ZETApress

hírportál

Győri világsiker

Kettős világsiker: energiatermelő autó a győri egyetemen. Harmadik alkalommal ért el első helyezést a Széchenyi István Egyetem csapata a Shell Eco-marathon elnevezésű világversenyen ? tudtuk meg Nyilas Dórától.

Idén új kihívás elé állították a szervezők a Urban Concept/Solar kategóriában rajthoz állókat: a versenyzőknek nem csak megtervezni és megépíteni kellett a legtakarékosabb autót, hanem a futam végére több energiát kellett termelnie a járműnek, mint amennyit felhasznált. Ezt egyedül a győri fejlesztésű napelemes SZEvolution teljesítette. Ráadásul a WWF is ezt az autót választotta a környezetvédelem egyik ?nagykövetének?.

A németországi Lausitzring adott otthont május 4-8-a között a mérnökhallgatók számára rendezett Shell Eco-marathon programjának, amelyen 213 egyetemi csapat mérte össze tudását az energiahatékonyság és a megújuló energiaforrások járműtechnológiai alkalmazása terén. Az időjárás nem fogadta kegyeibe a napenergia-kategória indulóit, hiszen az esős, borongós idő miatt csak az utolsó versenynapon kerülhetett sor az ő futamukra.

A városi közlekedésre alkalmas napelemes járművek versenyén egyedül a győri egyetem által tervezett és épített autónak sikerült a pozitív energiamérleg elérése. Ilyen eredményre korábban nem volt példa a Shell Eco-marathon történetében ? tudósított a németországi helyszínről Varga Zoltán egyetemi docens, a SZEnergy Team vezetője és Szauter Ferenc tanszéki mérnök. A Széchenyi István Egyetem mérnökhallgatóiból és oktatóiból álló csapat a korábbi SZEsocar helyett egy teljesen új fejlesztésű autóval, a SZEvolution nevű járművel indult és győzött az idei versenyen.

Az elmúlt 26 évben a Shell azért dolgozott, hogy kiemelje a fenntartható mobilitás fontosságát, melynek egyik legfontosabb állomása a Shell Eco-marathon ? foglalta össze a szervezők célkitűzését Vérten Rita, a cég munkatársa. A Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy Team 2008-ban a dél-franciaországi Nogaroban a napenergia kategóriában szintén első lett, 2009-ben, a németországi Lausitzban ugyanennek a kategóriának az élén végeztek, s most harmadszor is a győrieké a kategóriagyőzelem.

A versenyen jelen volt a környezet védelméért, az élővilág sokféleségének megőrzéséért küzdő világszervezet, a WWF, amely a 213 induló közül négy járművet választott ki ? ezeket találva a legalkalmasabbnak talált arra, hogy általuk felhívják a figyelmet a környezet megóvására, az alternatív technológiák alkalmazásának fontosságára. A SZEvolution számára dupla sikert jelent, hogy beválasztották a négy legkörnyezetbarátabb jármű közé.

Várhatóan még sok évnek kell eltelnie, mire megjelenhetnek a közúti forgalomban az első napelemmel hajtott, hétköznapi használatra alkalmas autók. Viszont a már ma is reális alternatívát jelentő elektromos hajtás kiegészítéseként számolni lehet a napenergia hasznosításával ? nyilatkozta ifj. Willisits Vilmos, a SZEnergy Team tagja, aki ?civilben? elektromos járművek fejlesztésével foglalkozik. ? Ha egy elektromos autóval elmegyünk dolgozni, amíg a jármű a parkolóban pihen, jó idő esetén napelemekkel értékes energiát termelhetünk a várakozás óráiban. ? A győri csapat sikeres szereplése e szemlélet fényében új távlatokat nyithat a járműfejlesztés történetében.

Szóljon hozzá!