ZETApress

hírportál

A SPAR tovább növekedett

A nehéz gazdasági körülmények ellenére a SPAR teljesítette kitűzött céljait, forgalmát 2009-ben tovább növelte a vásárlók bizalmának köszönhetően, akik továbbra is kitartottak a SPAR által kínált minőségi szolgáltatások mellett ? tudta meg Vígh Alex a mai sajtóreggelin.

2009-ben terv szerint megvalósult a korábban átvett 177 Plus üzlet első körös átépítése SPAR üzletekké. Az arculatváltással a Plus márkanév eltűnt Magyarországról. Zöldmezős beruházással két INTERSPAR és öt SPAR szupermarket épült a múlt évben, ezáltal a vállalat új munkahelyeket teremtett.

Feiner Péter, a SPAR Magyarország Kft. elnöke szerint: ? Az élelmiszerkereskedelmet nem érintette olyan erősen a válság, mint más szektorokat, ezzel együtt nem volt egyszerű az elmúlt év. A vásárlóerő csökkenésére és a fogyasztói preferenciák változására gyorsan kellett reagálni: egyrészt árainkban még versenyképesebbé váltunk, másrészt sajátmárkás fejlesztésekkel támogattuk azt, hogy a vásárlóink kedvezőbben hozzájussanak az alap élelmiszerekhez. Választékunk legsikeresebb termékeit 2009-ben az S-Budget diszkont termékcsalád árucikkei jelentették. 30%-al növeltük a termékek számát az előző évhez képest. Forgalmunkban a sajátmárkás termékek részaránya jelentősen megnövekedett. Ez egyértelmű jele a fogyasztók árérzékenységének.

A SPAR Csoport éves konszolidált forgalma 2009-ben 397,3 milliárd forintot tett ki. Ez az összeg +6,2%-os növekedést jelent az előző évhez viszonyítva. A SPAR euróban számítva egymilliárd 469 millió 420 ezer euró forgalmat ért el. Ezzel a pozitív eredménnyel a vállalat tovább növelte piaci részesedését, mely 14%-ot tesz ki az FMCG szektoron belül.

A SPAR és Kaiser? szupermarketek, az INTERSPAR hipermarketek és a City SPAR szupermarketek összes eladóterének a nagysága 2009 végén 397 ezer 313 m2 volt. Ebből az INTERSPAR-ok 131 ezer 960 m2-rel részesednek, a SPAR szupermarketek 238 ezer 909 m2 eladótérrel rendelkeznek, míg a Kaiser?s szupermarketek 26 ezer 444 m2-rel. A 2008 év végi adathoz képest összesen 12 ezer 496 m2-rel nőtt a SPAR egységek eladóterének nagysága.

Az üzletek száma

2009 végén a SPAR Magyarország Kft. összesen 398 egységet üzemeltetett országosan. Ezen belül a megoszlás: 31 INTERSPAR hipermarket, 347 SPAR szupermarket ? magában foglalva a négy City SPAR szupermarketet is ? és húsz Kaiser?s szupermarket. Az előző évihez képest összesen hét egységgel nőtt az üzletek száma. 2009-ben a SPAR Magyarország Kft. két új INTERSPAR áruházat nyitott, az egyiket Székesfehérváron, a másikat Budapesten az Allee Bevásárlóközpontban. Öt új SPAR szupermarket is nyílt: Ercsiben, Mosonmagyaróváron, Nagykőrösön, Hajdúszoboszlón és Debrecenben. Az év legfontosabb feladata a 2008-ban átvett 177 Plus üzlet SPAR-ként való újranyitása volt.

Munkatársak

A SPAR Csoport aktív dolgozóinak állománya 2009. év végére 14 ezer 107 főt tett ki. A SPAR azt vallja, hogy kiemelkedő eredményét szakmailag képzett és elkötelezett munkatársainak köszönheti. A vállalat elismeri és értékeli munkavállalói aktív szerepét a szervezet fejlődésében. 2009-ben a SPAR az ország egyik legnagyobb privát munkaadója.

