ZETApress

hírportál

Ne fűtsünk hulladékkal!

A lakossági tüzelés veszélyezteti legnagyobb mértékben a levegő tisztaságát. A téli fűtésszezon végeztével érdemes rovancsot vonni – hallottuk délelőtt a Gilice téri sajtóbejáráson, ahová a Porsche Hungária Fáy utcai telephelyéről szállítottak bennünket.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint Magyarországon közel 50%-ban felel a légszennyezettségért a háztartási tüzelés, megelőzve ezzel a mezőgazdaság és a közlekedés környezetkárosító hatását. Sokan meglepődnének, ha tudnák, a gépjárművek káros-anyagkibocsátása hányadik helyen áll a rangsorban.

Számtalan tévhit terjeng a légszennyezéssel kapcsolatban, pedig az Egészségügyi Világszervezet és az Európai Bizottság által 2015-ben kezdeményezett, valamennyi kontinensre kiterjedő vizsgálatból kiderült, hogy Közép-Európában elsősorban a korszerűtlen háztartási tüzelés felelős a 2,5 mikronnál kisebb szennyező részecskék kibocsátása miatti rossz levegőminőségért.

Magyarországon is ez az első számú problémaforrás. Dézsi Viktor, az Országos Meteorológiai Szolgálat Levegőtisztaság-védelmi Referencia Központ osztályvezetője szerint a lakossági szilárd tüzelés körülbelül 50%-ban felelős a légszennyezésért. A fő probléma a nem megfelelő minőségű tüzelőanyag megválasztása. Sokan használnak nedves és puha, vagy kezelt fát, gyenge minőségű szenet vagy hulladékot. Az országon belül is nagy eltérések vannak köszönhetően a tüzelési szokásoknak és a földrajzi paramétereknek. A Sajó-völgy sajnos egy nagyon jó példa erre, ugyanis itt rendszerint kiemelten magas a szállópor-koncentráció.

Hogy hányadik helyen áll a gépjárművek általi szennyezés, Dézsi Viktor szerint komponensfüggő: míg nitrogén-dioxid kibocsátás tekintetében kiemelkedő jelentősége van a közlekedésnek, szállópor-koncentráció esetén kb. 10%-ban felelős az autóipar és a gépjárművek a szennyezésért. A nagy probléma az, hogy télen sokkal alacsonyabban van az úgynevezett keveredési határréteg, így a szennyezés kisebb légtömegben tud elkeveredni, eloszlani, így ugyanakkora kibocsátás sokkal rosszabb helyzetet jelent télen.

Fontos kérdés, hogy mi lesz az autóipar sorsa, különös tekintettel a dízelautókra. A jövő útját és a dízelmotorok esélyeit jelzi, hogy a kipufogórendszerek további fejlesztésével és a szennyezőanyagot eltároló katalizátorok széleskörű alkalmazásával az egyik legkritikusabb nitrogén-oxidkibocsátás minimálisra csökkenthető.

Hazánkban a levegőminőség mérését, értékelését az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) végzi, amely egy manuális és automata mérőhálózatból épül fel. A manuális hálózat pontjain gyűjtött minták elemzése laboratóriumban történik, és kén-dioxid, nitrogén-dioxid, szálló por (PM10), valamint egyes helyeken ülepedő por összetevőkre korlátozódik. A PM mintákból további analízissel arzén, kadmium, ólom, nikkel, valamint policiklusos szénhidrogének mérése történik.

Szóljon hozzá!