ZETApress

hírportál

Vasútfejlesztés Észak-alföldön

Újabb vasút nagyprojektet fogadott el a Kormány. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Közlekedés Operatív Programja keretében valósulhat meg a Szajol?Püspökladány vasútvonal felújítása. Az újabb uniós nagyprojekt elfogadásáról a héten döntött a kormány, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség ezt követően továbbítja azt jóváhagyásra Brüsszelbe.

A tervek szerint 2013-ban befejeződő beruházás teljes költsége 137,4 milliárd forint, ebből az igényelt uniós támogatás összege 93,4 milliárd forint. A fejlesztéssel a fővárosból lényegesen rövidebb idő alatt, két órán belül elérhetővé válik Debrecen, a vasútvonal közúttal szembeni versenyképessége nő. Lehetőség nyílik a vasúti szállítás részarányának növelésére, a záhonyi átrakó közelsége miatt különösen a teherforgalom területén.

A Szajol?Püspökladány vonalszakasz a 100. számú Budapest?Szolnok?Debrecen?Záhony-országhatár vasútvonal része. Utóbbi a transzeurópai vasúti közlekedési hálózat részeként jelentős szerepet játszik a kelet-nyugat irányú európai személy és áruforgalomban. Közvetlen vasúti összeköttetést biztosít Budapest és Ukrajna között.

Ezen a vasútvonalon bonyolódik az Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország és Ukrajna közötti vasúti forgalom meghatározó része. Belföldi szerepköre egyrészt az ország középső és keleti nagyvárosainak (Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza), valamint az észak-keleti területek (Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék) összekötése a fővárossal. A nagyobb városok térségében a vonal elővárosi forgalma is jelentős.

A fejlesztéssel a 67,8 km hosszú Szajol?Püspökladány szakasz 160 km/órás emelt sebességű közlekedésre és 225 kN tengelyterhelésre is alkalmassá válik. Az állomásokon és megállóhelyeken új, biztonságos peronok, alul- és felüljárók, a környezeti terhelés csökkentése érdekében zajárnyékoló falak épülnek. A beruházás során az úgynevezett ETCS-t ? Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszert ? is telepítik, amely nem csupán a járművek sebességét felügyelheti, hanem személyszállító vonatok esetében pl. az ajtók helyes nyitását és zárását is.

A nagyprojekt elfogadásáról Oláh Lajos, a KHEM államtitkára számolt be Püspökladányban. ? A fejlesztésnek köszönhetően a hajdú-bihari megyeszékhely két óra alatt elérhető lesz Budapestről. De nem csupán gyorsabb lesz az utazás a vonalon: az állomási peronok biztonságosabbak és akadálymentesek lesznek, a magasabb tengelyterhelésnek köszönhetően nőhet a teherforgalom. A vasút versenyképessége összességében nő a közúti személyszállítással és árufuvarozással szemben is. A fejlesztés ugyanakkor a térség foglalkoztatási helyzetén is javít, hiszen várhatóan sok helyi munkavállalónak jelent majd biztos megélhetést a beruházás idején. Ez illeszkedik a kormány munkahely-megtartási, munkahely-teremtési törekvései közé ? hangsúlyozta az államtitkár.

Magyarország a tagországok között dobogós helyen áll a brüsszeli nagyprojektek tekintetében. A kormány már harminc ilyen fejlesztést hagyott jóvá, ezek közül tizenhetet Brüsszel is elfogadott, további hét jóváhagyásra vár. Az összes nagyprojekt támogatási értéke 987 milliárd, míg a teljes beruházási értékük közel 1311 milliárd forint.

A 14 közlekedésfejlesztési nagyprojekt révén 1067 milliárd forintnyi beruházást valósítunk meg 776 milliárdos közösségi támogatással. A Szajol?Püspökladány beruházás mellett uniós nagyprojekt a záhonyi vasúti-logisztikai fejlesztés, a Sopron?Szombathely?Szentgotthárd és a Budapest?Kelenföld?Székesfehérvár?Boba vasútvonalak felújítása, valamint a GSMR rendszer bevezetése is.

A budapesti és vidéki villamos-fejlesztésekkel, az M4-es metróval együtt összesen 11 kötöttpályás nagyprojektet fogadott el a kormány. Ezek együttes beruházási értéke 937 milliárd forint, az uniós támogatás 579 milliárd forint. Az öt vasúti nagyprojekt hasonló adatai: 383 és 300 milliárd forint. A Sopron?Szentgotthárd rekonstrukció tavaly augusztus óta zajló kivitelezése 2011 májusára fejeződhet be. Záhonyban, márciusban kezdődik a vontatóvágányok felújítása. Budapest és Székesfehérvár között már zajlanak, vagy a közeljövőben indulnak meg a munkálatok.

1 hozzászólás

  1. Nagyon jó, hogy van pozitív magyar vasúttal kapcsolatos hír is, eddig elég lethargikusak tudtam csak olvasni!