ZETApress

hírportál

Értékelt a KLIK

KLIK logóLezárult a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) Köznevelés az iskolában nevű tízmilliárd forintos fejlesztési programja, melynek célja az új fenntartói rendszer fejlesztése, a hátrányos helyzetű intézmények támogatása, valamint az iskolákban meglévő tudásérték kiaknázása és terjesztése volt.

Hanesz József, a KLIK elnöke és Kajdi Ákos, a szervezet pályázatkezelő főosztályának vezetője a Lurdy Ház I. emeleti Konferenciatermében a több mint kétéves program eredményeit bemutató mai sajtótájékoztatón elmondta, hogy intézményi fejlesztések ? elsősorban hátrányos helyzetű térségekben ? 171 iskolában valósultak meg, ezek keretében játékokat, könyveket, sporteszközöket kaptak az oktatási helyek, illetve egyfajta mentorálás is zajlott szakemberek bevonásával, akik segítettek az iskolát érintő problémák feltárásában, elemzésében és a megoldások keresésében.

Tájékoztatásuk szerint a KLIK-re is fordítottak pénzt, hiszen a szervezet két évvel ezelőtti indulásakor sok volt a hiányosság, különösen informatikai téren. Azóta sikerült egy az intézmények összekapcsolására is alkalmas hálózatot létrehozni és belső képzések zajlottak. Beszámoltak arról is, hogy csaknem háromszáz iskolában találtak olyan jó gyakorlatokat és példákat, amelyek megosztása a többi intézménnyel hasznosnak bizonyult. A projekt ezen részébe ötvenezer pedagógust tudtak bevonni. A program keretében energiahatékonysági beruházások is megvalósultak ? 22 intézményben, 2,7 milliárd forintból ?, valamint szerepet kapott a diákok mozgásra és egészséges életmódra nevelése is. A turai beruházásról idekattintva olvashatunk.

Elmondták, hogy egy iskola eredményessége szerintük nemcsak a pedagógusoktól, hanem a szülőktől, az önkormányzatoktól és a civil szférától is függ, ezért ezeket a szereplőket is próbálták együttműködésre, partnerségre ösztönözni azzal, hogy kampányok, miniprojektek készítésébe vonták be őket. Kétszáz iskolában hoztak létre közösségi teret, és mintegy nyolcszáz közösségi program valósult meg a projekt ideje alatt. Hanesz József kiemelte, hogy az Új Széchenyi Terv keretében, az Európai Unió és az állam támogatásával megvalósult, több mint kétéves programmal a KLIK kezelésében levő intézmények 730 ezer diákjának mintegy felét, a 90 ezer pedagógusoknak pedig a 60-70 százalékát sikerült elérniük. Ha a két számot elosztjuk egymással, egy-egy pedagógusra alig nyolc diák jut, mely az európai átlaghoz képest nálunk a legjobb! ? mondta el kérdésemre az elnök úr.

Czunyiné Bertalan Judit, az EMMI köznevelésért felelős államtitkára kiemelte: a hátrányos helyzetű térségek iskoláinak felzárkóztatásán, eszközfejlesztésén túl a projektnek köszönhetően megoszthatóvá vált az intézmények tudása, így a KLIK egy tudásközpont lett. Ezáltal könnyebb meglátni, hol van szükség beavatkozásra, jobban el lehet osztani az uniós forrásokat és a többszörösére nőhet a jó gyakorlatokat folytató iskolák száma. Kitért arra is, hogy a projekt egy új szemléletet is hozott, mivel a közösségépítő programokon keresztül a korábbiaknál sokkal jobban sikerült bevonni az iskolai életbe a szülőket, akik így ? túl a szülői értekezleteken, az ellenőrző és az elektronikus napló figyelemmel követésén ? más szemszögből is láthatták az oktatási intézményeket.

Szóljon hozzá!