ZETApress

hírportál

Együtt a repülés biztonságáért

Diederik Pen, Zsolnay Tamás és Hangyál GyulaEgyüttműködés a biztonságos repülésért: Budapesten együttműködési megállapodást írt alá Zsolnay Tamás, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Zrt. vállalatfejlesztési és külkapcsolati igazgatója, Hangyál Gyula, a HungaroControl ATM légiforgalmi igazgatója és Diederik Pen, a Wizz Air Hungary Kft. üzemeltetési igazgatója.

A megállapodás, mellyel az együttműködés kereteit határozták meg, jelenleg öt területet ölel fel. Ezek: a repülésbiztonság, az operatív módszertan, a kutatás-fejlesztés, az oktatás és a képzés, valamint a szolgáltatásminőség és a vevőelégedettség. A magyar légiforgalmi szolgáltató és a magyar tulajdonú légitársaság az elmúlt évek során számos közös projektben vett részt. A most aláírt dokumentummal az együttműködést stratégiai szintre emelték, és konkretizálták azon területeket, melyek mindegyike kiemelten fontos a két társaság számára a napi működés és a szolgáltatásfejlesztés szempontjából is.

A megállapodás egyik eleme a repülésbiztonság. Az együttműködés e téren lehetőséget biztosít mindkét társaság érintett munkatársai, azaz a pilóták és a légiforgalmi irányítók számára, hogy részt vegyenek a másik fél által szervezett repülésbiztonsági tárgyú képzésein, illetve hogy közösen kezeljék és vizsgálják a repülésbiztonsággal kapcsolatos bejelentéseket ? tudtuk meg sajtósaiktól.

Az operatív-módszertani együttműködés keretében munkaterem-, torony- és (a várhatóan 2016 első negyedévében átadásra kerülő) készenléti irányítóközpont látogatására van lehetőségük a budapesti bázison dolgozó Wizz Air pilótáknak. Emellett a HungaroControl adatok biztosításával és szakértői konzultációkkal részt vesz a Wizz Air üzemanyag-takarékossági projektjeiben, míg az új koncepciók bevezetése előtt illetve az eljárástervezések során a Wizz Air biztosítja a légitársasági szakértelmet a HungaroControl számára.

A kutatás-fejlesztési projektek kapcsán a két vállalat már közösen tesztelte a CPDLC-t (Controller Pilot Data Link Communication, a pilóták és légiforgalmi irányítók közti adatkommunikáció), a CDM-et (Collaborative Decision Making, a légitársaságok, léginavigációs szervezetek, földi kiszolgálók, repülőterek és az EuroControl központi áramlásszervező egysége közti folyamatos együttműködés), valamint folytatják együttműködésüket az Európai Unió által finanszírozott SESAR (Egységes Európai Égbolt Léginavigációs Kutatási Program) keretein belül folyó rTWR (Remote Tower, távoli toronyirányítás) demonstrációs projektje kapcsán.

Az oktatási-képzési program keretében a Wizz Air kabin repüléseket (cockpit flight) szervez, valamint az A320 szimulátorának látogatását teszi lehetővé a légiforgalmi irányítók számára, míg a HungaroControl a budapesti bázison dolgozó pilótáknak biztosít részvételi lehetőséget az általa szervezett szimulációkon, valamint az irányítók kötelező elméleti és szimulátoros képzésein. A szolgáltatásminőség és a vevőelégedettség folyamatos javítása mindkét fél számára kiemelt fontosságú, így ezen a területen a jövőben is együtt kívánnak működni: a Wizz Air pilótái és érintett szakértői részt vesznek a HungaroControl által szervezett rendszeres vevőelégedettségi kutatásban, illetve légitársasági workshop-okon, valamint egyéb szolgáltatásminőségi témájú konzultációkon. Az együttműködés eredményességét a két társaság évente áttekinti, valamint konzultálnak az esetleges újabb területek bevonásáról.

A HungaroControl

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik elismert szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttműködő partnere. Az EuroControl statisztikái és előrejelzései szerint Európa felett évente csaknem tízmillió járat közlekedik, ám ez a szám a következő 20 évben akár meg is duplázódhat. Az elmúlt években a HungaroControl több olyan jelentős beruházást indított el, amelyek légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozzák, garantálják a növekvő légi forgalom biztonságos kezelését, és egyben elősegítik a küszöbön álló uniós integráció sikerét.

Folyamatos újításaival, kutatás-fejlesztési eredményeinek alkalmazásával a HungaroControl európai szinten is kiemelkedő a repülésbiztonság javítása, a kapacitás növelése, a légitársaságok költségeinek csökkentése és a környezet fokozott védelme terén. Összetett erőfeszítéseinek eredményeképp, 2014. április 3-tól a NATO megbízása alapján a HungaroControl irányítja a Koszovó feletti magas-légtér átrepülő forgalmát. 2015 februárjában ? jóval az Európai Unió által előírt határidő (2022. január 1-je) előtt ? a HungaroControl Európában elsőként vezette be korlátozások nélkül a Free Route Airspace-t a teljes hazai légtérben.

Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, műszaki-technológiai háttérének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik stratégiai célkitűzése, hogy partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre. Valamennyi beruházásával a HungaroControl célja, hogy a 7 közép-európai országot tömörítő regionális együttműködés, a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) versenyképes szolgáltatásokat nyújtson és a legmagasabb műszaki-technológiai színvonalon működjön

A Wizz Air

A Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársasága, jelenleg 64 darab Airbus A320 és A321 típusú repülőgépből álló flottát üzemeltet, több mint 400 útvonalat kínál 23 bázisról, 116 desztinációra, 38 országban. A Wizz Airnél megközelítőleg 2600 szakember biztosítja a magas színvonalú szolgáltatást és a nagyon alacsony árakat, aminek köszönhetően a 2015. március 31-én lezárult pénzügyi évben 16,5 millió utas választotta a légitársaságot. A Wizz Airt a Londoni Értéktőzsdén jegyzik WIZZ-kóddal, szerepel az FTSE 250 és az FTSE All-Share tőzsdei indexekben.

Szóljon hozzá!