ZETApress

hírportál

Verseny a 3-as metró akadálymentesítéséért

Tegnap az Önállóan lakni ? közösségben élni csoport, a Lépjünk, hogy léphessenek Egyesület és a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete figyelemfelhívó akciót szervezett a Dózsa György úti metró-aluljáróba ? tudtuk meg sajtósaiktól.

Akciójuk azért kezdődött, mert hiába kezdődik el november 3-án pénteken a 3-as metró északi szakaszának felújítása, a jelenlegi tervek szerint a fent említett állomás ezt követően sem lesz akadálymentes. A Dózsa György út hossza 4200 méter. A VI. kerülettől a XIV. kerületig húzódik, a Városliget, Istvánmező és Angyalföld városrészeket köti össze. A 4-es metró kiépítésekor annak idején itt terveztek egy, a XIV. kerületet érintő megállót, de ez ? mint ismert ? végül nem valósult meg. Így a Dózsa György út elérése metróval akadálymentesen egyáltalán nem lehetséges, ha nem történik változás.

A tegnapi akció keretében a résztvevőknek olyan kreatív megoldásokat kellett találniuk, melyek segítségével egy mechanikus kerekesszékkel is használhatóvá válhatna a lifttel jelenleg nem rendelkező metróállomás, amelynél az aluljáró ugyan két ponton is megközelíthető rámpával, de az meredeksége miatt ? különösen rossz időjárási körülmények között ? nem kellően biztonságos.
Az érdeklődők szívesen kapcsolódtak be a versenybe; sokan először kipróbálták, milyen érzés kerekesszékben ülni,illetve sokan megpróbáltak feljutni a már említett rámpán is, ám ehhez mindenkinek több-kevesebb segítségre volt szüksége. Mindannyian egyetértettek abban, hogy ez a rámpa jelenlegi formájában nem jelent akadálymentesítést. A lépcső jelentette akadály legyőzéséhez többen is színes léggömböket szereltek a kerekesszékükre.

Eközben a szervezők folyamatosan válaszoltak a felmerülő kérdésekre, szóba került például az is, hogy sokuknak naponta kell jelentős kerülőt tennie, mert ? az akadálymentesítés hiánya miatt ? a metrót nem, csak a felszíni közlekedést tudja igénybe venni; mindez gyakran hosszú kerülőutat jelent. Az esemény legfőbb célja az volt, hogy felhívjuk a figyelmet arra: 2017-ben elfogadhatatlan, hogy úgy újítsák fel a főváros egyik legforgalmasabb tömegközlekedési útvonalát, hogy az a rekonstrukció után is csak részben lesz hozzáférhető azok számára, akik kerekesszékkel, vagy éppen babakocsival veszik igénybe a közösségi közlekedést.

Az Önállóan lakni-közösségben élni csoport májusban kerekasztal-beszélgetést szervezett a tömegközlekedés akadálymentesítéséről, ahol a BKK és a BKV képviselői úgy nyilatkoztak, hogy technikai okok miatt nem lehetséges minden megállót lifttel felszerelni, ezekben az esetekben az akadálymentesítést mozgólépcsővel tervezik megoldani. Az érintettek azonban nem tartják megfelelőnek ezt a megoldást, mivel számukra a mozgólépcső nem jelent használható alternatívát a lift helyett. A 137,5 milliárd forintos tervezett összköltségvetésű beruházás keretében a Dózsa György útin kívül még hét további metróállomást terveznek lift kialakítása nélkül felújítani.

Szóljon hozzá!