ZETApress

hírportál

Két- és félmillió májustól

Segélyhívás-fogadásIdén májusban indultak a hívások előszűrését biztosító országos hívásfogadó központok. Ez idő alatt több mint 2,5 millió hívás érkezett a miskolci és szombathelyi központokba, melyeknek 80%-a beavatkozást nem igénylő, fals hívás volt ? tudtuk meg délután a Westend hiltonbeli sajtótájékoztatón. A rendszer a hamarosan mentésirányítást is átveheti.

A 112-es segélyhívószám népszerűsítése és a fals hívások számának csökkentése kiemelt cél, így az egységes segélyhívó rendszert megvalósító projekt szeptemberben edukációs kampányba kezdett. A 112 egy egységes európai segélyhívószám, ami ingyenesen hívható mind vezetékes, mind mobiltelefonról bárhol az Európai Unióban, sőt szinte az egész kontinensen. 1991 óta használják az Európai Unió tagállamaiban, ahol vész esetére így elég egyetlen számot megjegyezni. Annak érdekében, hogy az emberekben tudatosuljon a 112-es segélyhívószám, 2009-ben megalapították az Európai 112-es Napot. A rendezvény legfontosabb célja, hogy felhívják a közvélemény figyelmét az egységes európai segélyhívószámra és erősítsék az egymásnak nyújtott segítség fontosságát.

Idén a 112-es hívószám népszerűsítése Magyarországon is időszerűvé vált, hiszen Miskolcon és Szombathelyen átadták az országos hívásfogadó központokat. Szijártó Zoltán, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) elnöke hangsúlyozta, hogy a 112 legnagyobb előnye, hogy egyetlen szám tárcsázásával mindhárom készenléti szerv egyszerre mozgósítható. Ez főleg komplex beavatkozást igénylő helyzetekben fontos. ? A hívásfogadó központok fő feladata, hogy kiszűrjék a beavatkozást nem igénylő, fals hívásokat, ezzel elősegítve azt, hogy a készenléti szerveket csak valós probléma esetén értesítsék ? mondta el Szijártó Zoltán.

Göndör László, a KIFÜ projektvezetője elmondta, hogy a projekt felállításakor Magyarország csatlakozott az Európai Segélyhívószám Szövetséghez, az EENA-hoz (European Emergency Number Association) annak érdekében, hogy Magyarország az Európában már leginkább elterjedt megoldások tapasztalatait beépíthesse a kialakítandó rendszerbe. Az európai gyakorlati tapasztalatok, valamint a magyarországi híváselemzések alapján a Kormány úgy döntött, hogy a hatékonyság érdekében szétválasztja a hívás fogadást és a tevékenység-irányítást. Ennek a döntésnek a megvalósítása révén ma elmondható, hogy a legfontosabb célt már most is teljesíti a rendszer: az irányítók csak érdemi beavatkozást igénylő esetekkel foglalkoznak.

A hívásfogadó központoknak köszönhetően a bajba jutottak 5 másodpercen belül élő hanghoz jutnak, a speciálisan kiképzett operátorok pedig a probléma azonosítása után értesítik a megoldásban érintett készenléti szervek irányítóit. ? A mentésben további hatékony segítséget nyújt, hogy az informatikai rendszer be tudja határolni a hívás helyét ? emelte ki Göndör László, a KIFÜ projektvezetője, aki szerint a hatékony segítségnyújtás legfontosabb alappillére a két hívásfogadó központ létrehozása volt. ? Fontos, hogy a segélyhívószámot minél többen megismerjék, és tudják, hogy csak vészhelyzetben (baleset, tűzeset, bűncselekmény esetén) szabad hívni. Ennek érdekében szeptemberben társadalmi célú reklámkampányt szerveztünk, valamint ma ? hazánkban először ? megrendezzük az Európai 112-es Napot, ahol 16 óra és 20:30 között nyereményjáték keretében hívjuk fel a figyelmet a segélyhívóval kapcsolatos tudnivalókra, sőt a közönség a 112-es hívószámot népszerűsítő flashmob-nak is részese lehet. A rendezvényen 19 órától ismert előadók is fellépnek.

A 6-14 éves korosztály számára a projekt egy országos rajzpályázatot indított Hétköznapi hőseink címmel. A rajzpályázat célja, hogy felhívja a figyelmet a rendőrök, a mentők és a tűzoltók munkájára, illetve az egységes, ingyenesen hívható 112-es segélyhívószámra. A pályázatról bővebb információkat idekattintva találnak az érdeklődők.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Elektronikus mentésirányítás | ZETApress

Szóljon hozzá!