ZETApress

hírportál

Sikeres KONTAKT-álás

Teszteltük, működött, érdemes folytatni: hetvenezer magyar siket és nagyothalló tudna tolmács nélkül KONTAKT-álni – derült ki a mai budai konferencián, a Csörsz utcai MOM Kulturális Központban.

A KONTAKT Tolmácsszolgáltatás bizonyított: mára már 1179 regisztrált ügyfél használja a videó alapú rendszert kommunikációjuk akadálymentesítésére. A magyarországi közel hetvenezres siket és nagyothalló társadalom számára kifejlesztett rendszer nemcsak a fogyatékkal élők, de a társadalom egésze számára nyit új ablakot egymás megértésének, elfogadásának és az érintettek integrációjának irányába.

Végéhez ért a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének Európában is rendkívüli kezdeményezésnek számító KONTAKT Tolmácsszolgáltatásának közel egyéves tesztidőszaka. A tesztidőszak lezárultával a SINOSZ záró szakmai konferencia keretében számolt be a nyilvánosságnak, szakmai partnereinek és a SINOSZ tagjainak a program eredményeiről, és határozta meg a célokat a jövőbeli fejlesztésekre vonatkozóan. Az Új Széchenyi Terv keretében, az Európai Unió finanszírozásával tavaly márciusban útjára indított KONTAKT Tolmácsszolgáltatás a siketek és nagyothallók számára lehetővé teszi a jelnyelvi tolmács személyes jelenléte nélküli önálló ügyintézést, így kommunikációjuk akadálymentessé válik úgy a munkahelyeken, mint az oktatásban, az egészségügyben, vagy bármely közszolgáltatás igénybevételekor. A szolgáltatás közel egy éves tesztidőszaka keretében 1250 kölcsön tabletet biztosítottak kipróbálásra azoknak a lelkes jelentkezőknek, akik nem rendelkeztek a teszteléshez megfelelő saját számítógéppel vagy okostelefonnal, és vállalták a teszteléssel járó minden egyéb kötelezettség teljesítését. A közreműködő személyek tapasztalataikról és a szolgálat használata során felmerülő igényeikről beszámolva hozzájárulhattak a szolgáltatás fejlesztéséhez és véglegesítéséhez.

A KONTAKT szolgáltatás egy rendkívüli lehetőség a siket-vakok akadálymentesítése terén is. A szakmai konferencia keretei között vehette át Czibere Károlytól, az EMMI szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkárától a két siket-vak készülék átadásáról szóló emléklapot Kedves Éda, a Siket-vakok Országos Egyesületének ügyvezetője. A siketvak-klienskészülék egy hordozható számítógép, amely a KONTAKT Tolmácsszolgáltatáshoz illesztett Braille kijelzőből áll, melynek segítségével a képernyő láthatóvá válik, a KONTAKT fejlesztésének köszönhetően pedig a felhasználó szöveg alapú kommunikációt folytathat. Az kijelző továbbá lehetővé teszi, hogy a siket-vakok is bátran böngészhessenek a világhálón, így ők is értesülhetnek a világ dolgairól.

A projekt tavaly márciusi elindulása óta egyenletesen nőtt az ügyfélszám és mára már elérte az 1179 regisztrált főt. A jelenlegi felhasználószám mellett havi átlagban közel nyolcezer hívást bonyolítanak le a rendszernek köszönhetően, ami közel 700 óra tolmácsolást jelent. Ez is jól mutatja, hogy a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás új szolgáltatóként jelenik meg a piacon ? az infokommunikációs akadálymentesítés hatékonyabban működik a párhuzamosan megvalósuló személyes jelnyelvi tolmács-szolgáltatással együttműködve – mondta el az eseményen Dr. Kósa Ádám SINOSZ elnök és Európai parlamenti képviselő.

Nem csupán egy üzleti szempontból jól átgondolt, egyedülálló fejlesztés megvalósításához járulhattunk hozzá, de már az együttműködés kezdetekor is biztosak voltunk abban, hogy a projekt pozitív hatással lesz az Invitel szemléletmódjára. A program iránti elkötelezettségünk az elmúlt időszakban még erősebbé vált, ezért szinte természetesnek éreztük, hogy az Invitel ügyfélszolgálati irodáiban is elérhetővé kell tennünk ezt a megoldást. Az együttműködés keretében már megtörtént a szegedi, valamint a veszprémi Invitel Pont dolgozóinak érzékenyítő képzése, valamint az Invitel Pontok szükséges eszközökkel történő felszerelése. Így a KONTAKT Tolmácsszolgálatot saját eszköz nélkül is igénybe vehetik mindazok a hallássérültek, akik felkeresik ezeket az Invitel Pontokat – hangsúlyozta Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója.

