ZETApress

hírportál

Új buszok a Volánoknak

VolánbuszA következő években folytatódik a közúti tömegközlekedés fejlesztése, a korábbi Volán társaságok integrációjából alakult regionális közlekedési központok mintegy ezer új autóbusz beszerzését tervezik, a már eddig megvett 600 új busz mellé ? mondta Becsey Zsolt, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára.

A délelőtti budai sajtótájékoztatón Becsey Zsolt kiemelte: a helyközi közösségi közlekedésben a szolgáltatások fejlesztése, az új buszok beszerzése azért is különösen fontos, mert mintegy másfél év múlva lejárnak a helyközi autóbusz közlekedés közszolgáltatási szerződései, 2017. január elsejével az uniós elvárások alapján Magyarországon is megkezdődik a távolsági tömegközlekedés liberalizációja. Így az állami tulajdonú Volánok versenytársakat kaphatnak, az állam addig is a szolgáltatások javításával igyekszik versenyképessé tenni ezeket a cégeket. A kormány kiemelt célja, hogy a szolgáltatások színvonalát jelentősen javítsa a közösségi közlekedésben, és az utasok kényelme és biztonsága érdekében megújítsa a busztársaságok járműflottáját. Ezekkel a célokkal összhangban 2010 és 2015 között 600 új autóbusszal korszerűsítették a Volán-társaságok flottáját.

Az elmúlt öt év alatt az új buszok megvásárlásán kívül a Regionális Operatív Program (ROP) forrásaiból az úgynevezett fedélzeti szolgáltatásokat is javították, megújították. Így új jegykiadó gépeket helyeztek el a helyközi közlekedésben használt autóbuszokra, a Volánok szolgáltatási területén korszerű, GPS alapú járműkövetési, illetve utastájékoztatási rendszert alakítottak ki, egyes járatokon, elsősorban a fiatal utazóközönség igényeinek kielégítésére díjmentesen érhető el a WiFi-szolgáltatás, illetve légkondicionált buszokat is vettek ? sorolta a helyettes államtitkár az eredményeket.

Fontos lépésnek nevezte, hogy idén januárban lezárult a Volán-társaságok regionális átalakítása, a 24 korábbi, alapvetően megyei szinten működő Volán társaságból hét regionális közlekedési központot alakítottak ki, amelyek így nemcsak hatékonyabban, hanem szervezettebben is tudnak működni. A folyamat eredményeként napjainkban már a regionális közlekedési központok látják el a közszolgáltatási feladatokat. Mivel a társaságok buszai egymás területére is átjárnak, arra voltam kíváncsi, hogy elfogadják-e egymás bérleteit, s ilyenkor hogyan számolnak el egymás között? ? Becsey Zsolt kérdésemre elmondta, hogy a távolsági járatokon ez sosem volt probléma, s 2017-től sem lesz.

Arról is szólt a helyettes államtitkár, hogy a vidéki tömegközlekedés fejlesztése, javítása érdekében számos autóbusz-állomást, autóbusz-pályaudvart is korszerűsítettek. Közülük a kazincbarcikai, illetve a karcagi autóbusz-állomások felújítását, épületrekonstrukcióját emelte ki. Rámutatott: a regionális közlekedési központok kialakításával egyes párhuzamos vezetői szinteket megszüntettek, a vezetői pozíciók száma csökkent, ez is erősítette a hatékonyabb irányítást.

Kérdésre válaszolva Becsey Zsolt elmondta, hogy a közúti tömegközlekedés továbbfejlesztésére több koncepciót is kialakítottak, közülük csak az egyik lehetséges változat az az irány, amelyről a kancelláriaminiszter beszélt múlt heti sajtótájékoztatóján. (Lázár János akkor felvetette a MÁV és a Volán-társaságok összevonásának lehetőségét, mint egy, a kormányzat előtt fekvő, a tömegközlekedés korszerűsítésére vonatkozó koncepciót.) Több variációt, fejlesztési irányt is megvizsgálnak, a lényeg a hatékonyság növelése, a szolgáltatások korszerűsítése lesz, a továbbfejlesztésre ősszel lehet majd döntés ? mondta Becsey Zsolt. A buszbeszerzések költségeire vonatkozó kérdésre elmondta: egy korszerű busz 25-30 millió forintba kerül, az új csuklós változatokat ötvenmillió forint körüli összegért lehet megvásárolni. További kérdésre elmondta: a Volánoknál inkább munkaerő gondok vannak, mintegy 600 új munkába álló buszsofőrre lenne szükség!

Szóljon hozzá!