Közlekedési Fórum a fővárosban
Hagyó Miklós, Budapest közlekedéséért is felelős főpolgármester-helyettese egy politikamentes szakmai műhely megalapítását kezdeményezte a főváros közösségi közlekedésének, a közlekedési kultúra fejlesztése és annak érdekében, hogy minél többen válasszák a tömegközlekedést az egyéni helyett. Ezért a Fővárosi Önkormányzat, a GKM, a MÁV ZRt., a Volánbusz Zrt. és a BKV Zrt. képviselői egy stratégiai megállapodás keretében létrehozták a Közlekedési Fórumot.
A fórum létrehozásának célja, hogy az ? tanácsadó és egyeztető testületként ? hozzájáruljon a fővárosi közlekedési fejlesztések összehangolásához, a döntések előkészítéséhez. A Közlekedési Fórum egy szűkebb, gyakrabban ülésező Előkészítő Bizottságból és Tanácsadói Csoportból, valamint egy szélesebb részvétellel ? az érintett önkormányzatok és civil szervezetek bevonásával ? zajló, de ritkábban összeülő Egyeztető Tanácsból áll.
Stratégiai együttműködés
A Közlekedési Fórum legfőbb célkitűzései: A közösségi közlekedési rendszerek fejlesztésének összehangolása, eővárosi közlekedés fejlesztése, MÁV vasúti hálózatának bekapcsolása a fővárosi közösségi közlekedésbe, a BKSZ továbbfejlesztése, az akadálymentesítés megvalósítása, az esélyegyenlőség megteremtése a közösségi közlekedésben, intermodális csomópontok kialakításának lehetőségei, P+R parkolók kialakítása, a parkolási rendszer fejlesztése, közös tarifarendszer kidolgozása, jegyértékesítés korszerűsítése, környezettudatosság a közlekedésben, kerékpáros közlekedés fejlesztése, egységes menetrend-rendszer, utas tájékoztatás javítása, a közösségi közlekedés előnyben részesítése.
A program az általános közlekedésfejlesztési célkitűzések meghatározása mellett több időszerű intermodális csomópont fejlesztését is tartalmazza. Ebben szerepel például az Etele tér, Rákosrendező és Kőbánya Kispest vasúti megállók átszállási kapcsolatainak modernizálása is.
A tömegközlekedési átszálló csomópontokban ? a budapesti agglomerációban, illetve a város külső területein ? arra kell törekedni, hogy egyre többen használják a közösségi közlekedési eszközöket. Ezért fontosnak tartom, hogy ezeken a csomópontokon minél több autó számára biztosítsunk parkolási lehetőséget P+R rendszerű parkolókban, mondta Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes.
AKA-akció
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium felkéri az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t, hogy élve az opciós szerződésben rögzített jogával a többségi tulajdonában álló Kisalföld Autópálya Zrt.-t nevezze meg az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. 60 százalékára szóló opciós joga jogosultjaként. Ezzel egy időben azzal is megbízta az ÁAK Zrt.-t, utasítsa tulajdonosként a Kisalföld Autópálya Zrt.-t, hogy versenyeztetés útján szerezze meg az opciós jog érvényesítéséhez szükséges finanszírozási forrásokat. Ez az eljárás az opció lehívásának és az azt követő tervbe vett értékesítésnek transzparens, gyors és hatékony módja, tudtuk meg Sajtóosztályuktól.
A GKM azután döntött így, hogy az ÁAK Zrt. részére a jelenlegi finanszírozó konzorcium válaszlevelében állami garancia biztosítása mellett vállalta a fennálló 900 millió eurós finanszírozás további biztosítását az AKA Zrt. részére az opció lehívását követően. Az elmúlt hónapokban az erről folytatott tárgyalásokkal párhuzamosan több jelentős nemzetközi pénzintézet is jelezte, hogy kész állami garancia biztosítása nélkül is a tranzakció finanszírozására, köztük a jelenlegi konzorcium több tagja is.
A GKM február 28-án jelentette be azt a szándékát, hogy az ÁAK Zrt. opciós jogával élve, 40 százalékos részesedése mellé vásárolja meg az M5-ös sztrádát üzemeltető AKA Zrt. 60 százalékát is annak érdekében, hogy a társaság teljes egészében a birtokába kerüljön. A tranzakció kezdő lépéseként az ÁAK Zrt. jóváhagyást kérő levéllel kereste meg az AKA finanszírozói konzorciumának vezetőjét. A bankkonzorcium válaszlevelét az ÁAK először 2007. március közepéig, majd március végéig várta.
A GKM, mint az ÁAK Zrt. tulajdonosi jogainak gyakorlója arról is döntött, hogy amint a 100 százalékos üzletrész állami tulajdonba került, az AKA Zrt-t nyílt pályázat útján értékesíteni kell annak érdekében, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, a verseny pedig jobb szolgáltatást hozzon a sztrádákat használók számára.