Kiss Judit lett az ügyvezető igazgató a SPAR-nál. A SPAR ügyvezető igazgatói testületében 2009-ben változás történt, július elsejétől új ügyvezető igazgató kezdte meg munkáját. Kiss Judit karrierje 1990-ben indult gyakornokként a Generál Rt-nél, amely a SPAR jogelődje volt. Azóta több osztály vezetőjeként dolgozott. Személyében először került nő a magyarországi SPAR szervezet élére.

Arculat-váltás

SPAR-ok lettek a volt Plus üzletekből. A SPAR Magyarország Kft. 2008-ban vette át a Magyarországon működő Plus hálózat 177 üzletét. 2009 januárjában elkezdődött a Plus üzletek több ütemben történő átalakítása SPAR szupermarketekké. 8 hónappal később az ország utolsó Plus diszkontja is SPAR szupermarketként nyitott újra, így eltűnt Magyarországon a Plus márkanév. A Plus diszkonthálózat korábbi 1500 cikkelemből álló áruválasztékával szemben jelenleg közel hatezer árucikk közül választhatnak a vásárlók. Ezekben az üzletekben is a SPAR-tól megszokott vevőbarát vásárlási körülményeket teremtett a cég. Előtérben továbbra is a minőségi kereskedelmi szolgáltatás áll, a legkedvezőbb árakkal kombinálva.

SuperShop kártya bevezetés

A SPAR 2009 szeptemberében az ország valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában bevezette a SuperShop törzsvásárlói programot. Korábban, a Kaiser?s megvásárlásával (2003), majd a Plus akvizícióval (2008) a SuperShop program a SPAR Csoporthoz tartozó üzletek felében működött. 2009-ben a SPAR Csoport összes egységében elérhetővé vált az ország egyik legnagyobb törzsvásárlói programja. A SPAR-ban való bevezetés nyomán pár hónap alatt a kártyabirtokosok száma ugrásszerűen megnőtt, több mint 300 ezer új kártya került kiadásra 2009. december végéig. Jelenleg egymilliárd 800 ezer SuperShop kártya van Magyarországon, az új kártyatulajdonosok 85%-a rendszeresen használja kártyáját vásárlásai során.

S, mint sajátmárkák ? a takarékos S-Budget az élmezőnyben

A SPAR még a gazdasági válság begyűrűzése előtt, az emelkedő élelmiszerárakkal és megélhetési költségekkel kapcsolatos helyzetre folyamatosan megújuló akciós kínálatán túl úgy reagált, hogy S-Budget márkanév alatt kifejlesztett egy teljesen új sajátmárkás termékcsaládot, mellyel 2008 áprilisa óta hathatós segítséget nyújt a vásárlóknak a spórolásban.

A SPAR, Kaiser?s, és INTERSPAR áruházakban kapható S-Budget márkanévvel jelölt árucikkek a SPAR márkatermékeknél már megszokott kiváló ár?érték arány, és a pénztárcát különösen kímélő árak egyedülálló kombinációját jelentik. Az egyébként is növekvő forgalmú SPAR sajátmárkák között az S-Budget termékkategóriánkénti legkedvezőbb árával képviseli a húzóerőt.

Az S-Budget termékcsalád gyors ütemben bővül, 2009 végén több mint 200 ilyen cikk volt a kínálatban. A SPAR maximálisan törekszik arra, hogy ennél a termékcsoportnál is megbízható magyar gyártók bevonásával valósítsa meg a termékcsalád bővítését. A SPAR 2009-ben jelentősen növelte sajátmárkás termékeinek arányát, ezek száma meghaladta az 1800-at. (2008-ban 700 termék). A múlt évben a sajátmárkák forgalmi részesedése 20% fölé emelkedett.

Ötéves a SPAR Húsüzem ? húsexport külföldre, Bicskéről

A legkiválóbb minőségű frisshús és a SPAR neve 2004 óta összefonódott, ezzel is növelve a frisshús eladás mennyiségét a SPAR üzletekben. A dinamikus növekedés szükségessé tette a SPAR Húsüzemben eredetileg kialakított technológiák, technológiai sorok továbbfejlesztését, bizonyos átépítéseket. Az eltelt öt év alatt kétszer épült át a tálcás-hús gyártóegység, amelynek eredményeként napi 1600 tálcáról negyvenezer tálcára nőtt a kapacitás. Átlagosan napi 30 ezer tálca frisshús került az üzletekbe kiszállításra.

