ZETApress

hírportál

Gázos buszok mobilitása

IVECO urbanway CNGGázüzemű autóbusz is bemutatkozik az Európai Mobilitási Héten. Vadonatúj gázüzemű autóbusszal képviselteti magát a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) ezen a hétvégén, az Európai Mobilitási Hét keretében megrendezendő Autómentes Hétvégén ? tudatta Aranyi Péter PR és kommunikációs tanácsadó.

? A sűrített földgázzal (CNG) üzemelő járművek a dízelmotorosokhoz képest jóval kevésbé terhelik a környezetet, emellett tisztább és csendesebb működést kínálnak. A nagyvárosi szmog csökkentése érdekében kiemelt fontosságú lehet az ilyen üzemű járművek beszerzése! ? hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Az Európai Mobilitási Hét programjai ma kezdődtek és egészen a hét végéig tartanak. A hazánkban már 11. alkalommal megvalósuló programsorozat része a szeptember 19-20-a között megrendezendő Autómentes Hétvége, melyen az MGKKE Iveco Urbanway 12 CNG típusú autóbusszal, valamint a leginkább környezetbarát autók között számon tartott CNG üzemű VW eco-up!-al képviselteti magát. A gázüzemű autóbuszt és a kisautót, valamint egy töltőoszlopot az Andrássy úton, az Operához közel, a Hajós és a Nagymező utca között tekinthetik meg az érdeklődők. Az MGKKE standján emellett a látogatók válaszokat kaphatnak a bio- és földgáz üzemanyaggal kapcsolatos kérdésekre is.

Ideális városi gépjármű

A sűrített földgázzal (CNG) hajtott Iveco Urbanway 12 minden szempontból ideális városi jármű: 12 méter hosszú, 2,5 méter széles és 3,3 méter magas. A csehországi Vysoké Mýto-ban sorozatgyártásban készülő modell teljes mértékben alacsony-padlós, utasterében 23 kényelmes, párnázott ülés található. A második ajtóval szemben pedig hatalmas peron áll rendelkezésre a babakocsival és a kerekesszékkel közlekedők részére.

A kiállított járműben 7,8 literes, 290 lóerős (213 kW) csúcstechnológiát képviselő Cursor-motor dolgozik, mely 1100 Newtonméteres teljesítmény leadására képes mintegy 2000 percenkénti fordulatszám mellett. Az erőforráshoz hatsebességes, ZF gyártmányú Ecolife automataváltó csatlakozik. A motor teljes mértékben teljesíti a jelenleg érvényben lévő legszigorúbb Euro 6-os környezetvédelmi normákat. Az erőforrás működéséhez szükséges üzemanyag biztosításáról a jármű tetején található négy darab ? egyenként 320 literes ? palack gondoskodik. Ezek összesen 1 280 liter sűrített földgázt képesek tárolni.

A Volkswagen eco-up! kisautó négy személy városi közlekedésére nyújt kényelmes, belül tágas teret oly módon, hogy mindeközben a városon kívül is virgonc képességekkel rendelkezik, köszönhetően az egy literes turbófeltöltésű, rendkívül takarékos, 68 lóerős motorjának. Az átlagosan 2,9 kg földgázzal, azaz mindössze 79 g/km CO2 kibocsátással rendelkező autó 5 csillagos eredményével az ADAC EcoTest listáján szereplő modellek közül az első tíz leginkább környezetbarát modell egyike.

Csendesebb és tisztább

Napjainkban az óriási zajjal és a szmoggal küszködő nagyvárosokban kiemelten fontos lehet a gázüzemű járművek forgalomba állítása. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint 2012-ben 3,7 millió ember halálát okozta közvetlenül a légszennyezettség. A CNG-technológia egyre előnyösebb üzemeltetési költség mellett kínál a tüdő, és más légzőszervi rákbetegség kialakulásáért, továbbá a szív és érrendszeri megbetegedésekből fakadó idő-előtti elhalálozásokért felelős szilárd-részecske kibocsátás-mentes üzemet. A gázüzemű járművek további előnye az 5-6 decibellel csendesebb motortechnológia, melynek köszönhetően harmad akkora zajterheléssel bírnak, mint a hagyományos üzemű autóbuszok. Mindezen túl, a klímavédelem leghatékonyabb eszközeiként is a CNG üzemű járműveket tartjuk számon, mivel a földgáz 20-25 % CO2 csökkenést eredményez, a hulladékból és más megújuló forrásból előállított biogáz pedig zéró CO2 kibocsátású közlekedést tesz széles körben lehetővé.

Fejlesztések Uniós pénzből

Az MGKKE elkötelezett híve a gázhajtás magyarországi elterjesztésének éppen ezért programot dolgozott ki a cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőinfrastruktúrájának fejlesztésére. ? Idén a PANNON-LNG projektünket az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatható fejlesztései közé választották. Ennek köszönhetően legalább öt, a távolsági áruszállítást épp úgy, mint a helyi közlekedést kiszolgáló cseppfolyósított és sűrített földgázt kínáló töltőállomás fog 2017-re Magyarországon, Európai Uniós forrásból létesülni ? jegyezte meg Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke. A PANNON-LNG projektről, csak úgy, mint a kiállított járművekről bővebb információt a látogatók a helyszínen kaphatnak.

Szóljon hozzá!