A konferencián egy szakmai kerekasztal-beszélgetés keretében Kiss Virág, az Auchan Magyarország Kft. HR vezetője, Rosner Imre, a Szerencsejáték Zrt. karitatív osztályvezetője, Tóthmárton Vera, a TESCO-GLOBÁL Áruház Zrt. atipikus foglalkoztatási specialistája, Kovács Ildikó, a Nolato Magyarország Kft. HR igazgatója és Gerlei Gyöngyvér, az Invitel vállalati értékesítési igazgatója arra keresték a választ, hogy ma egy vállalatnak mekkora a felelőssége a megváltozott munkaképességű munkatársak integrációjának elősegítésében. A résztvevő szervezetek képviselői szerint – akik szintén több száz megváltozott munkaképességű alkalmazottat foglalkoztatnak – a halló munkatársaiknak is fejlődési lehetőséget jelent siketekkel és nagyothallókkal együtt dolgozni, és megtapasztalni azt, hogy akadálymentesítéssel teljes értékűen tudnak egymással kommunikálni.

A KONTAKT Tolmácsszolgálat bizonyított

Az elégedettségi méréseknek köszönhetően a felhasználókkal közösen fejlesztik és javítják a rendszert, akik tapasztalataikról és a szolgáltatás használata során felmerülő igényeikről beszámolva – egy elektronikus kérdőív kitöltésével – maguk is hozzájárulhattak a szolgálat fejlesztéséhez és véglegesítéséhez. Az elégedettségi mérések alapján egyetértés van a felhasználók között, hogy a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás összességében bárhonnan elérhető, hasznos, előnyös, költséghatékony, modern és közkedvelt akadálymentesített megoldás a kommunikációra.

Ügytípusok vonatkozásában az ügyfelek többségében az önálló életvitel elősegítése céljából, rövid, személyes ügyek intézése során kezdeményeztek hívásokat, mellyel lerövidülhetett az idáig megszokott, jelnyelvi tolmács személyes jelenlétével történő ügymenet. A rendszer nagyon népszerű volt az egészségügyi ellátások igénybevételekor is, hiszen alkalmas az orvossal történő időpont-egyeztetésekre, illetve a kórtünettel vagy a vizsgálattal kapcsolatos konzultációkra, így a privát és intim szférát meg tudják őrizni az ügyfelek. A hivatali ügyintézések alkalmával pedig nagyobb önállóságot tesz lehetővé a rendszer, hiszen ebben az esetben sem kell arra az alig 15 perces hivatali ügyintézésre külön személyes jelnyelvi tolmácsot igényelnie a siket vagy nagyothalló felhasználónak, hiszen a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás segítségével egyedül is képes elintézni azt. Nem utolsó sorban pedig a munkavállaló és a munkáltató közötti kommunikációt is megkönnyíti, ezzel is hozzájárulva a siketek és nagyothallók munkaerő piaci integrációjához. Így a KONTAKT nem pusztán szolgáltatás, hanem a siket és jelnyelv használó nagyothallók identitásának, önálló életvitelének egyik alapvető eleme.

A KONTAKT Tolmácsszolgálat fejlesztéseiről

A 2014. márciusi indulás óta a SINOSZ tervei között szerepelt a rendszer továbbfejlesztése, melynek érdekében olyan fejlesztéseket kívántak integrálni a már meglévő rendszerbe és a felhasználókkal tesztelni, amik nagyban megkönnyítik a siketek és nagyothallók mindennapjait, hiszen a rendszer eddigi kiváló eredményei mellett a KONTAKT jelenlegi szolgáltatásaival csak a jelnyelv-használó személyek akadálymentesítési igényeit volt képes maradéktalanul ellátni. Így a tesztidőszak alatt olyan további fejlesztések is megvalósultak, mint például a videó-üzenet küldésére alkalmas szolgáltatás, amely a tolmácsok számára lehetővé teszi, hogy a halló fél által telefonban közölt hangposta-üzenethez hasonló üzenetet jelnyelvi videóban küldje el az ügyfél részére; vagy a beszédet automatikusan írott szöveggé alakító technológia, amely elsősorban jelnyelvet nem ismerő nagyothallók számára lesz majd nagy segítség. – Ezen fejlesztések a szolgáltatás tesztidőszakának végére készültek el, ezért ezek tesztelése is okot ad a projekt hosszabbítására – hangsúlyozta Kósa Ádám. Hozzátette, hogy a KONTAKT teljesítette az alapvető célkitűzéseket és bebizonyította, hogy a tolmácsolási típusok egy részét ki lehet váltani költséghatékony infokommunikációs módszerekkel úgy, hogy a hagyományos tolmácsolási rendszer minősége és népszerűsége is megmaradjon.

Szóljon hozzá!