ZETApress

hírportál

Kész az új menetrend

Az európai gyakorlatnak megfelelően a MÁV-START meghirdette a 2015/2016. évi menetrendet, amely december 13-án lép életbe ? tudtuk meg délelőtt a Keleti pályaudvar üzleti várótermében. Az új menetrend idekattintva letölthető.

A menetrend kialakításánál teljesül a fő cél: az európai uniós forrásokból elvégzett és megkezdett beruházások, a felújított pályák és a beszerzett új motorvonatok jelentette előnyökkel hatékonyabban él a vasúttársaság 2016-ban. A módosításoknak köszönhetően több millió meglévő és leendő utas számára érdemben bővül az utazási kínálat és javul a szolgáltatás minősége. A vasúti közlekedés kiszámíthatóbbá és komfortosabbá tétele biztosítja azt, hogy egyre többen válasszák a környezetkímélő vonatozást. Jövőre a MÁV-START év közben is gyakrabban hangolja a menetrendet az igényekhez és a befejezett fejlesztésekhez.

Az európai uniós forrásokból felújított pályákhoz, a modernizált és frissített járműállományhoz, illetve a kapacitásokhoz igazított új menetrend lehetővé teszi a menetrendszerűség érdemi növelését, a vonatok jobb kihasználását, a forgalom kiszámíthatóságának javulását. A megvalósult beruházások hasznát pedig egyre több utas érzékelheti. Folytatjuk az elmúlt években a vasúti infrastruktúra modernizációjában érintett vonalakon a menetrendi fejlesztéseket, felkészültünk arra, hogy az év során akár többször is ? amikor az eszközeink, az újabb motorvonat beszerzések és EU-s pályás beruházások engedik ? tovább bővítsük szolgáltatási kínálatunkat. A menetrend év közbeni alakítása a rendszeres monitoring által begyűjtött tapasztalatokhoz igazodhat.

A MÁV-START növelni kívánja a vasutat választó utasok számát, ezzel a vonatok átlagos bevétel-fedezeti szintjét is emeli, miközben az adófizetői forrásokat kíméli. A 2016. évi menetrendi változásokkal, a menetrendi struktúra finomhangolásával, a közlekedés-szakmai álláspontok beépítésével utasszám bővülés várható. Vasúti közszolgáltatóként elsősorban a vasúti közlekedésre jellemző utasvolumenre koncentrálunk, folyamatosan törekszünk az általános szolgáltatási színvonal javítására és a fedélzeti szolgáltatások szintjének további emelésére, a járatok hatékonyabb kihasználtságára. A cél, hogy az eddig telített, rengeteg utast szállító vonatokra még több, tisztább, felújított és megfelelően karbantartott, üzembiztos kocsi jusson.

A menetrendi struktúra a minisztériummal és a közlekedésszakmai szervezetekkel közösen, a javaslatok és a lehetőségek alapos elemzése, megvitatása mentén került kidolgozásra. A vasúttársaság évente átlagosan több mint egymillió vonatot közlekedtet, amelyek több mint 75 millió kilométert tesznek meg. 2016-ban összességében 1 százalék alatti az össz vonatkilométerben mérhető csökkenés 2015-höz képest. A minimális utasforgalmat bonyolító vonalakon és idősávokban a csökkenő kínálat ellensúlyozására alternatív megoldásokat dolgoznak ki a közösségi közlekedésben résztvevők. A megtervezett menetrend emellett több millió utas számára nyújt bővülő lehetőségeket.

A 2016-os esztendőtől kezdődő 2-3 év alatt a rugalmasabb, optimalizált menetrend melletti közlekedtetéssel párhuzamosan megvalósítható a munkahelyteremtés kb. 300 plusz főnek, két nagy munkavállalói csoportban (jegyvizsgáló, mozdonyvezető). Kiválasztásuk, felvételük, betanításuk és levizsgáztatásuk elvégezhető ez idő alatt. A 2015/2016. évi menetrendi változásokkal, a menetrendi struktúra finomhangolásával, a közlekedés-szakmai álláspontok beépítésével az új járat-optimalizált menetrendtől utasszám bővülés és utaselégedettség növekedés várható.

