ZETApress

hírportál

PAN?LNG a környezetért

Üzemanyagtároló17 millió eurós gázközlekedés fejlesztési projekt indul Magyarországon, melynek köszönhetően hazánk becsatlakozhat az európai LNG-töltőhálózatba. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) az LNG hazai töltőinfrastruktúrájának fejlesztésére dolgozta ki az PAN?LNG Projectet, melyet idén az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatható projektjei közé választottak.

? A beruházás 85 százalékos európai uniós forrásból valósul meg, a koncepció finanszírozására vonatkozó szerződés aláírására a napokban került sor Brüsszelben ? jelentette be délelőtt Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke a Városligeti Caféban megrendezett projektismertető sajtóreggelin. A PAN ? LNG Project elsődleges célja a földgáz alapú közlekedés fejlesztéséhez szükséges infrastruktúra magyarországi kiépítésének előkészítése és az első LNG, valamint a meglévő CNG-járműveket egyaránt kiszolgáló töltőpontok fizikai megvalósítása, valamint azok gázellátásának biztosítása.

? A projekt keretében legalább öt ? a távolsági áruszállítást épp úgy, mint a helyi közlekedést kiszolgáló ? cseppfolyósított és sűrített földgázt kínáló töltőállomás létesülhet 2017-ig Magyarországon, uniós forrásból ? jegyezte meg az MGKKE elnöke. ? Az Európai Unió 2020-ra szeretné megteremteni a tagállamokban egységesen, a jelentős káros-anyagkibocsátás csökkentése érdekében a szükséges alternatív üzemanyag töltő infrastruktúrát. A PAN?LNG Project végső kivitelezési határideje 2017. szeptember 30-a. Ez azt jelenti, hogy erre az időre minden szükséges beruházásnak be kell fejeződnie ? tette hozzá az elnök.

Könnyen elérhető országhatárok

A 2017 tavaszáig hazánkban nyíló első LNG-töltőállomások helyszínének meghatározásánál figyelembe vették, hogy a cseppfolyósított földgázzal közlekedő járművek jelenleg több mint 800 kilométeres hatótávolsággal rendelkeznek. ? Az első kutak a főbb fuvarozási útvonalak, illetve autópályák mentén épülnek fel, megfelelve ezzel a közösségi érdekeknek. Ennek köszönhetően már az első öt LNG-töltőállomással lefedhetővé válik hazánk területe, de ezen túl, a szomszédos országokba irányuló elosztó feladatot is el lehet végezni. Egyidejűleg több településen tesszük lehetővé a CNG járművek gazdaságos és tiszta közlekedését is ? hívta fel a figyelmet az MGKKE elnöke.

A fejlesztésnek köszönhetően hazánk hozzávetőlegesen 500 kilométerrel növeli meg az úgynevezett Mediterrán-korridor (Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Szlovénia) LNG-üzemű járművekkel való átjárhatóságát. A másik két korridor, a Rajna-Duna és az Orient / Kelet ? Mediterrán átjárhatósága még ennél is nagyobb, több mint ezer kilométerrel bővül a PAN-LNG Project hatására. A PAN?LNG Project a töltőállomások megépítésével a gázolaj alapú szállítás tiszta üzemanyagra való átalakításának alapkövét helyezi el. Emellett mindenre kiterjedő vizsgálatot végez a bio- és földgáz alapú közlekedés elterjesztését meghatározó útitervek kidolgozása érdekében, bevonva számos tudományos kutató csoportot és egyetemi tanszékeket is.

Kiaknázandó lehetőség

A PAN-LNG Project az elvártnál gyorsabban valósítja meg az Európai Bizottság szakpolitikai elvárását és hozzájárul az alternatív üzemanyagok felhasználásának hatékonyabb elterjedéséhez. Mint ismeretes, az LNG-töltőhálózat fejlesztése mellett hazánk feladata a 2014/94/EK irányelv alapján, hogy tovább terjedjenek a CNG autók töltési pontjai is. Az Európai Bizottság elvárásainak megfelelően hazánknak 2020-ig megfelelő sűrűségű töltőhálózatot kell kiépítenie. Jelenleg 7 hivatalos CNG-töltőállomás áll a felhasználók rendelkezésére, emellett továbbiak építése van folyamatban, vagy áll már megnyitás előtt.

