Átadták az M6/M60 Pécsig tartó szakaszait
Az M6/M60 Dunaújváros?Szekszárd?Bóly?Pécs szakasz az M6 autópálya Érd?Dunaújváros szakasz folytatásaként, a megépült dunaújvárosi M6-M8 autópálya-autóúti csomópont után, Fejér, Tolna és Baranya megye területén épült meg. A munkálatok 2008-ban kezdődtek. Az autópálya-szakaszokat ma délután adták át a forgalomnak.
Az autópálya kétszer kétsávos, osztott pályás úttesttel és vészhelyzeti célokat szolgáló burkolt leállósávokkal készült, tervezési sebessége 130 km/óra. Több mint száz műtárgy (híd és völgyhíd), a Szekszárd-Bóly szakaszon négy alagútpár épült. A szakaszon kilenc pihenőhelyet (négy komplex és öt egyszerű) alakítottak ki. Üzemeltetéséhez három autópálya-mérnökséget létesítettek.
A beruházás a köz- és magánszféra partnersége (PPP) keretében valósul meg. Az építés, üzemeltetés és fenntartás mellett a finanszírozás is a magánpartner feladata. A Szekszárd előtti, 65 kilométeres rész esetében mindezért az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. felel, a Szekszárd utáni, 79 kilométeres szakaszt a MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. építette és üzemeltetheti. Mindkettő a koncessziós szerződés aláírásától számított harminc évig, előbbi a 2038. július 16-ig tartó koncessziós időszak alatt összesen 118,6 milliárd forint, utóbbi a 2037. november 21-ig tartó koncessziós időszak alatt 266,1 milliárd forint szerződés-kötéskori nettó jelenértékű rendelkezésre állási díjra jogosult.
A megépült M6/M60 használatának díjai az országos matricás rendszerben fizetendők. Dunaújváros után nincs díjmentes szakasz az autópályán. A újonnan épült autópálya-szakasz a jelenleg túlterhelt 6-os utat, 56-os utat és a Duna másik oldalán lévő 51-es utat tehermentesíti. Kiemelt infrastruktúrafejlesztési feladat az ún. Helsinki közlekedési folyosók magyarországi szakaszainak gyorsforgalmi úttá fejlesztése, ami a tranzitforgalom közlekedési körülményeinek jelentős javításán kívül a magyarországi régiók közötti közlekedési kapcsolatok javítását is lehetővé teszi. A München?Ankara tengelyből Budapestnél kiágazó V/C európai folyosó részét képező szakaszok kiépítése tovább bővíti a magyar gyorsforgalmi úthálózatot.
Az új autópálya-szakaszok bekapcsolják a gyorsforgalmi hálózatba és az ország gazdaságának vérkeringésébe Dunaújváros, Szekszárd, Pécs, Kalocsa és Mohács térségét, így megszüntetik a Dél-Dunántúl elszigeteltségét. A régió számára a fejlődés lehetőségét jelentik, erősítve iparmegtartó és befektetésvonzó képességét. Hozzájárulnak, hogy a 2010-ben az Európa Kulturális Fővárosa címet viselő Pécsre minél több látogató juthasson el zavartalanul, gyorsan és biztonságosan.
Ilyen hosszú gyorsforgalmi út egyidejű építésére még nem volt példa Magyarországon. Több korábbi esztendő teljesítményét meghaladja az idén átadott, új M6/M60. Az építkezéssel két újabb megyeszékhely, két újabb megyei jogú város kap végre sztrádakapcsolatot. Pécs Magyarország kilenc legnépesebb, százezer fő fölötti lakosú települése közül utolsóként válik autópályán is elérhetővé.
Az elmúlt évtized intenzív sztrádafejlesztéseinek köszönhetően a hazai gyorsforgalmi úthálózat kétszeresére nőtt. Az autópályák és autóutak teljes hossza az M6/M60 új szakaszainak átadásával meghaladja az 1250 kilométert. Az M1 után az M5 és az M7 is elérte az országhatárt. Autópályán utazhatunk Budapestről Debrecenbe, Nagykanizsára, Nyíregyházára, Szegedre és mostantól Pécsre is.