Új kormány, új autópálya
Ha a hónap sorszáma hárommal osztható, s a szombat vagy vasárnap 10-re vagy 11-re esik, autópályát avatunk. Így történt ez tavaly XII. hó 10-én Szegeden, idén III. hó 11-én Röszkén és ma délelőtt, VI. hó 11-én Dunaújváros közelében. Ahogy haladtunk előre az időben, a pályaszám is egyre nőtt. Az első két esetben az M5-nek, ma pedig az M6 és az M8 egy-egy szakaszának elkészültét ünnepelhettük a kétnapos Gyurcsány kormány fejével és szakminiszterével.
Gyorsforgalmi úthálózatunk folyamatban lévő beruházásai közül az egyik legjelentősebb projekt az M6-os autópálya Érdi-tető ? Dunaújváros közötti 58,6 km hosszú szakasza. A beruházás az első PPP ? azaz példás, pompás és precedens értékű ? konstrukcióban megépült magyarországi autópálya szakaszként az állam és a magántőke közcélú együttműködésének jó példája. Teljes költsége megközelíti az 500 millió eurót. A környező településeket és Dunaújvárost figyelembe véve több tízezer ember életkörülményeinek jelentős javulását és a térség gazdasági potenciáljának számottevő növekedését segíti elő.
Az útszakasz megépítésére és 22 éves koncessziós üzemeltetésére a Magyar Állam nevében Kóka János frissen kinevezett miniszterként 2004 októberében kötött szerződést a Bilfinger Berger, a Porr és a Swietelsky cégek alkotta konzorciummal. A koncessziós szerződés szerint a teljes munka átadási határideje 2006. szeptember 30. A mostoha időjárási körülmények, és az árvíz okozta késedelmek ellenére a több, mint 3 km/hónap átlagos építési sebességnek köszönhetően jóval előbb sikerülhetett a szakasz ma délutáni forgalomba helyezése.
A projekt az átlagos építési sebesség és a mintegy 6,7 millió euró/négyzetméteres építési költség alapján európai összehasonlításban is a leghatékonyabb autópálya építési teljesítmények közé tartozik. Ezt az is igazolja, hogy ez év márciusában a munka finanszírozását a nemzetközi tőkepiac kedvező befektetési megítélése alapján átalakították. Az új hitelezési konstrukció több mint 20 millió eurós megtakarítást jelent, melyen fele-fele arányban osztozik a Magyar Állam és az M6 Duna Autópálya Koncessziós Társaság.
Az M6 autópálya Érdi-tető és Dunaújváros között 54,05 kilométer, míg az M8 új Duna-híd felé vezető szakasza 4,55 kilométer. Az építkezés teljes hossza összesen 58,60 kilométer. Az épülő pálya 2×2 sávos, koronaszélessége 26,60 méter. Az új autópálya-szakaszon érdemes betartani az engedélyezett 130 km/órás sebességet, mert biztonságosan a kanyarok íve és dőlésszöge miatt csak 140 km/órával haladhatunk rajta biztonságosan. Az elkészült szakaszon 11 csomópont került kiépítésre. Akadt olyan nap, amikor hatszáz gép és kétezer-ötszáz ember dolgozott egyszerre.
Segélykérés a 64B telefonoszlopról
A beruházás keretében az iváncsai csomópont közelében egy autópálya-mérnökségi és egy rendőrőrs is kialakításra került. Mint Simon Tamás ezredes, az Autópálya Rendőrség parancsnoka elmondta, 26 rendőre teljesít itt feladatot. A fejlesztéshez csak létszámkeretet kaptak, a költségeket nekik kellett kigazdálkodniuk. A mintegy 60 km-es szakaszon két benzinkutas és két egyszerű pihenőhely létesült. Az Érd?Dunaújváros szakaszon 61 híd illetve műtárgy épült. Közülük a leghosszabb, a mintegy 250 méteres híd a Dunaújvárost és Pusztaszabolcsot összekötő vasútvonal fölött ível át. Az építkezések során kb. 13,2 millió köbméter földet mozgattak meg, és mintegy 750.000 tonna aszfaltot építettek be. A töltésépítéshez hétszázezer köbméter kohósalakot használtak fel. A két kilométerenkénti segélykérő telefonok az iváncsai üzemeltetési és fenntartási telepre vannak bekötve. Működésükről a ma délelőtti átadás előtt személyesen is meggyőződhettünk.
Az ünnepélyes szalagátvágást Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Kóka János, a GKM régi-új gazdája végezte. Velük osztozott az örömben a miniszter elődje, korábbi és mostani államtitkárok, és a 6-os út menti települések polgármesterei Dunaújvárostól, Szekszárdon át Mecseknádasdig. A miniszterelnök avatóbeszédében a várható megszorításokról is beszélt. Jobb családokban is előfordul az ilyesmi, ha nagyobb beruházásokra készülünk, mondta. A gazdaság is fejlődési pályára állt, így nekünk is érdekünk a spórolás. S ha elkészülnek a tervezett autópályák, a kistérségek út- és vasúthálózatának fejlesztése következik. A nótával ellentétben itt nem áll meg a hatos, zárta le a rendezvényt a műsorvezető, hanem halad tovább dél felé. Idén újra avatunk!
A vendégsereg az újonnan átadott iváncsai központban az egykori sótároló helyén ünnepelt. Az osztrák és német beruházók magyarul és németül mondtak pohárköszöntőt. Részvételemért, tudósításom elkészítéséért köszönet illeti a GKM Sajtófőosztályát, akik odafelé az akkor még lezárt baloldali autópályán VW Transporterükkel a helyszínre repítettek. A felvételeket fotósuknak, Kiss Árpád nyugalmazott főtanácsos úrnak külön is köszönöm.