? Az MGKKE számításai szerint ugyanakkor legalább 100 CNG kútra van szükség hazánkban az Európai Unió által támasztott követelmények teljesítése érdekében. Éppen ezért az LNG bevezetésére és elterjesztésére kiemelkedő lehetőséget kínál a még erősen hiányos hálózat ? emelte ki Domanovszky Henrik. A projektben vállalt feladatok között szerepel legalább 20 darab LNG üzemű, nehéz teherautó forgalomba állítása és környezetvédelmi, energiahatékonysági, gazdasági monitorozása is.

Alapos szakmai tanulmány

A földgáz alapú közlekedés széleskörű elterjesztése jellemzően a Tyúk, vagy a tojás? problémaköreként jellemezhető leginkább. Nem lehet alkalmas infrastruktúra hálózat nélkül elterjeszteni a járműveket, járművek nélkül azonban a költséges beruházások nem jöhetnek létre. ? A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.-vel, a BME Közlekedésmérnöki karával, a Szent István Egyetem Gépészmérnöki karával, a Századvég Gazdaságkutató Zrt-vel, a Magyar Biogáz Egyesülettel és további kutatócsoportokkal együtt feltérképezzük a következő egy-két évtized elterjedésének lehetséges forgatókönyveit, az alternatív üzemanyagokra való átállás lépéseit, sebességét ? tette hozzá Domanovszky Henrik.

A KTI egyedülállóan széleskörű ismerettel rendelkezik a mai magyar közlekedés adatairól, tendenciáiról, kezdetektől fogva külön munkacsoportunk foglalkozik a zöld technológiákkal és üzemanyagokkal is. ? A tanulmány kidolgozásában való részvételünkre és az összesen 12 elkészítendő fejezet munkacsoportjaiból többnek a vezetésére felkészülten vállalkozhattunk, amikor az MGKKE a feladat elvégzésére minket felkért ? mondta el Szabó Richárd, a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedésinformatikai és -környezeti igazgatója. A kidolgozandó terv, mely a felhasználói kör meghatározásán túl a szükséges hálózat kiépítési folyamatát, valamint az LNG üzemanyag lehetséges származási helyét, illetőleg hazai bio-, és földgáz alapú forrásait szándékozik feltérképezni, választ kíván adni arra a kérdésre is, mekkora környezeti, társadalmi és gazdasági hasznot eredményez az alternatív üzemanyag elterjedése.

Magyar kormányzati támogatás

Az MGKKE a PAN?LNG Project kezdeti tervét első alkalommal 2012. február 20-án mutatta be a Magyar Országgyűlés Gazdasági és Információ-technológiai Bizottság Közlekedésügyi és Infrastrukturális-, valamint Energiaügyi Albizottságának. A későbbi szakmai előterjesztést részletesen megvizsgálták a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért valamint az energiaügyekért felelős államtitkárságai is. 2015. február 19-én pedig a Fejlesztési Politikáért és a Koordinációért felelős Bizottság támogatási kérelemre érdemesnek találta. ? Néhány nappal később a magyar kormány Nemzeti Fejlesztési Bizottsága az Európai Unió által CEF finanszírozásra javasolt tenderek közé jelölte a PAN?LNG Projectet ? jegyezte meg Domanovszky Henrik.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE)

Az MGKKE-t alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és -forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

Miből lesz az üzemanyag?

A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán.

A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb káros-anyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2-t bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár több, mint 10%-kal, benzinmotoroknál mintegy 25%-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta a már érvényben lévő nagyon szigorú EURO 6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége az akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami közel harmad akkora zajterhelést jelent.

Figyelem! Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. Az MGKKE-t alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és -forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

Szóljon hozzá!