ZETApress

hírportál

Megépült a 4-es metró

Becsey ZsoltA kormány reméli, hogy a fővárossal közös, a 4-es metróhoz kapcsolódó közlekedési fejlesztéseknek köszönhetően tovább nő a metró utasszáma a következő években! ? mondta Becsey Zsolt, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára ma délelőtt a budai minisztériumban.

Megépült a 4-es metró című sajtótájékoztatóján arra emlékeztetett, hogy 2014 tavaszán körülbelül százezres utasszámmal kezdett el működni a 4-es metró, amely év végére 160 ezerre nőtt. Ez az utasszám idén is tartható. Ez év végén lezárják az ideiglenes működést a 4-es metrónál, megszülethet a metró végleges működési engedélye, ami több technikai pozitívummal jár majd. Ilyen például, hogy megszűnik a vezetői felügyelet a 4-es metró szerelvényein. Tízperces menetidő-rövidülés valósult meg a 4-es metrónak köszönhetően, mely egyben fontos Európai uniós mutató.

Becsey Zsolt emlékeztetett arra, hogy a 4-es metró megvalósítása már a ’90-es években felmerült, Demszky Gábor főpolgármestersége alatt az egyik kiemelt fővárosi közlekedési projektté vált, 2004 és 2009 között létre is jöttek különböző típusú szerződések. A 2010-es kormányváltásra mégis egy rendezetlen helyzet alakult ki: csak 60%-os volt a projekt műszaki készültsége, 67 milliárd forintos hátralék halmozódott fel, és nem volt se egységes finanszírozási, se támogatási szerződésrendszer, sőt közbeszerzési problémák is voltak. Utóbbi miatt súlyos tízmilliárdos uniós támogatásoktól estünk el.

A helyettes államtitkár arra hívta fel a figyelmet, hogy 2012-re létre tudták hozni az egységes támogatási és finanszírozási szerződést és 452 milliárd forintban maximálták a megvalósítási összeget. Ezen belül körülbelül 180 milliárd forint az európai uniós támogatás, a fennmaradó részen pedig 79:21%-os arányban osztozik a kormánnyal a főváros. A kelenföldi végállomást intermodális csomóponttá szeretnék fejleszteni, ennek keretében az M1-es és M7-es autópályánál egy új csomópontot építenek ki, így javul a kelenföldi állomásrendszer megközelíthetősége ? mondta el Becsey Zsolt a 4-es metróhoz kapcsolódó fejlesztésekről. Szólt arról is, hogy elindult Kelenföldön az autóbusz-csomópont építése, amelyhez kapcsolódóan négy ütemben 1500 férőhelyre növelik a parkolóhelyek számát. A beruházás első felét már augusztus végén, a teljes beruházást pedig 2016 végéig adják át.

A 4-es metró két végállomására ? Kelenföld és Keleti pályaudvar ? vonatkozó további fejlesztésekkel kapcsolatban megtudtuk, hogy az Európai Unió Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programjába (IKOP) befogadta a kormány a fővárosnak azokat az elképzeléseit, amelyek a két végállomást korszerű, és az elővárosokba is kijutó villamosrendszerekkel kötik össze. Az egyik ilyen terv, hogy az 1-es villamost elviszik az Etele térig, másrészt pedig a Keleti pályaudvartól Rákospalotáig szintén egy korszerű villamosvonalat szeretne a főváros megvalósítani, amit a kormány ugyancsak támogat. A 4-es metró további meghosszabbítása viszont jelenleg gazdaságossági és költségszámítási okokból nincs napirenden, de a 4-es metró kötött-pályás rendszerekbe való bekapcsolása erősödni fog a beruházásoknak köszönhetően.

Az IKOP-projektek mellett az úgynevezett transzeurópai folyosó projektek is beruházásokat tesznek lehetővé, amelyekben szintén érintett lesz Kelenföld: a Déli összekötő vasúti híd kapacitásbővítése ennek egyik kiemelkedő fejlesztése lesz. Kérdésre válaszolva a helyettes államtitkár a Déli pályaudvar további sorsával kapcsolatban elmondta: megvizsgálják, hogy a dél-budai vasúti közlekedési rendszer hogyan alakul, vizsgálják a Déli és a Kelenföldi pályaudvar kihasználtságát is, de ez egy hosszabb folyamat lesz. Nincs most olyan szakmai elképzelés, ami a Déli pályaudvar teljes megszüntetéséről szólna, de középtávon a fővárossal és a MÁV-val együtt átgondolják a kapacitásokat, jelenleg szakértői előkészítések folynak.

Egy másik kérdésre elmondta: a 4-es metróhoz kapcsolódó kifizetések nagy része megtörtént, a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) zárása év végén történik, ekkor lehet majd pontosan látni a kifizetéseket, valamint hogy húzódnak-e majd át ? remélhetőleg csak kisebb tételek! ? a jövő évre. A zárás hosszú idő, a meglévő költségeket lényegileg nem érinti, hiszen a beruházás, és a kivitelezések nagy része elkészült, bár vannak olyan beruházások, amelyeket csak a forgalomba helyezés után néhány évvel zárnak le pénzügyileg. A 452 milliárd nagy részét már kifizették, jelentős visszatartott összeg nincs!

Szóljon hozzá!