ZETApress

hírportál

Zöld lámpák a gyors-utaknak

Gyors-útképIdén október végéig adottak lehetnek az új gyorsforgalmi útkategória bevezetésének jogszabályi és műszaki szabályozási feltételei a kormány októberi első ülésén született döntés alapján. A 2×2 sávos, fizikai elválasztással épülő gyors-utak forgalombiztonsági szempontból is komoly előrelépést jelentenek az országos hálózatba csak 2×1 sávos, rossz állapotú, balesetveszélyes főutakkal bekötött térségek számára.

A Kormány elsődleges infrastrukturális célkitűzései közé tartozik a Modern Városok Programban érintett települések bekapcsolása a gyorsforgalmi úthálózatba, az országhatárokig még hiányzó szakaszok kiépítése, és egyéb kiemelt közúti fejlesztések megvalósítása. A hazai és európai uniós források hatékony és ésszerű felhasználása érdekében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a gyorsforgalmi utak egy új, a főút és az autóút közötti típusának bevezetését kezdeményezte.

A javaslatot a kormány október eleji ülésén megtárgyalta és elfogadta. A döntés szerint az NFM a társtárcákkal együttműködve október végi határidővel gondoskodik a megfelelő jogszabályi és műszaki szabályozási környezet törvénymódosítást is igénylő kialakításáról ? tudatta az NFM Kommunikációs Főosztály.

A fejlesztési tárca a következő hetekben áttekinti a tervezett közúti beruházásokat abból a szempontból, hogy melyek épülhetnek meg gyors-útként és hol van szükség magasabb színvonalú útkapcsolatra. A közlekedésért felelős minisztérium ezután haladéktalanul megkezdi a kiválasztott fejlesztések előkészítését. Az NFM az idei év évéig elvégzi a már meglévő főutak vagy autóutak esetleg indokolttá váló átsorolását is.

A gyors-utak a magasabb kategóriájú utakénál rövidebb kivitelezési idővel és jelentősen olcsóbban épülhetnek meg. A keretszabályok kiemelten veszik figyelembe a közlekedésbiztonsági szempontokat. A készülő szabályozás megengedi ugyan a felüljárók elhagyását, a szintbeli kereszteződések azonban nem feltétlen velejárói az új úttípusnak. E megoldást kizárólag ott alkalmazzák, ahol erre a kisebb forgalom lehetőséget ad. Két szintbeli kereszteződés között legalább 15 kilométeres távolságot kell hagyni, a vadvédő kerítések mindenütt megépülnek majd.

A döntésnek köszönhetően több, jelenleg csak leromlott állapotú, 2×1 sávos főúton elérhető város is 2×2 sávos gyorsforgalmi összeköttetést kaphat a következő években. A kormány azzal a szigorú feltétellel hagyta jóvá az új útkategória bevezetését, hogy a gyors-utak tervezése és kivitelezése során minden esetben lehetőséget kell biztosítani az új szakaszok későbbi autópályává vagy autóúttá bővítésére.

Szóljon hozzá!