ZETApress

hírportál

Autómentes Hétvége

Széll Kálmán térVálassz! Válts! Variálj! ? A BKK ma-holnap rendezi az országos Európai Mobilitási Hét rendezvényeiben az Autómentes Hétvégét. Az eseménynek idén is az Andrássy út ad otthon, a kétnapos programsorozatot Dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes és Dr. Dabóczi Kálmán vezérigazgató nyitotta meg.

A Jókai téri megnyitón Dr. Szeneczey Balázs arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt években Budapest lecserélte a buszok 60%-át, útjára indította a 47 vadonatúj CAF villamosok első példányait, bemutatták a Solaris?Škoda konzorcium által gyártott vadonatúj trolibuszokat, emellett a FUTÁR-nak köszönhetően tervezhetőbbé vált a közlekedés. Természetesen nem értünk az út végére ? fűzte hozzá a főpolgármester-helyettes ?, de nagyon jó irányba halad Budapest, ezért aktuális az idei rendezvény üzenete: merjünk együtt közlekedési módokat váltani!

Komoly fejlesztéseken van túl a BKK, azonban csak akkor lesz valódi választási lehetősége a fővárosban közlekedőknek, ha megkapják a szükséges utazási információkat is ? húzta alá Dr. Dabóczi Kálmán. A BKK vezérigazgatója szerint Budapesten rendszerben kell gondolkodni, amit a BKK megtesz, így le lehet bontani a különböző közlekedési módok közötti falakat. A BKK elsődleges célja és az idei Autómentes Hétvége egyik legfontosabb üzenete az, hogy összehangolja a különböző közlekedési lehetőségeket. Mindezt úgy lehet megvalósítani, hogy közben ne legyenek priorizált, kiváltságos közlekedési módok.

Maci hazatalálNem lehet kiemelt helyzetben sem a közösségi, sem az autós közlekedés. A különböző utazási formák közötti átjárhatóságot kell megteremteni, előnyösebb ugyanis, ha valaki azért választja ? akár csak részlegesen ? a közösségi közlekedést Budapesten, mert ismeri a többi közlekedési mód lehetőségeit, és tudja, hogy érdemes a gépjárművét egy parkolóban hagyni, majd átszállni a buszra, a metróra, vagy éppen a MOL Bubi bringára. Ennek fontosságát, és az egymásra való figyelést szimbolizálja a BKK szakmai sátrában bemutatott Maci, akinek fontos küldetése van: haza szeretne jutni, mert már nagyon várják. Ehhez keresztülvág a városon metróval, villamossal, hajóval, MOL Bubival. Itt debütált a közösségi közlekedés egyik legfontosabb küldetését ? az egymásra figyelést ? bemutató másfél perces Macifilm is, amelyet mától a BKK Facebook-oldalán bárki megtekinthet.

Az Autómentes Hétvége két napig kínál ingyenes rendezvényeket: gyerekprogramok, koncertek, mesejátékok, kézműves foglalkozások várják azokat, akik kilátogatnak az Andrássy útra. A rendezvény vendégei megtekinthetik a legújabb járműveket és kipróbálhatják a MOL Bubi bringákat is. A BKK szombat délelőtt több szakmai bemutatót is tart, ennek során a Széll Kálmán tér átépítéséről Nyul Zoltán stratégia és innováció igazgató mutatta be a projekt eddig elért eredményeit, illetve ismertette a jövőben zajló munkálatok menetét. A részletes programot idekattintva elolvashatjuk.

A BKV új buszai szinte tisztítják a levegőt

Részecskeszámlálás 1A Levegő Munkacsoport mérései azt bizonyítják, hogy a BKV új buszai gyakorlatilag nem bocsátják ki azokat az apró részecskéket, amelyek a leginkább egészségkárosító légszennyező anyagnak számítanak. Ugyanakkor a régi buszok még mindig jelentősen szennyezik a főváros levegőjét ? mondta el az Európai Autómentes Napon Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője.

A BKK megbízásából a Levegő Munkacsoport részecskeszámláló műszerrel mérte a BKV régi és új buszainak részecske kibocsátását. A régi buszoknál gyakran volt tapasztalható, hogy amikor a busz már mintegy 30 méterre eltávolodott a műszertől és az addigra már jelentősen felhígult szennyezőanyag-felhő elérte a mérési pontot, a mért részecskeszám több másodpercen keresztül meghaladta a műszer mérési tartományának felső határát, a köbcentiméterenként ötszázezer részecskét. Ezzel szemben az új, EURO VI-os buszok esetén a kipufogócsőben sem mértek magasabb értéket, mint a viszonylag tiszta környezeti levegőben (mintegy öt-tízezer részecske köbcentiméterenként), sőt előfordult, hogy még annál is lényegesen alacsonyabbat.

Részecskeszámlálás 2Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a dízelmotorokból származó részecskék koncentrációjára nem tud meghatározni olyan határértéket, amely alatt ezek biztosan nem károsítják az emberi egészséget. Ezek a részecskék bizonyítottan rákkeltőek. Belélegezve lerakódnak a tüdő legmélyén. A részecskék felszínén megtapadó mérgező anyagok gyulladást váltanak ki a tüdőhólyagok felszínén ami átterjedve az erekre vérrögképződés révén szív- és érrendszeri megbetegedéseket, valamint asztmát és allergiát is okoz. Az ultrafinom részecskék belső vérzéseket is okozhatnak a tüdőben, ezt patkánykísérletekkel is bizonyították.

Az ultrafinom részecskék évente egy Mohács nagyságú település (mintegy 16 ezer ember) idő előtti halálát okozzák hazánkban, és ezek az emberek átlagosan mintegy 10 évet veszítenek az életükből. A részecskék okozta megbetegedések miatt pedig 2010-ben 2,6 millió munkanap esett ki, és a 2015. évi előrejelzések is hasonló számokat mutatnak az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint. A Levegő Munkacsoport üdvözli a BKK és a BKV azon törekvését, hogy a régi buszokat mielőbb cseréljék le a lehető legkorszerűbb buszokra, ezzel is hozzájárulva a lakosság egészségének, illetve a főváros környezeti állapotának javításához. Egyúttal sürgeti a kormányt, hogy mielőbb biztosítsa a buszcseréhez szükséges forrásokat. A mérésekhez a Magyarországon egyedülálló részecskeszámláló műszert az Evopro bocsátotta a Levegő Munkacsoport rendelkezésére.

Szóljon hozzá!