A frisshús komissiózása is hamar nagyobb teret követelt magának, 2006-ban egy nagyobb átalakítással több, mint ezer m2-rel bővült az üzem alapterülete. Szükségessé vált a készítménygyártás kapacitásnövelése is, így 2008-ban átalakításra került a hőkezelő helyiség, majd 2009-ben bővült a hűtőkapacitás is.

Az üzem filozófiájának alapkövét mindig a szigorú ellenőrzés és a kiváló minőség jelentette. Kiváló minőséget azonban csak kizárólag kiváló alapanyagból lehet előállítani. Nagyon fontos feladat a legmegfelelőbb hazai beszállítók kiválasztása, akik nem csak az alapanyag minőségében, hanem a nyomon követhetőségben, szállítási morálban, körülményekben is maximálisan meg tudnak felelni a magas elvárásoknak. 2009. szeptember elsején indult el Bicskéről, hosszas előkészítő munka és egyeztetés után, az első frisshús szállítmány Csehországba. A cseh INTERSPAR áruházakban is minőségi javulást hozott a magyar SPAR Húsüzem belépése.

A SPAR elkötelezett a magyar termékek népszerűsítéséért

A SPAR alapfilozófiája, hogy áruválasztékában a megbízható, magyar termékeket részesíti előnyben. A vállalat akcióiban az előző években is kiemelt szerepet kaptak a magyar áruk. 2008-ban a cég az Agrármarketing Centrummal közösen sikeres kampányt folytatott a Kiváló Magyar Élelmiszerek népszerűsítéséért. A SPAR-nak példásan jó a kapcsolata üzleti partnereivel, a vállalat tudatosan keresi az együttműködést megbízható hazai beszállítókkal, mind a gyártókkal, mind a termelőkkel.

A hazai beszállítók körében végzett titkos szavazás alapján, 2009 novemberében a SPAR elnyerte a Magyar Termék Nonprofit Kft. az Év magyar árukért elkötelezett kereskedőjének díját, a Progresszív magazin szakmai versenyén. A SPAR 2010-ben egész éven át tartó kampányt folytat a kiváló minőségű, tradicionális magyar termékek és előállítóik bemutatására A SPAR az új kampánnyal a magyar termelőket, gyártókat támogatja, hozzájárul több ezer munkahely megőrzéséhez, valamint a világszínvonalú magyar márkákra hívja fel vásárlóinak figyelmét.

A SPAR és az egészség

A SPAR az élelmiszerláncok között elsőként kötelezte el magát a vásárlók egészségének megőrzése mellett. Kommunikációjában az elmúlt években kiemelt szerephez jutott az egészségtudatosság, az egészséges életmód támogatása, a vásárlók tájékoztatása erről a témáról. A SPAR stratégiai célja ezzel az új vásárlók megnyerésén túl, a minőségi élelmiszer piac és az egészséges életmód területén való társadalmi felelősség vállalásának tudatosítása a fogyasztókban.

Újabb innováció a SPAR-tól ? SPAR free from termékcsalád

2009-ben a glutén-érzékenyeknek és laktóz-intoleranciában szenvedőknek a SPAR új termékcsaládot fejlesztett ki SPAR free from néven. A SPAR free from termékcsalád ? amely többek között gluténmentes pékárut, mártásporokat, müzliket, kekszeket, valamint laktózmentes vajat, joghurtot tartalmaz ? üdvözítő megoldás az élelmiszer érzékenyek ezen csoportja számára. A termékek megkönnyítik nem csak az érintettek, hanem családtagjaik életét is, hiszen most a SPAR Csoport üzleteiben elérhető áron kaphatóak a speciális élelmiszerek.

24. SPAR Budapest Nemzetközi Maraton

2009. október 4-én 24. alkalommal rajtolt el a SPAR Budapest Maraton futómezőnye. A SPAR Magyarország Kft. először volt névadó szponzora az eseménynek. Magyarország legnagyobb és legnépesebb futóeseményére, a magyar indulókon kívül 58 országból mintegy kétezer külföldi érkezett. Az eddigi versenyekhez képest jóval többen, 13 ezer 300-an választották programként a SPAR Budapest Nemzetközi Maratont. A látogatókat az egészségtudatosság jegyében egész napos programok várták a Felvonulási téren, ahol minden az egészségről szólt.

