ZETApress

hírportál

Minisztériumi jogvédelem

Márciusra épülhet ki teljesen a betegjogi jogvédelmi hálózat, az Országos Betegjogi, Ellátott-jogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) ? jelentette be a központ főigazgatója délelőtti sajtótájékoztatóján, az EMMI Arany János utcai VII. emeleti Államtitkári Tárgyalójában.

Sokan és régóta várták, hogy a Semmelweis Tervben megfogalmazott célok alapján felálljon az az új központi hivatal, amely a hazai jogvédelem széles spektrumát átfogva a betegek, az ellátottak és a gyermekek jogvédelmének egyik letéteményese lesz. Dr. Novák Krisztina, aki november elsejétől az OBDK főigazgatója elmondta: jelenleg 97 jogvédővel ? közülük 41 beteg-, 38 ellátott- és 18 gyermekjogvédővel ? és hét önkéntessel működik a fővárosi központ. A budapestin kívül hét regionális iroda működik az országban.

Az új betegjogi szervezet működéséhez az etikai elvek és szakmai protokollok már elkészültek, de ezt még a civil és a szakmai szervezetekkel is egyeztetni szeretnék ? mondta a főigazgatónő. ? Az OBDK alapvető célja a tájékoztatás, annak elősegítése, a betegdokumentációval összefüggésben a jogok érvényesítése és érvényre juttatása, a panaszjog gyakorlásának segítése, a rendszerhibák feltárása és megoldása. Az egyik fő szempont a peren kívüli egyezségre való törekvés ? hangsúlyozta Novák doktornő.

Hatósági jogkörében a központ vezeti a betegjogi, ellátott-jogi és gyermekjogi képviselők nyilvántartását. Ezzel kapcsolatban a főigazgató megjegyezte, hogy a régebbi képzőintézményekkel is felvették a kapcsolatot, hogy megtudják, kik végezték el a szükséges jogvédelmi képzéseket. Az OBDK feladata lesz folyamatosan nyomon követni az egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségét, az ellátásszervezéssel, a beutalási renddel, a betegtájékoztatással kapcsolatos szabályok érvényesülését, és ha visszásságot találnak, jelzik a fenntartónak.

Novák Krisztina azt mondta, ha az egészségügyi ellátás során valakinek jogi panasza lenne, a területileg illetékes jogvédelmi képviselőhöz kell fordulni. E képviselők elérhetőségeit az egészségügyi szolgáltatóknak kötelességük kitenni az intézményben. Ezen felül a központ honlapján is van egy úgynevezett panaszláda, ahová bárki megírhatja az ellátás során felmerült problémáit. A jelenleginél emberközpontúbb jogvédelmet szeretnének létrehozni, amelyben maximálisan érvényesülnek a gyerekek, az ellátottak, a betegek jogai.

Szóljon hozzá!