Legyen zöldebb E-világunk!
A március 6-i Nemzetközi Energiahatékonysági Nap alkalmából útjára indul a Legyen zöldebb E-világunk! ? című, öt régióra kiterjedő kampány, amely a Forgó Morgó Országos Energiahatékonysági Program sikeres elemeit is tovább viszi, az Új Magyarország Fejlesztési Tervtől pályázott támogatással.
Célja a háztartási energiahatékonyság növelése, valamint a környezet megkímélése az elektromos, elektronikai hulladékoktól ? tudtuk meg a tegnapi sajtótájékoztatójukon. A CECED Magyarország Egyesülés és az ELECTRO-COORD Magyarország Nonprofit Kft. alkotta konzorcium a Legyen zöldebb E-világunk! ? energiahatékonysági és elektronikai hulladékgyűjtési komplex országos kampányt indít az Energiahatékonysági Nap alkalmából.
A kampánynyitó sajtótájékoztatóra magyar villamosenergia-rendszer ?szívében?, a MAVIR Zrt. székházában került sor, ahol a házigazdák bemutatták a hatalmas kijelzőkön, hogy mennyi és hogyan változik Magyarország pillanatnyi energiafogyasztása, a kampány szervezői pedig azt, hogy hogyan, milyen eseményekkel, eszközökkel, játékokkal tervezik a tudatos energiafogyasztás előnyeit bemutatni.
A Legyen zöldebb E-világunk! ? kampány öt régió nagyvárosaiban (Szeged, Pécs, Nyíregyháza, Miskolc és Veszprém) kerül megrendezésre március 8 és június 5 között, helyszínenként ? egy-egy zöld eseményhez kapcsolódóan ? kétnapos kampányhétvégével zárva a kéthetes aktív programot.
A helyi kampányok során Forgó Morgó díjazza az iskoláknak szervezett e-hulladékgyűjtő verseny legjobbjait, a diákok és családjaik a rádióban és a televízióban Zöld Ki Mit Tud? ? versenyen mérhetik össze öko-kreativitásukat, lesz ismét gyermekrajz pályázat, továbbá öko-kvíz a Múlt és a Jövő Házában. És nem utolsósorban ? a korábbi sikerekre tekintettel ?, ismét Keressük a régió legöregebb még működő háztartási gépeit! A nevezésekből a kampányhétvégén kiállítást rendeznek a szervezők, s kisorsolják a győzteseket.
A kampány megvalósításához az Új Magyarország Fejlesztési Terv támogatásáért pályázott a konzorcium. Mészáros Fanni, a CECED Magyarország Egyesülés cégvezetője a kampány háttereként elmondta: ? A háztartásigép-piac forgalma az elmúlt évben 15-20%-ot esett. Ez azt jelenti, hogy minden érintett szereplő: a vásárlók, a kereskedők és a gyártók is nehéz helyzetbe kerültek. Ennek eredményeként pedig egyrészt lelassult a szerkezetváltás (az öreg, energiafaló háztartási gépek lecserélése korszerű, környezetbarát gépekre) és az energiahatékonyság növelése, továbbá rengeteg munkahely szűnt meg a kereskedői s gyártói szférában.
Továbbá veszélybe került az e-hulladék visszagyűjtési kötelezettségek teljesítése, az elmúlt években felállt hulladék-begyűjtési rendszer további működése. A most induló kampányunkkal szeretnénk ezekre a problémákra felhívni a figyelmet és olyan megoldásokat bemutatni és népszerűsíteni, melyek minden érintett szereplő helyzetét javítják, s melyek eredményeként csökken az energiafelhasználás, tisztább, élhetőbb, ?zöldebb? környezet jön létre Magyarországon. Változatlanul hiszünk például a minden szereplőt bevonó és motiváló háztartásigép-csere program hazai sikerében, s reméljük, hogy idén a Zöld Beruházás Rendszer keretében sor kerülhet a megvalósításra.
Tóth Zoltán, az ELECTRO-COORD Magyarország Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette: ? Az e-hulladékok begyűjtése terén pedig a lakossági szelektív gyűjtést szeretnénk erősíteni. A régi hűtőgépeket, mosógépeket és egyéb nagykészülékeket az emberek új vásárlásakor átadják a kereskedőknek, akiktől az ELECTRO-COORD logisztikai rendszerén keresztül megoldott ezen készülékek elszállítása és a környezetbarát feldolgozása. Azonban a kisgépek ? hajszárítók, vasalók, kisrádiók ? még ma is legtöbbször a kommunális hulladékba kerülnek, hiszen ez a legegyszerűbb és leggyorsabb módja annak, hogy az emberek megszabaduljanak tőlük.
Ezért a kampányban most arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy ha ezek a kis készülékek nem kerülnek szelektíven gyűjtésre, akkor azzal a környezetet szennyezzük. Szeretnénk a lakossághoz szólni, felhívni a figyelmüket arra, hogy egyre több lehetőséget igyekszünk kínálni a szelektív gyűjtésre, most például az iskolai gyűjtőverseny vagy a kampányhétvégén kihelyezett gyűjtőedények által.