Roadshow az egészségért az INTERSPAR áruházakban

A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. az egészséges táplálkozás és életmód népszerűsítése kapcsán 2009-ben hetedik alkalommal szervezte meg az ország húsz nagyvárosában az INTERSPAR roadshow-t, a tavalyi évben SPAR Vital néven. A SPAR Vital elnevezés is utalt a rendezvény üzenetére, az egészséges életvitel fontosságát közvetítette a vásárlók felé. A roadshow programja ingyenes egészségügyi szűrésekkel egészült ki a SPAR és az Erős Antónia által létrehozott Egy csepp figyelem Alapítvány együttműködésének eredményeként. Az INTERSPAR hipermarketeknél az Alapítvány munkatársai többek között vércukorszintet és vérnyomást mértek és testösszetételt határoztak meg.

A jelen és jövő témája ? Vállalati felelősségvállalás

A SPAR életében a pénzügyi teljesítmény, a belső folyamatok, a fejlődés és az ügyfél-elégedettség mellett egyre fontosabb szerepet kap a társadalmi teljesítmény. A SPAR Magyarország Kft. tudatos, etikusan működő, átlátható vállalat, amely az üzleti szempontok mellett társadalmi és környezeti szempontokat figyelembe véve irányítja tevékenységét, igyekszik a közösségi hozzájárulásokat is beépíteni a stratégiájába, ennek szellemében tevékenykedik évek óta.

A SPAR a fenntartható fejlődés jegyében fontosnak tartja, hogy gazdasági, környezeti és társadalmi teljesítményét évről évre úgy optimalizálja, hogy az a belső és külső érintett feleinek életét pozitívan befolyásolja. A SPAR minden üzleti döntésével és cselekedetével felelős vállalati magatartását kívánja hangsúlyozni a magyar társadalom részeként, s teszi mindezt a törvényi előírásokon túl, önkéntesen.

Csökkentjük az energiafelhasználást ? egyedülálló energiakoncepció

A 47 ezer m2-es üllői SPAR logisztikai központ tervezésénél, kivitelezésénél is a környezetvédelem játszott kiemelt szerepet. Az üllői SPAR raktár energiakoncepcióját az osztrák állam Consulting 2009 díjára jelölték a Környezet és energia kategóriában. A megvalósított környezetbarát energiakoncepcióban az alternatív energiaforrást a természetből nyert rétegvíz jelenti. A Zöld raktár hűtése-fűtése fosszilis energiaforrás felhasználása nélkül valósul meg, így direkt módon az épületből nem történik káros CO2 kibocsátás.

ISO 9001 szabvány szerinti tanúsítvány ? a SPAR ebben is az első

A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. 2009 decemberétől az SGS ? a világvezető tanúsító szervezete ? által tanúsított Integrált Irányítási Rendszert (IIR) működtet. Ennek a rendszernek két eleme az ISO 9001: 2008 szabvány szerinti minőségirányítási és a HACCP elvek szerinti élelmiszerbiztonsági rendszer.

Magyarországon a kereskedelmi láncok közül jelenleg egyedül csak a SPAR rendelkezik az ISO 9001 nemzetközi szabvány követelményei alapján tanúsított Minőségirányítási Rendszerrel. A SPAR a minőség melletti elkötelezettséget nemcsak beszállítóitól várja el, hanem önmagával szemben is magas minőségi követelményeket támaszt, amelyeket maximálisan tud teljesíteni. Elvárja a beszállítóitól, hogy tanúsított minőségirányítási, illetve élelmiszerbiztonsági rendszert tartsanak fenn, de önmaga is létrehozta és fenntartja ezeket a rendszereket.

Kitekintés: ? 2010-ben is dacolni fogunk a gazdasági válsággal, mindent megteszünk azért, hogy vásárlóink maximálisan elégedettek legyenek szolgáltatásainkkal. Nagy volumenű invesztíciókat valósítunk meg: 70 üzletünket modernizáljuk, valamint zöldmezős beruházások keretében INTERSPAR hipermarketet és szupermarketeket is nyitunk ? mondta el Feiner Péter.

Szóljon hozzá!