ZETApress

hírportál

Közösen a fuvarosokért

Homolya RóbertErőteljes közös fellépés a közúti fuvarozók érdekében. Magyar meghívásra 14 uniós tagállam és az Európai Bizottság képviselői egyeztettek ma miniszteri csúcstalálkozón a közúti közlekedési szektor jövőbeni versenyképességéről, Budapesten ? tudatta az NFM Kommunikációs Főosztály.

? A közúti fuvarozás kulcsszerepet tölt be az európai gazdaságban, a szektor közvetlenül ötmillió főnek biztosít munkát, az ágazatnak tudható be az uniós bruttó össztermék mintegy 2%-a. A közlekedés az egyes tagállamokban átlagosan 6-7%-kal járul hozzá a nemzeti GDP-hez. Az Európai Bizottság Mobilitási csomagjavaslata túlzott adminisztrációs többletterhet jelenthet a gazdasági szereplők, különösen a kis- és középvállalkozások számára. A szabályozási tervek a közúti szállítás díjainak ugrásszerű, akár 20-30%-os növekedését eredményezhetik, ami általános áremelkedéshez vezethet minden termékcsoportban. Az előkészületben lévő változtatások az Európai Unió versenyképességére is kedvezőtlenül hathatnak ? ismertette a megbeszélések tétjét nyitóbeszédében Homolya Róbert, az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.

A tavaly közzétett szabályozási kezdeményezés a közúti árufuvarozási piacra lépésre, a közúti áru- és személyszállítás szakmagyakorlására vonatkozó, és a szektorban tevékenykedő munkavállalók szociális jogait és biztonságát célzó jogalkotási javaslatokat tartalmaz. A bizottsági tervezet az uniós belső közúti áruszállítási piac széttöredettségéhez vezető hiányosságokat igyekszik kezelni.

A budapesti találkozón a magyar házigazdák mellett Csehország, Észtország, Horvátország, Írország, Lettország, Litvánia, Málta, Lengyelország, Portugália, Románia, Szlovákia, Szlovénia és Spanyolország szakminisztériumai képviseltették magukat. A 14 résztvevő tagállam vállalkozásai az 1000 kilométeren túli közúti szállítások hozzávetőleg 88%-át bonyolítják Európában. A rövidebb távú fuvarokból azonban csak 38%-kal részesülnek, ebben a körben tehát nem veszélyeztetik a versenytárs cégek pozícióit.

? Közös cél a küzdelem a visszaélésekkel és tisztességtelen gyakorlatokkal szemben, a versenyképesség megőrzése és a munkavállalók körülményeinek javítása. A közúti fuvarozás nélkülözhetetlen eleme a gazdasági fejlődésnek és a belső piac zökkenőmentes működésének. A józan kompromisszumok útján kidolgozandó megoldásnak tiszteletben kell tartania a munkavállalás, az áruk és szolgáltatások mozgásának alapvető szabadságjogait, el kell kerülnie a piac megosztását, a protekcionizmust ? fejtette ki Homolya Róbert.

A résztvevők a konferencia záródokumentumában rögzítették, hogy készek konstruktívan együttműködni egy kiegyensúlyozott és ész-szerű szabályozás kialakításában. Nyomatékosították, hogy az új rendelkezéseknek egyszerűeknek kell lenniük, azok alkalmazása nem járhat felesleges adminisztratív terhekkel, és az előírásoknak figyelembe kell venniük a közúti fuvarozás egyedi adottságait.

A magyar fél a találkozó tanulságait összegző tájékoztatást küld a bolgár elnökségnek és az Európai Bizottságnak. A Közlekedési Tanács a tervek szerint idén júniusban fogadhat el általános megközelítést a bizottsági kezdeményezésről. ? Magyarország továbbra sem fogadhatja el az alapvető szabadságjogok igazságtalan és aránytalan korlátozását, amely az uniós közlekedési piac helyrehozhatatlan torzulásához vezethet ? hangsúlyozta Homolya Róbert.

Szóljon hozzá!