ZETApress

hírportál

Hosszú CAF a síneken

Hosszú CAF a SzávábanVárhatóan jövő tavasztól közlekednek majd Budapesten az 1-es villamos vonalán az 56 méteres CAF-szerelvények, amelyeknek a vezetését szimulátoron gyakorolják a villamosvezetők ? mondta el délelőtt Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes az Üllői úti Száva kocsiszínben. A rövidek szeptember 17-én indultak el Kőbányán.

Az új, spanyol gyártmányú villamos a világon a leghosszabb, 86 ülőhelyes, és egyszerre 345 ember utazhat rajta. Eddig 34,7 milliárd forint értékben hívtak le új villamosokat, a jövő év végéig 47 érkezik Budapestre. A főváros villamos- és trolibusz-közlekedése a forgalmát tekintve egyedülálló, hiszen évente több mint 400 millió utast szállít. Az elmúlt években sokat tettek azért, hogy modern, alacsony-padlós, légkondicionált tömegközlekedési járművekkel utazhassanak az emberek. Az utasterekben nincsenek dobogón elhelyezett, nehezen megközelíthető ülések. A levegő kedvező hőmérsékletéről légkondicionálók, az utasok biztonságról pedig fedélzeti kamerák gondoskodnak. Az új járművek fokozottan környezetkímélők, ugyanis energia-visszatápláló technológiájuknak köszönhetően az elektromos áramot is takarékosan használják fel.

Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója elmondta, hogy egy szimulátor szolgálja a villamosvezetők felkészülését az 56 méteres járművek biztonságos vezetésére. Valós környezetet szimulálva, kockázatmentesen tudják bejárni a villamosvonalat a vezetők a szimulátor segítségével. Ez lehetővé teszi azt is, hogy baleseti és vészhelyzeteket tudjanak modellezni. Szólt arról is, hogy az útkereszteződésekben a keresztező gépjárművek vezetőinek arra is gondolni kell, hogy a zöld jelzésen áthaladó villamosok a vártnál talán hosszabb ideig jutnak át a zöldön.

Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az első villamos 128 évvel ezelőtt, 1887. november 28-án kezdett közlekedni Budapesten. Az a jármű öt és fél méteres volt, így a most bemutatott CAF-villamos hossza ennek tízszerese. Akkoriban a villamos 1 kilométer hosszan közlekedett a Nyugati pályaudvaról a Király utcáig, jövőre viszont az 56 méteres CAF-ok 16 kilométeren futhatnak majd. A járművek belső kialakításával maximálisan megfelelnek a modern kor valamennyi igényének: mindegyik alacsony-padlós és egyterű, ezért a mozgásukban korlátozottak, az idősek és a babakocsival közlekedők is akadálymentesen és kényelmesen használhatják.

Ahhoz, hogy a villamosok biztonsággal tudjanak közlekedni, fel kell készülniük a járművezetőknek is. A bemutató után a II. emeleten mi is megnézhettük és kipróbálhattuk azt a szimulátort, melynek segítségével történik a CAF-villamosok vezetőinek előszűrése, hiszen valós helyzeteket szimulálva kockázatmentesen járhatják végig a vonalat virtuálisan. Az élethű nagyságú villamosszimulátorral stresszmentesen lehet modellezni vészhelyzeteket, így gyakorlás közben se a milliós értékű vagyontárgyakat, se a közlekedők biztonságát nem kockáztatják. A Spanyolországból jövő új villamosokból 35 rövidebb és 12 hosszabb közlekedik majd a fővárosban a BKK megrendelésére a BKV Zrt. üzemeltetésében. A 46,5 milliárd forintos beruházás az Európai Unió, a kormány és Budapest Főváros Önkormányzata finanszírozásában valósulhatott meg.

Szóljon hozzá!