ZETApress

hírportál

Közösen a Normafáért

43 éve a hegyvidékenHegyvidék?BKK együttműködés a Normafa Park megközelítésének javításáért ? tudtuk meg délelőtt a hegyvidéki Városháza alagsori 1-es tárgyalójában.

Együttműködési megállapodást kötött a Hegyvidéki Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ a Normafa Park területének fejlesztéséhez kapcsolódó, környezetbarát megközelítési lehetőségét biztosító közösségi közlekedési infrastruktúra megvalósítása érdekében. A megállapodást Pokorni Zoltán, a XII. kerület polgármestere és Dr. Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója írta alá.

Az együttműködés, így a közlekedési infrastruktúra fejlesztésének kiemelt célkitűzése a Fogaskerekű vasút rekonstrukciója és a fővárosi közösségi közlekedési hálózatba történő integrálása. Ez a vasúti pálya, valamint az energiaellátási rendszer felújítását, a vonal kétirányú meghosszabbítását, a járműtelep rekonstrukcióját, valamint a járművek cseréjét jelenti. A megállapodásban megfogalmazott további célkitűzés a Normafa, illetve a kerület egyéb védendő területeinek károsanyag-kibocsátás nélküli, teljesen elektromos meghajtású autóbuszokkal történő kiszolgálása. Az együttműködés tartalmazza az ehhez szükséges járművek beszerzésével, illetve a járművek töltéséhez szükséges töltési infrastruktúra kiépítésével kapcsolatos feladatokat is.

Pokorni Zoltán kiemelte: a Fogaskerekű felújításának célja nemcsak a kiemelkedő turisztikai látványosság korszerűsítése ? amelynek elmaradása esetén pár év múlva valószínűleg örökre le kellene állítani a járatot. A polgármester ugyanilyen fontos célként említette a Hegyvidék autóforgalmának csökkentését, amely a tervek szerint egy a Széll Kálmán térig, illetve a Normafáig meghosszabbított, mind a modern turisztikai elvárásoknak, mind a közösségi közlekedési igényeknek megfelelő gyorsabb, zajtalanabb Fogaskerekűvel érhető el. Pokorni Zoltán elmondta: az 1972 óta forgalomban lévő Fogaskerekű-szerelvények cseréje körülbelül nyolcmilliárd, míg a pálya meghosszabbítása és felújítása várhatóan 10-12 milliárd forintba kerülhet az előzetes számítások szerint; a rekonstrukcióra a 2014-2020 közötti pénzügyi ciklusban uniós forrást kívánnak felhasználni.

Az ünnepélyes aláírást megelőző beszédében Dr. Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója elmondta: a megállapodásban rögzítik, a BKK és a XII. kerület hogyan tudja a kompetenciáit úgy egymás rendelkezésére bocsátani, hogy a kerületben ? és ezáltal a fővárosban is ? minél értékesebb fejlesztések valósuljanak meg. A Fogaskerekűt a vezérigazgató országos, sőt, nemzetközi szinten is egyedülálló szolgáltatásnak nevezte, nemcsak turistavonzó látványosságként, de közszolgáltatási közlekedési eszközként is. Hozzátette: a Fogaskerekű felújításához szervesen kapcsolódik az autóbusz-hálózat fejlesztése is annak érdekében, hogy a legújabb környezetvédelmi elvárásoknak megfelelő zéró károsanyag-kibocsátású buszokkal lehessen utazni a kerületben.

A Normafa közlekedésének fejlesztése és a fogaskerekű vasút felújításának a turisztikai forgalom növelése mellett elsődleges célja, hogy olyan környezetkímélő közlekedési eszközök szállítsák az utasokat, melyek nem károsítják a Budapesten is egyedülálló Normafa páratlan természeti környezetét, valamint ezek mellett versenyképes közlekedési alternatívát kínáljanak az utazóközönség számára. A fogaskerekű felújításának további célja, hogy a vonal egy olyan megbízható, korszerű, utasbarát, Budapest közlekedési rendszerébe illeszkedő közlekedési eszközzé váljék, amely elég utast vonz ahhoz, hogy működése gazdaságos is legyen. Így a rekonstrukció célja egyfelől az utasigények jobb feltárása és hatékonyabb kiszolgálása, másfelől az üzembiztonság és a gazdaságos üzemeltethetőség megteremtése.

A fejlesztés eredményeként a Fogaskerekű völgymenetben a Szilágyi Erzsébet fasoron keresztül, a meglévő villamosvágányokon haladva éri el a Széll Kálmán teret; hegymenetben a mai Széchenyi-hegyi végállomástól Normafáig a jármű villamosként közlekedik, mivel a meghosszabbítás magassági vonalvezetése nem teszi szükségessé fogasléces pálya kiépítését; jelentősen növekedni fog a szerelvények átlagsebessége, ezáltal csökken a menetidő; megújul a városmajori járműtelep és javulnak a kerékpárszállítás feltételei.

Szóljon hozzá!