ZETApress

hírportál

Ingyen vagy bérlettel?

Tarlós IstvánRákényszerülhetünk arra, hogy a kormánynál felvessük az utazási díjmentesség kérdését, a 65 év felettiek ingyenes utazásnak biztosítását át kellene gondolni. A díjkedvezmény még rendben van, de az ingyenességet át kell gondolni, mert üres kasszából nem lehet közlekedést finanszírozni! ? fogalmazott Tarlós István.

A díjmentességhez a főváros nem tud hozzányúlni, azt csak állami akaratra lehet meglépni ? mondta Budapest-Főváros főpolgármestere délelőtt a Városházán. Kitért arra is, hogy politikailag támogatja a rezsicsökkentést, de annak hatására kevésbé tervezett, nem kívánatos hatások érik a fővárosi közszolgáltató cégeket. 2010 óta összességében a fővárosi közszolgáltató cégeket több mint 54 milliárd forint veszteség érte ezekből az okokból ? közölte, hozzátéve: szívesen venné, ha ezt az állami költségvetésben a fővárosnak juttatott úgynevezett támogatásoknál figyelembe vennék.

Az agglomerációs közlekedést az állam nem át-, hanem visszaveszi, ugyanis ez állami feladat. Az erről folytatott egyeztetéseket előremutatóaknak tartja. A legközelebbi megbeszélés szombaton lesz Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel az ügyben. Tarlós elvárja, hogy megegyezés szülessen még a Fővárosi Közgyűlés februári rendes ülése előtt. A jogszabályok szerint az agglomerációs közlekedés biztosítása állami feladat, vita még az átvétel módjáról folyik. Túl azon, hogy kérik az agglomerációs közlekedés tavalyról elmaradt finanszírozását, azt javasolják: továbbra is lebonyolítanák a szolgáltatást, és az állam a Volánnak kifizetné az agglomerációs buszközlekedést. Olyan határozatot is kívánnak hozni a Fővárosi Közgyűlésben, amely arról szól majd, hogy ha elhúzódik a megegyezés, akkor csak térítés ellenében továbbra is technikailag ellátják a szolgáltatást.

A HÉV-re vonatkozóan Tarlós István elmondta, a szerelvényeket két-három éven belül muszáj felújítani vagy új szerelvényeket kell vásárolni, a pályákat is több szakaszon fel kell majd újítani. Minderre 60-100 milliárd forintra lenne szükség. Ha az államhoz kerül a HÉV, akkor valószínűsíthető, hogy két változata lesz a fővárosi bérleteknek: lesz olyan, amely a HÉV-re is érvényes lesz, és ennek nyilván más lesz a díjszabása. A körülbelül ezer embert foglalkoztató BKK-nál jelentős ? várhatóan 150 fős ? létszámleépítés lesz. A létszámleépítés után lesz olyan a BKK, amilyennek annak idején elképzelte: forgalomszervező és projektkezelő. A BKV-nál 200 fős létszámleépítésben gondolkodnak. Feleslegessé válthat az óbudai garázs és telephely, mely maximum 400-500 millió forint megtakarítást eredményezhet.

A taxisüggyel kapcsolatban elmondta, hogy a taxisoknak igazuk van abban, hogy ők elfogadták a taxirendeletben foglaltakat és fizetnek adót, az Uber meg nem, s ez nincs rendben! A taxisoknak viszont a taxirendeletre vonatkozóan megfogalmazott kritikáik kapcsán nincs igazuk, mert arról már több mint fél tucatszor egyeztettek és a taxisok követelték, hogy fix tarifa kerüljön a rendeletbe. Azt is problémának tartja, hogy soha nem lehet tudni, ki képviseli őket legitimen. Az új helyzetet valamilyen törvényi, majd abból következő rendeletmódosítással kell rendezni!

Tiltakoznak a szocialisták

Horváth CsabaAz MSZP elfogadhatatlannak tartaná, ha megszűnne a 65 évnél idősebbek ingyenes fővárosi tömegközlekedési lehetősége! ? mondta Horváth Csaba szocialista városatya délben a Városházán, Tarlós István főpolgármester bejelentését követően. Az ellenzéki politikus úgy fogalmazott, az idősek tisztességes nyugdíj helyett kapják a bérletet, amelyért szerintük csak akkor lehetne tőlük pénzt kérni, ha az állam becsülettel megfizetné korábban ledolgozott éveiket.

A főváros dolga, hogy olyan minőségű közösségi közlekedést alakítson ki, amely gyorsabb, olcsóbb és komfortosabb az egyéni, autós utazásnál ? fejtette ki Horváth Csaba, aki szerint ennek a feltételnek nem felel meg a HÉV államosítása, ami ráadásul a főváros anyagi gondjait sem csökkenti érdemben. Budapest az elmúlt 5 évben 45 milliárd forinttal kevesebb állami hozzájáruláshoz jut, vagyis az agglomerációs közlekedés átadásával nyert tízmilliárd forint ellenére továbbra is 35 milliárd forintos hiánnyal küzd. Az MSZP ezért javasolja, hogy a jelenlegi 4 százalékról emelkedjen 6 százalékra a fővárosnál maradó adóbevételek aránya. Budapest ezzel 100-115 milliárd forintos többletbevételre tehetne szert, amivel a város és kerületei is megoldhatnának minden üzemeltetési és fejlesztési feladatot, uniós források nélkül is ? magyarázta Horváth Csaba.

Kitért arra is, hogy a HÉV államosítását azért sem szeretnék, mert akkor ez a szolgáltatás a MÁV színvonalára csökkenne. A főváros legfeljebb egy olyan haszonbérletben gondolkozhat, amelyben Budapest ? a szolgáltatási színvonal megőrzése érdekében ? az agglomerációs közlekedés szakmai megrendelője, míg a számlát az állam fizeti. A taxirendelet korábbi módosításával túlszabályozottá és drágává vált a budapesti taxiszolgáltatás, ami versenyhátrányt jelent a társaságoknak az internetes közösségi szolgáltatókkal szemben. A fővárosnak ezért meg kell vizsgálnia, miként tehető olcsóbbá a budapesti taxi ? fűzte hozzá Horváth Csaba, aki példaként említette, hogy az egységes díjtarifa megállapításakor a jelenlegi 300 forintnál 100 forinttal drágább volt az üzemanyagok literenkénti ára.

Szóljon hozzá!