ZETApress

hírportál

Megjött két új midibusz!

A Budai Vár és környéke közlekedésének fejlesztését célzó program keretében, Európai uniós támogatásból megvásárolt, egyenként 39 fő szállítására alkalmas, EURO6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotorral felszerelt midibuszokat ma délben a Budai Várban, a Szentháromság téren mutatták be a sajtó képviselőinek.

Magyar részről Dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, Dr. Nagy Gábor Tamás I. kerületi polgármester és Dr. Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, a török fél részéről Sakir Fakili budapesti nagykövet és Vancin Kitapci, a Karsan ügyvezető igazgatója szólalt fel. Az új midibuszok a tesztidőszakot követően a tervek szerint az év végén forgalomba állnak. Egyelőre csak két alacsony-padlós, légkondicionált KARSAN típusú midibusz érkezett Budapestre abból a 16-ból, amelyek hamarosan leváltják a Budai Várban közlekedő, elavult járműveket.

A bemutatót Dr. Szeneczey Balázs, főpolgármester-helyettes nyitotta meg, aki jelezte, hogy a mostani fejlesztés nem pusztán a járműpark bővítését jelenti, hiszen az új buszok beszerzése egy komplex fejlesztés részeként valósult meg. Hozzáfűzte azt is, hogy az új midibuszok vásárlása fővárosi, kormányzati és nemzeti érdekeket szolgál, tekintettel arra, hogy Magyarország turisztikailag egyik legfrekventáltabb részén valósul meg.

Dr. Nagy Gábor Tamás I. kerületi polgármester beszédében rámutatott, hogy a Karsan vadonatúj járművei nem csak a kerület közlekedését, hanem a magyar?török gazdasági kapcsolatokat is erősítik, ezért megköszönte a BKK-nak és a török gyártónak a projektben való rugalmas együttműködést.

? Dimenziókat ugrunk az eddigiekhez képest ? mondta Dr. Dabóczi Kálmán. A BKK vezérigazgatója jelezte, hogy a Karsan új buszai EURO6-os dízelmotorral, klímaberendezéssel és alacsony-padlóval rendelkeznek, így a vadonatúj járművek méltók Budapest világörökségéhez, a Várhoz. Dr. Dabóczi Kálmán felhívta a figyelmet arra is, hogy nem szabad megfeledkezni a BKV Zrt. szerepéről sem, hiszen ők fogják üzemeltetni az új midibuszokat, melynek során szükség lesz a cég több évtizedes tapasztalatára.

Sakir Fakili budapesti török nagykövet és Vancin Kitapci ügyvezető igazgató egyaránt arra emlékeztetett, hogy Magyarország és Törökország bár földrajzilag távol vannak egymástól, de kultúrájukban és gazdaságilag nagyon is közel. A Karsan ügyvezető igazgatója hozzátette: arra törekednek, hogy a két ország közötti baráti kapcsolat egyre szorosabbá váljon, aminek fontos lépése a mostani midibuszok beszerzése.

A Budapesti Közlekedési Központ egykor 90 járműből álló midibusz-flottája mára 28-ra apadt, közülük is mindössze 21 állhat nap mint nap forgalomba. A megfelelő közlekedés biztosításához a szakemberek szerint egy 40 járműből álló midibusz-flotta fenntartása lenne indokolt, de akár 60 midibusz üzemeltetése is racionális lehet Budapesten.

Annak érdekében azonban, hogy a Budai Várban a tömegközlekedés színvonala mielőbb javuljon, a BKK ? a Budavári Önkormányzattal közösen megkötött támogatási szerződés alapján ? összesen 16 darab alacsony-padlós, korszerű, környezetkímélő, dízel midibusz megvásárlására írt ki közbeszerzési eljárást 2013 őszén. A közbeszerzés nyertese a török Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret lett, s az eljárás eredményeként ? teljes egészében Európai uniós támogatásból ? ők szállíthatják Budapestre az új budavári buszokat. A buszok beszerzésének teljes költsége összesen 909 millió forint, amely a buszbeszerzés mellett tartalmazza a szükséges pótalkatrész beszerzésnek, a projektmenedzsmentnek, a megvalósíthatósági tanulmány készítésének és a kapcsolódó, kötelező kommunikációnak a költségeit is.

Az új típusú midibuszok alacsony-padlósak, légkondicionáltak, és EURO6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotor hajtja őket. Teljes befogadóképességük egyenként 39 fő, az ülőhelyek száma pedig összesen 21. A midibuszok a Budai Várban és vonzáskörzetében, a 16-os busz útvonalán fognak közlekednek. A most bemutatott két midibuszt követően a további 14 jármű várhatóan októberben érkezik meg Budapestre.

Mivel a buszcserére vonatkozó Európai uniós projekt az év végén zárul, így a Várnegyed utazóközönsége már decemberben egészen biztosan kipróbálhatja a jelenlegieknél mintegy tíz százalékkal nagyobb férőhely-kapacitású, környezetkímélő, új buszokat. A hosszabb távú célok között pedig az szerepel, hogy a jövőben elektromos meghajtású midibuszok róják majd a Várnegyed útjait. Amikor pedig majd az elektromos meghajtású buszok is megérkeznek és munkába állnak a fővárosban, a hamarosan forgalomba álló, új midibuszok Budapest más hegyvidéki területeinek ? a Rózsadombnak, a Gellérthegynek vagy éppen a Testvérhegynek ? a közlekedését tehetik korszerűbbé.

Szóljon hozzá!