíltak meg előttünk, s az 5-ös metró, valamint a Ferihegyi gyorsvasút megépítésén is gondolkodunk. Igaz ez utóbbit nem az adófizetők, hanem az utasok kontójára kéne elkészíteni.
Az önkormányzati és területfejlesztési miniszter is az uniós pénzek elosztásáról beszélt. Azonos szintre kell hozni az egyes régiókat, mondta, de ez nem az erősek visszafogásával, hanem a gyengék támogatásával valósultak meg. Más kérdés, hogy most is a főváros adta be a legjobb pályázatokat, melyekre húszmilliárdos keretet kap. Az 1-es és 3-as villamos vonalának meghosszabbítása is ebből történhet meg.
Az újságíróknak csak három kérdést lehetett feltenni. Az egyik arra irányult, igaz-e az ötszáz forintos dugódíj? Demszky Gábor elmondta, hogy az összegről ma még korai beszélni. Arról is szólt, hogy az Eiffel-csarnok átépítésére rövidesen kiírják a tervpályázatot.
Kóka János az autópályák építésével kapcsolatban elmondta, hogy negyven százalékos csökkenés várható a kivitelezésben. Az eddigi árak azért voltak magasak, mert a pályaépítők tiltott konszernesedés miatt titokban egyeztették áraikat, így az igazi versenyhelyzet nem jöhetett létre. A Nemzeti Infrastrukturális Zrt. most kártérítési pereket fontolgat, melyben a tárca maximális segítségét élvezi.