ZETApress

hírportál

A GKM nem ért egyet Lenkoviccsal

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szeretné elérni, hogy a közlekedési tárca tartsa meg a megszüntetésre ítélt hetven vasútvonalat. Lenkovics szerint a mellékvonalak felszámolása megsértené az emberek szabad mozgáshoz való alkotmányos jogát. A GKM tiszteletben tartja Lenkovics Barnabásnak, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának állásfoglalását, de eltérő álláspontot képvisel.

A GKM elkötelezett a közösségi közlekedés reformja mellett. Ennek egyik első lépése volt a szolgáltató-váltás 19 vasúti mellékvonalon, melyet hosszú és alapos előkészítő munka, folyamatos egyeztetés és tájékoztatás előzött meg. A forgalomszámlálási adatok ? melyeket a vonatokon utazó kérdezőbiztosok személyesen rögzítettek ? azt bizonyították, hogy a járatok alacsony kihasználtsággal közlekednek, így fenntartásuk gazdaságtalan, tudtuk meg Sajtóosztályuktól.

A szolgáltató-váltással az utazók minőségben legalább ugyanolyan, esetenként bővített szolgáltatáshoz ? több esetben járathosszabbításhoz, előnyösebb eljutáshoz ? jutottak. A Kisterenye ? Kál-Kápolna vonalon például a két Volán társaság az új járat szervezésekor a vonalat mindkét megyeszékhelyig ? Salgótarjánig és Egerig ? meghosszabbította. A március 4-től eltelt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a buszjáratok kihasználtsága gyenge, megegyezik a vasút korábbi alacsony utasforgalmával.

A szolgáltató-váltást az utasok nagy része pozitívan értékeli, pontosabbnak, gyorsabbnak tartja a buszközlekedést. A szolgáltatás minőségét az utazók szempontjából az is növeli, hogy a megállóhelyek a települések központjába kerültek, valamint, hogy az alacsonyabb lépcsőjű buszokra a felszállás egyszerűbb. A Volán-társaságok folyamatos és részletes utasszámlálást végeznek, emellett gyűjtik az utazók észrevételeit, igényeit. A tárca célja, hogy a tapasztalatok birtokában a szolgáltatást, a menetrendet még inkább az utazók igényeinek megfelelően alakítsa ki.

A GKM folytatja a vasúti reformot a MÁV Zrt. hatékonyabb, versenyképesebb működése, és az utasok minőségi szolgáltatáshoz jutása érdekében. A tárca arra törekszik, hogy a MÁV Zrt. tőkehelyzete javuljon, ennek érdekében idén 111 milliárd-hatszázmillió forint tőkeemelést hajtott végre a társaságban. A vasúttársaság ebben az évben minden korábbi időszakot meghaladóan 97 milliárd-kilencszázmillió forint költségtérítést kap működési költségeire. Tavaly ez az összeg 75 milliárd forint, tavalyelőtt ötvenmilliárd forint volt.

A 2007. és 2013. közötti fejlesztési időszakban európai uniós forrásból közel ötszáz kilométernyi vasútfejlesztés valósulhat meg a Közlekedési Operatív Program keretében. A MÁV jövő évi menetrendjének egyeztetésekor is arra fordít figyelmet a tárca, hogy a konvergencia-programban rendelkezésre álló költségvetési keretek között az utasok számára legmegfelelőbb, egyben hatékony megoldás szülessen.

Szóljon hozzá!