ZETApress

hírportál

Százmilliárdok közlekedésfejlesztésre

ÚtépítőkJövőre 1100 milliárd forintnyi közlekedési beruházás indulhat el az országban, erre a tervek szerint 670 milliárdot ki is fizetnek 2016-ban ? mondta Tasó László, az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára évértékelő sajtótájékoztatóján délelőtt Budán.

Jövőre közúton 520 milliárd forintból mintegy 300 kilométeren kezdődnek fejlesztések, vasúton meg 600 milliárdból 370 kilométeren. 2020-ig közlekedési fejlesztésekre 2600-2800 milliárd forintot terveznek. Az államtitkár értékelése szerint kiemelkedő évet zár a közlekedési ágazat az idén. A közlekedési beruházásokra a 2007-2013-as uniós ciklusban rendelkezésre álló mintegy 2100 milliárd forintos keret lehívása várhatóan 100 százalékos lesz. Uniós és hazai források segítségével 853 kilométer új út épült meg 2007-től, és több mint 2800 kilométer út újult meg.

Az idén 63 kilométernyi új gyorsforgalmi szakaszt adtak át, egyebek mellett az M43 Makó?országhatár és az M85 Győr?Csorna közötti szakaszát. Csaknem 70 kilométeren vehettek birtokba az autósok települési elkerülő utakat, például Győrött, Kecskeméten, Mórahalmon vagy Nyíregyházán. Főutak burkolatát csaknem 300 kilométeren erősítették meg.

Az idén befejeződött a Balaton vasúti megközelítésének javítását segítő dél-balatoni felújítás első, és megkezdődött a második üteme. Lezárult a vasútvonal korszerűsítése Püspökladányig, és folytatják a munkát Debrecen-Apafa állomásokig. Az állomások felújítása közül Tasó László egyebek mellett említette a váci, a pilisvörösvári, a solymári és a füzesabonyi beruházást, illetve azt, hogy nagy programként megvalósulhat a székesfehérvári állomás felújítása. Változatlan tarifák mellett működtetik a közösségi közlekedési rendszert.

Tasó László emlékeztetett, a múlt héten tíz évre megállapodást kötöttek a két hazai vasúttársasággal (MÁV és GYSEV) a pályaműködtetésre. Megjelent az állami közutak fenntartását folyamatosan növekvő költségvetési keretösszegek rögzítésével biztosító kormányhatározat is. Az Európai Bizottság februárban elfogadta az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programot. A kiírásokat határidőre közzétették, nincs akadálya annak, hogy gőzerővel elkezdődhessen a munka 2016-ban. Október végén sok uniós és hazai forrásból megvalósuló beruházás közbeszerzési eljárását sikerült elindítani.

Nemes-Nagy TiborNemes-Nagy Tibort nevezte ki december 1-jei hatállyal a Magyar Közút Nonprofit Zrt. élére Tasó László államtitkár javaslatára Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter. Az új vezető az NFM Gépjármű-közlekedési és Vasúti Főosztályának főtanácsadójaként dolgozott, korábban a Külgazdasági és Külügyminisztérium osztályvezetője volt, valamint a Magyar Triatlon Szövetség megbízott főtitkára.

Tasó László ? találkozva az MK Zrt. vezetésével ? kiemelte: a tárca az állami közútkezelőtől szervezettebb munkavégzést követel meg. Csak az elkerülhetetlen, feltétlenül indokolt mértékű közlekedési korlátozás, forgalomlassítás fogadható el, amelyet minden alkalommal ellenőriztetni fog. Az államtitkár arról is beszámolt, hogy a fennakadások, torlódások csökkentése érdekében minden lehetséges esetben kötelező lesz az éjszakai munkavégzés. Arról is tájékoztatta a Magyar Közútkezelőt, hogy az NFM öt évre szóló finanszírozási megállapodás megkötését kezdeményezi.

Szóljon hozzá!