A menetrendi struktúra kínálatának peremfeltételei: Rendszeres monitorozás: a vonatkihasználtság és az utasforgalom napon belüli eloszlásának vizsgálata. A vasúti közlekedésre jellemző utasvolumen, a szolgáltatás színvonalának javítására való törekvés, a nyújtott szolgáltatások fedezeti szintjének növelése. A vasutat választó utasok számának növelése, ezzel a vonatok átlagos bevétel-fedezeti szintjének növelése, az adófizetői források kímélése. Az elmúlt években a vasúti infrastruktúra-fejlesztésekben érintett vonalakon jelentős menetrendi fejlesztést hajtottunk végre, ennek értékelése alapján meghatároztuk a további fejlesztési irányokat, illetve bizonyos ? minimális utasforgalmat bonyolító ? vonalakon javaslatot tettünk a szolgáltatás szűkítésére.

A vonatkilométer adatok 2010 és 2016 között: 2010-2015. között a közszolgáltatás keretében leközlekedtetett vonatok évente átlagosan több mint 75 millió kilométert közlekedtek. Jövőre az ideihez viszonyítottan mindössze 0,98 százalékkal kevesebb vonatkilométer teljesítését tervezzük. Az idei várható és a 2016-os tervezett vonatkilométer jobb, mint a 2012-es és 2013-as esztendő vonatkilométer értékei.

A belföldi utasszám és ülőhely kihasználtság 2010 és 2016 között

A megtett vonatkilométer nem a legfontosabb mutató! Az ülőhely kihasználtság azt mutatja, hogy valójában mennyien vették igénybe a MÁV-START által biztosított vonatokat. A számokból kiolvasható például, hogy bár 2012-ben a megtett vonatkilométer 6,4 százalékkal csökkent az előző évhez képest, az csupán 0,13 százalékos utasfő csökkenést hozott. 2014-ben viszont, amikor az igénybe vehető vonatok (vonatkilométer) és az ülőhelyek száma is magasabb volt, mint az azt megelőző két évben, a vizsgált időszak legalacsonyabb utasszámát mértük. A 2014. évi menetrendi kínálat növekedés nem eredményezett utasszám növekedést, a 2014-es vonatkilométer az előző évhez képest közel 4%-kal nőtt, az utasszám azonban 1,7%-kal csökkent. Utasszámok a 2010-2016. közötti időszakban: 2013-ban a legmagasabb a tényadatok alapján, 2011-ben 2010-hez képest 4,3 millió fővel nőtt, 2012-ben (amikor a vonatkilométer 6,4%-os csökkentést mutatott) 0,13%-kal csökkent, 2015-ben a 2010. év feletti utasszámot várunk.

Összehangolt járműpark-minőségi javulás a 2015/2016. évi menetrendi változással. Az eddig forgalomba állított 42 új FLIRT motorvonatot további hat darab FLIRT követi. Eredménye a budapesti elővárosi közlekedésben: A 71-es számú, Budapest?Veresegyház?Vác vonalon csak FLIRT motorvonatok közlekednek. A 150-es számú, Budapest?Kunszentmiklós-Tass?Kelebia vonalon munkanapokon az elővárosi forgalomban, hétvégén Kelebia felé is közlekednek az új FLIRT motorvonatok. Eredménye a távolsági vasúti közlekedésben: Budapest?Kaposvár között naponta közlekednek. Budapest?Záhony és Budapest?Eger viszonylatban szombaton és vasárnap közlekednek.

A felújított, modernizált személykocsik (29-05 és 20-35), valamint az ÖBB-től vásárolt ún. hosszú Schlieren (20-76-os) kocsik lényeges utazási színvonal emelkedést hoznak a kelet-magyarországi régióban: A járműveket a miskolci sebes- és egri gyorsvonatok szerelvényeinek biztosítására használjuk, így a 80-as, Budapest?Hatvan?Miskolc?Nyíregyháza/Sátoraljaújhely és a 87-es, Füzesabony?Eger vasútvonalakon a vonatokat igénybe vevő utasoknak komfortosabb, a központi ajtózárás lévén biztonságosabb utazást tudunk nyújtani. További minőségi változást jelent a régióban, hogy a menetrendváltástól a jelenleginél lényegesen több felújított kocsi áll majd rendelkezésre a debreceni telepállomáson. Így a 100-as, Budapest?Szolnok?Debrecen?Nyíregyháza?Záhony vasútvonalon valamennyi Budapest?Záhony viszonylatú gyorsvonatot, illetve a Cegléd?Záhony viszonylatú személyvonatok szerelvényeinek egy részét felújított járművekből állítjuk ki.

Szóljon hozzá!