Bővülő kapacitás Békéscsabán
Az elmúlt napokban készült el a MÁV Északi Járműjavító Kft. békéscsabai üzemegységében az az új üzemcsarnok, mely a járművek szerelése és karbantartása terén már XXI. századi technikát biztosít. Az új csarnokban már korszerű digitális technikával folyhat a termelés. A mintegy 320 millió forint értékű beruházás révén megvalósult új üzemcsarnokot ma délelőtt ünnepélyes keretek között avatta fel és adta át Kiss Péter szociális és munkaügyi miniszter; Mosóczi László, a MÁV Zrt. üzletági vezérigazgató-helyettese; Zsákay László György, a MÁV Zrt. Gépészeti Üzletágának főigazgatója és Márkus Imre, a MÁV Északi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója, tudtuk meg Sajtóosztályuktól.
A békéscsabai járműjavító- és karbantartó üzemegység a MÁV Északi Járműjavító Kft. üzemrészeként működik. Mint köztudott, a villamos- és dízelmozdonyok egy része az elmúlt évtizedekben az Északi Járműjavító műhelyeiben újultak meg. A járműjavítók profilok szerint szakosodtak, így a MÁV Északi Járműjavító Kft. főként villamos mozdonyok felújítását, nagyjavítását végzi. A járműjavító ? mely ez évben ünnepli fennállásának 140 éves évfordulóját ? a MÁV többségi tulajdonú leányvállalatai között stratégiai jelentőséggel bír, a MÁV Zrt. működése és stratégiájának megvalósítása szempontjából alapvető fontosságú.
Legnagyobb megrendelője a MÁV Zrt, eszközparkja lehetővé teszi, hogy a vasúttársaság jelenleg üzemelő (V43-as és V63-as sorozatú) villamos mozdonyai mellett a Taurusok és más, új beszerzésű villamos mozdonyok, motorvonatok javítását, karbantartását is korszerűen, magas minőségben végezze el. A járműjavító békéscsabai műhelykomplexuma ? mely főként a villamos mozdonyok forgógépeinek javítását végzi ? a napokban új üzemcsarnokkal bővült, és a rendelkezésre álló gépek, berendezések is jelentősen korszerűsödtek: a termelés egy része már digitális technikával történik.
320 millió forintból új üzemcsarnok létesült
A békéscsabai üzem régi múltra tekinthet vissza, mint oly sok hazai járműjavító műhely-komplexum, a békéscsabai is eredetileg körfűtőházként kezdte pályafutását. A békéscsabai új körfűtőház építése az első világháború időszakában fejeződött be, ebből alakult ki a későbbi üzem pólus- és kommutátor-javító műhelye. Az üzemcsarnokban kezdetben csak M62-es sororozatú villanymozdonyok motorjainak tekercselése folyt, de a következő években ? a speciális gyártóeszközök elkészültével ? már megindult az M44-es és M40-es sorozatú villanymozdonyok motorjának forgórész-tekercselése is. Ma már V63-as sorozatú villamos mozdonyok forgó- és állórész tekercselési munkálatai is jelentős számban készülnek Békéscsabán.
1995-ben a békéscsabai üzem ? a budapesti telephellyel együtt ? megszerezte az ISO 9002-es szabvány szerinti tanúsítást, Magyarország Európai Uniós csatlakozását követően pedig sikeresen nyert el külföldi megrendeléseket is, melyek ma már olyan jelentősek, hogy munkahelyek bővítése és új üzemcsarnok építése is szükségessé vált. Ez utóbbi, mintegy 320 millió forint értékű beruházás (120 millió forintba került az új épület, 190 millió forintba az új gépek beszerzése, valamint tízmillió forint értékben valósult meg egyéb fejlesztés) a járművek szerelése és karbantartása terén már XXI. századi technikát biztosít. Az új csarnokban a termelés már korszerű digitális technikával folyhat, mely nagyobb kapacitásra és jobb minőségre ad lehetőséget.
A beruházás részeként megvalósuló villamos motorpróbaterem jelenleg az egyenáramú motorok próbáját biztosítja. A számítógép-vezérlésű próbapad a legmodernebb, a piac által elvárt tanúsítványokat is kiállítja a motorokról. A mai napon átadott békéscsabai üzemcsarnoknak, illetve a benne alkalmazott korszerű technológiáknak köszönhetően várhatóan jelentősen csökkenhetnek majd a villamos motorok váratlan meghibásodásai, valamint a mozdonyhiba miatt bekövetkező vonatkésések. A vontatás üzembiztonságának ezáltali növekedése várhatóan a vasúti személy- és áruszállítási szolgáltatás minőségére, biztonságára és megbízhatóságára is pozitívan hat majd.