ZETApress

hírportál

Árpáddal a pályaavatón

Árpád az új pályánAz idegenforgalmi főszezonban újra vonat jár a Balatonra. Holnapra virradóra újraindul a vonatközlekedés Lepsény és Szántód-Kőröshegy között. A dél-balatoni szakasz átépítése a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg.

A 32 kilométer hosszan felújított vasúti pálya forgalomba helyezéséről Szalóki Flórián, az NFM közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára, Feldmann Márton, a MÁV-START Zrt. értékesítési vezérigazgató-helyettese, Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács szakértője és Witzmann Mihály, a térség országgyűlési képviselője ma délben tartott sajtótájékoztatót Szabadisóstó vasútállomáson Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója moderálásával.

A sajtótájékoztatóra a Vasúttörténeti Parkból a Nosztalgia Kft. indított különvonatot. A 60 férőhelyes, 80 éves Árpád sínautón Kelenföldtől Lepsényig egyedül utaztam. 9 óra előtt szálltam fel, 10 óra után már Lepsényben voltam, ahol a vendégek csak fél 12 előtt szálltak vonatra. Több mint egy órát várakoztunk, s mivel a balatoni vonatok ma éjfélig a fővárosból csak idáig és vissza közlekednek, a vonatpótló buszokra felszálló és azokról leszálló tömeg utas csodálta és fotózta a muzeális motorkocsit. A helyi forgalmista megnyugtatott, hogy egy előfutó most indult el a felújított pályaszakaszon. Mint a nosztalgiavonat munkatársától megtudtam, a Kádár Jánost és kíséretét szállító egykori kormányvonat előtt pár kilométerrel is mindig haladt egy szerelvény, hogy merényletkísérlet esetén az robbanjon fel. Persze ma ilyenre nem kellett számítani, senki sem haragudott ránk. A déli pályaavatóról aztán a vendégeket 13 órára Lepsénybe hoztuk vissza, majd Kelenföldön fél 3 előtt én is épségben kiszálltam.

A 30. számú vasútvonalon a pályakorszerűsítésnek köszönhetően több szakaszon is megszűnnek a korábbi, 60 km/órás korlátozások. A vonatok 100 km/órás sebességgel is közlekedhetnek, a menetidő a szakaszonkénti kétvágányúsítás nyomán is csökken Budapest és a Balaton déli partja között. A zajterhelést a kritikus helyeken mintegy 4 km hosszan emelt zajárnyékoló fal, 17 kilométeren zaj- és rezgéscsillapító sínágyazat mérsékli. Balatonaliga, Szabadisóstó és Zamárdi-felső állomásokon, valamint Balatonvilágos, Szabadifürdő, Balatonszéplak-alsó és -felső megállóhelyeken magas-peronok épültek, így kényelmesebbé válik a fel-leszállás. A gyalogos és közúti átjárók korszerűsítésével biztonságosabb lesz az átkelés. A Zamárdi városközpontjában lévő, a Szántódi révhez vezető út átjárója új helyen, a Honvéd utca vonalában épül meg, ahol új megállóhelyi peront létesítettek.

? A dél-balatoni a nyári északban az ország második legforgalmasabb vasútvonala, ehhez képest legutóbb egy fél évszázada történt rajta átfogó felújítás. A korszerűsítés a következő években egészen Balatonszentgyörgyig folytatódik. Az újabb rekonstrukció lezárása után, Székesfehérvár vasútállomás fejlesztésével két éven belül 105-ről 80 percre csökkenhet a menetidő a fővárostól Siófokig ? mondta el Szalóki Flórián helyettes államtitkár, akit családja is elkísért az avatásra.

? Június közepétől lesz elérhető a diákok számára a Vakáció-bérlet, amely egy, kettő vagy akár három hónapos érvénytartammal biztosít korlátlan utazási lehetőséget a MÁV-START hálózatán. Az érvényes dolgozói bérlettel rendelkező utasok ? hűségük jutalmaként ? bármely viszonylatban 20 százalékos kedvezménnyel válthatnak menetjegyet szeptember 30-án szerdáig ? fűzte hozzá Feldmann Márton vezérigazgató-helyettes.

? A Balaton Fejlesztési Tanács következetesen dolgozik az elfogadott közlekedésfejlesztési stratégia megvalósításán. Hamarosan elkezdődik a vasúti, autóbuszos és hajózási információkat is közlő elektronikus utastájékoztatási rendszer kiépítése ? hangsúlyozta Dorner Lajos szakértő.

Árpád a pályaavatónWitzmann Mihály kormánypárti képviselő üdvözölte a vasúti forgalom újbóli elindulását. ? Az utóbbi időben tapasztalt aggodalmakkal szemben, a mai napon egyértelműen bebizonyosodott, hogy a dél-balatoni vasútvonal fejlesztése az eredetileg tervezett ütemben halad. Ezt igazolja az a tény is, hogy a nyári szezonra tekintettel ? a korábbi vállalási dátumot betartva ?, június 14-én megindulhat a vasúti közlekedés az érintett szakaszon ? tette hozzá a honatya.

? A beruházás során prioritás volt a vasúti forgalom újbóli elindítása a nyári főszezon előtt. A kivitelező befejezte a vasúti pálya felújítását, azonban a közúti műtárgyépítések még őszig folyamatban lesznek. Az első héten a tesztidőszakban 80 km/h sebességgel haladhatnak majd a vonatok ? addig az átjárókat jelzőőrök is biztosítják ?, ezután állhatnak át a 100 km/h sebességre. Siófokon a Vitorlás utcai új közúti aluljáró árhatóan június végén megnyílik a közúti forgalom előtt, így a nyári forgalmi dugók mérsékelhetők, a külön-szintű keresztezés pedig tovább javítja a közlekedésbiztonságot ? foglalta össze az elmondottakat Loppert Dániel kommunikációs igazgató. A beruházás teljes körűen október végén fejeződik be. A kivitelezést a Déli-part 2013 Konzorcium 29,99 milliárd forintból végzi. A 15% hazai forrás mellé 85%-ot az Európai Unió folyósít.

Szóljon hozzá!