ZETApress

hírportál

Véget ért egy fejezet

Különleges projekt záró momentumához érkezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). Több hónapon át átfogó kampány révén segítették a fogyasztókat ? kortól és nemtől függetlenül ? abban, hogy vásárlásaik révén miként dönthetnek az egészségtudatosság mellett. Fotóink Lantai József felvételi.

A délelőtti projektzáró rendezvényen bemutatták a projekt eredményeit és a legfontosabb tapasztalatokról Dr. Szente István, az NFH megbízott főigazgatója; Antal Renáta projektmenedzser; Dr. Szima-Barcsai Borbála szakmai vezető; Dr. Szabó Enikő, az ÁNTSZ Országos Tisztifőorvosi Hivatal helyettes országos tisztifőorvosa és Dr. Szűcs Erzsébet, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet főosztályvezetője, az Egészségfejlesztési Igazgatóság vezetője számolt be a Party Service Paulay-termében.

Megfelelő táplálkozás, mozgás ? ma már sokan tudják, hogy ezek az egészséges életmód alapvető feltételei. De mit tehetünk még egészségünkért? Hogyan lehetünk egészségtudatosabbak? Mit vegyünk? Mit tegyünk? Milyen szempontok alapján válasszunk a számtalan nagyon hasonló termék közül? A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) ? projektjének célja az volt, hogy felhívja az emberek figyelmét arra, hogy vásárlási döntéseik során milyen fontos szerepet játszik az egészségtudatossági szempontok figyelembevétele. A hatóság projektjével a lakosság jobb egészségi állapotának eléréséhez és az egészségtudatos gondolkodás elősegítéséhez kívánt hozzájárulni.

Az NFH a kitűzött cél elérése érdekében ? egyedülálló együttműködést kialakítva a társhatóságokkal, úgymint az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézettel, valamint az ÁNTSZ Országos Tisztifőorvosi Hivatalával és annak intézményével, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézettel ? átfogó, országos szemléletformáló és edukációs kampányt indított. A 618 714 289 forint összköltségű, 486 742 531 forint támogatású kiemelt projekt az Európai Unió és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg. A 486 742 531 forint európai uniós támogatás segítségével elérendő célokat tartották szem előtt: az egészségre nevelő, az egészségtudatos magatartásformák, szemléletek, életmódprogramok közvetítése fogyasztóvédelmi intézkedések megvalósításával, az egészségben eltöltött életévek növekedjenek, az egészségtudatos fogyasztói magatartás erősítése.

A TÁMOP egy rendkívül szerteágazó fejlesztési program, melyhez hozzátartozik egyebek mellett a foglalkoztatás, az oktatás és képzés, a szociális terület, az egészségügy, a kultúra és a közművelődés eszközrendszerének fejlesztése, továbbá felzárkózási intézkedéseket is magába foglalt. A kampány során több mint 70 állomáson ? a legforgalmasabb bevásárlóközpontoktól a szakmai rendezvényekig számos helyszínen ? találkozhattak a Hatóság munkatársaival az érdeklődők. A szakemberek tanácsokkal, játékokkal segítettek abban, hogy a legfontosabb ismereteket elsajátíthassák.

A kampány részeként több ezer kiadvány jutott el a fogyasztókhoz, melyekből olyan egészséghez és vásárláshoz egyaránt köthető információkról tájékozódhattak, mint a gyermekjátékok, az arckrémek vagy az étrend-kiegészítők. Létrejött 14 szemléletformáló-, tájékoztató jellegű úgynevezett infografikás kisfilm, amely közérthető, szórakoztató formában járul hozzá az egészségtudatos fogyasztói attitűd kialakításához. A kisfilmek hozzásegítik az embereket azokhoz az ismeretekhez, amelyek birtokában úgy hozzák meg vásárlási döntéseiket, hogy az az egészségüket szolgálja. Megtudhatják például, hogy mit jelentenek a főbb jelölések és piktogramok a címkén, vagy mire figyeljenek, amikor gyermekeiknek vásárolnak játékot.

A lakosság mellett kiemelten fontos a kereskedelmi szektorban dolgozók egészségtudatos szempontok szerinti képzése. A piaci szereplők (például az élelmiszer-kereskedelemben dolgozók) az NFH által tartott előadásokon, oktatásokon ismerhették meg azokat az információkat, amelyeket beépítve tevékenységükbe elősegíthetik az egészségtudatosság növelését hazánkban. Az egyik legfontosabb küldetés a felnövekvő generáció szemléletformálása, ezen belül pedig az, hogy készséggé fejlesszük a tudatos, így az egészségtudatos szempontok szerinti döntéshozatalt. A kampány során házhoz ment a hatóság. Közel 20 középiskolában tartottak speciális órát a fiataloknak arról, hogy hogyan őrizhetik meg azt, amit most természetesnek vesznek, az egészségüket, illetve milyen hosszú távú következményei lehetnek a tudatos életmódnak.

A projekt keretében úgynevezett mikroinnovációs ötletek gyűjtésére és azok szakértői közreműködéssel történő kidolgozására is lehetőséget biztosított a hatóság pályázat keretében. Az Ötletverseny célja olyan fejlesztési ötletek és javaslatok felkutatása volt, amelyek alkalmasak arra, hogy újszerű és hatékony módon mutassák be az egészségmegőrzéssel, az egészséges táplálkozással, az egészségtudatos vásárlással és fogyasztással kapcsolatos szokásokat, módszereket, megoldásokat, fogyasztóvédelmi szolgáltatásokat, intézkedéseket. Az Ötletversenyt intenzív érdeklődés és a nagyszámú beérkezett pályamunka fémjelezte. Az ötletek rendkívül színesek, sokrétűek voltak és létező jelenségekre, nyitott kérdésekre kívántak javaslatokat, válaszokat megfogalmazni. Az ötletgazdák olyan témákat vettek górcső alá, melyek a hatóság érdeklődésének középpontjában szerepelnek és így összhangban állnak stratégia tervekkel, célkitűzésekkel. A november 4-ei díjazásról idekattintva olvashatunk.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság feladata volt ? külön prioritásként ? az egészségi állapot és a munkavégző-képesség javítása közvetett módon a prioritás célkitűzéseihez csatlakozva. Az európai uniós támogatás segítségével létrejövő együttműködés és a megvalósuló informatikai fejlesztések eredményeként közös társhatósági honlap jött létre. Megújult az NFH Okos-otthon és Okos-kosár online felülete, valamint az NFH mobil alkalmazása. Létrejött továbbá két új Facebook játék az egészségtudatos szemlélet növelését elősegítendő. A hatóság tájékoztató anyagokkal és hírlevelekkel tette teljessé a kampány megvalósulását.

Szóljon hozzá!