Újabb kerékpáros fejlesztések
A főváros újabb 800 millió forintot különített el költségvetéséből kerékpáros-fejlesztésekre, amihez az állam további 800 milliót ad. Az 1,6 milliárd forintból megkezdődhet az EuroVelo nemzetközi kerékpárutak fejlesztésének első üteme ? jelentette be a főpolgármester délutáni városházi sajtótájékoztatóján.
Tarlós István (Fidesz-KDNP) elmondta: az utóbbi tíz évben a korábbinál lényegesen nagyobb a kerékpáros-fejlesztések volumene. Bővült a MOL BuBi-rendszer, szélesedett a kerékpárutak hálózata, támogatást kap a Bringázz a munkába! akció. A legfontosabbnak azt nevezte, hogy együttműködési megállapodást írtak alá a Magyar Kerékpárosklubbal, amelynek így megnő a beleszólási lehetősége a budapesti közlekedés kérdéseibe.
A szervezetnek elfogadás előtt elküldték véleményezésre a módosított Balázs Mór-tervet, a főváros hosszú távú mobilitási tervét. A Fővárosi Önkormányzat Budapest közlekedését kompakt rendszerként kezeli, ennek azonban már hangsúlyos résztvevője a kerékpáros-társadalom. Az Európai Kerékpáros Szövetség a kontinenst átszelő 15 kerékpárútvonalat akar kialakítani, ami részben már megvalósult. Az EuroVelo teljes hossza 70 ezer kilométer, amelyből 45 ezer már elkészült, és most Budapesten az 1,6 milliárd forintból a 6-os számú, Duna-menti és a nemrégiben jóváhagyott 11-es számú, Graz?Balaton?Budapest?Kolozsvár vonalon haladó út magyarországi szakaszát fejlesztik.
A kormány már korábban határozott a Budapestet érintő két EuroVelo-útvonal modernizálásáról, amelynek a pénzügyi feltételei most látszanak teljesülni. Az 1,6 milliárdból 2019 és 2020 között megvalósulhat a 6-os útvonal Lánchíd és az észak-budai városhatár közötti mintegy 15 kilométeres szakaszának fejlesztése. A Fővárosi Önkormányzat több kerülettel összefogva 12 projektben pályázott forrásokra, a projektek 16 kerületet érintenek, összértékük mintegy tízmilliárd forint. A támogatási szerződéseket 2016-ban aláírták, a tervezés folyik, a kivitelezés pedig 2020-tól ’22-ig várható. Azt is kifejtette, hogy a biciklisták körében van egy kisebbség, amelynek a közlekedési kultúráján még javítani kell.
Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos kiemelte: az autósok érdeke is, hogy többen kerékpározzanak, mert így kevesebb lesz a dugó. Két fontos feltétele van annak, hogy az emberek biciklire üljenek: a szemléletformálás és az infrastruktúra fejlesztése. Az előbbit szolgálja a Bringázz a munkába! kampány. A kerékpározás ünnepe a mai nap, amelyen az akció is elindult. A mai kampánynyitó bringás-reggelikről idekattintva olvashatunk.
Másfelől sokan mondják, hogy szívesen bicikliznének, de félnek az utakon, és nincs elég tároló ? mondta a kormánybiztos. Az elmúlt tíz év jelentős kerékpáros-fejlesztései sehol sincsenek ahhoz képest, ami most következik. A Budapesten rendelkezésre álló tízmilliárd forint akkora összeg, amekkora ilyen rövid idő alatt még soha nem volt ilyen célokra. Ezt a 10 milliárdot toldották meg további 1,6 milliárddal, mivel a kormánybiztosság nagy hangsúlyt fektet az EuroVelo-útvonalak megépülésére. Elkezdődik a kivitelezése a Rajka?Budapest és a Budapest?Balaton szakasznak is. Kínos lenne, ha az EuroVelo-útvonalak csupán Budapest határáig épülnének meg, onnan nem folytatódnának. Szeretnék, ha a fővárost és a Balatont összekötő szakaszt egészen a Lánchídig bevezetnék, és megvalósulna az észak-pesti kerékpáros-kivezetés is! Az arról érkező turisták így Budapesten is tudnának biciklizni.
A kormánybiztos elmondta: Tarlós István és a Magyar Kerékpárosklub példát mutatott a többi településnek abban, hogyan kell fejleszteni az infrastruktúrát: kikérik a biciklisták véleményét, amely egyeztetés fontos előfeltétele annak, hogy az érintettek által szívesen használt kerékpárutak épüljenek. Kérdésre közölte: városokon belül egy kilométernyi bicikliút 120-140 millió forintba kerül a közmű-áthelyezések miatt.
Horváth Csaba (MSZP) cáfolta a hallottakat
Tarlós István főpolgármester elhallgatta, hogy a bejelentett kerékpáros-fejlesztésre fordítandó összeg 85 százalékát az Európai Unió fedezi ? mondta az MSZP fővárosi frakcióvezetője délutáni sajtótájékoztatóján, melyen Tarlós István és Révész Máriusz kormánybiztos bejelentésére reagált. Tarlós érzi, hogy szorul a hurok, és olyan témákkal is elkezdett foglalkozni, amelyek az elmúlt kilenc évben nem érdekelték, így a kerékpáros-fejlesztésekkel ? mondta hozzátéve: a fejlesztésekről szóló bejelentéskor sem a főpolgármester, sem a kormánybiztos nem említette, hogy a pénz 85 százaléka uniós forrás, pedig a fővárosiaknak tudniuk kellene erről az Európai parlamenti választás előtt.
Horváth Csaba túlzónak találja a bejelentett kilométerenkénti 120-150 millió forintos árat, mivel egy kerékpárút építésénél a közmű-kiváltások nem jelentősek, és nem igényel sokkal erősebb szerkezetet, mint egy erős járda. Kitért arra is, hogy Tarlós Istvánnak városvezetőként szólnia kellett volna arról, miért rúgta fel az együttműködést a fővárost 47 évig patkánymentesen tartó céggel és miért bízott meg olyan haveri vállalkozást, amely háromszoros áron sem képes erre. Szerinte a fő-polgármesternek arról is beszélnie kellene, miért nem épített meg az elmúlt kilenc évben 40 ezer P+R parkolót, és miért nézte tétlenül a főváros, hogy a 60 ezres befogadóképességű Puskás-stadion érdemi mennyiségű P+R parkoló nélkül épüljön meg?