ZETApress

hírportál

Környezetkímélő autózás

Mivel nálunk gyerekcipőben jár a környezetkímélő autózás, a WWF Magyarország és a Toyota Motor Hungary 2011-ben közös projektet indított a vállalati autóflották káros-anyag kibocsátásának csökkentése és egy racionálisabb, biztonságosabb és olcsóbb vezetési stílus, az eco-driving (öko-autózás) elterjesztése érdekében.

Fő céljuk a levegőbe bocsátott káros-anyagok ? elsősorban üvegházhatású gázok ? csökkentése, és az autóhasználat ésszerűbbé tétele. ? A tudatos közlekedés rendkívül fontos lenne környezetünk védelme szempontjából, így a tömegközlekedési eszközök fokozott használata, vagy a valós igényeknek megfelelő autóhasználat. Hazánkban a közlekedési ágazatokon belül messze a közúti közlekedés bocsátja ki a legtöbb káros-anyagot, melynek egy jelentős része elkerülhető lenne például a megfelelő vezetési technikák alkalmazásával. Külföldön nem ritka, hogy a jogosítvány megszerzésének feltétele az öko-vezetési technikák elsajátítása is ? mondta Figeczky Gábor, a WWF Magyarország igazgatója.

A projekt során felmérést végeztek mind a nagyvállalatok, mind a kis- és középvállalatok körében arról, hogy működésük során, valamint autóflottájukkal kapcsolatos döntéseknél milyen súllyal esnek latba a környezeti szempontok, mennyire figyelnek oda az üzemanyag-fogyasztásukra és károsanyag-kibocsátásukra.

A nagyvállalatok esetében érdekes, olykor ellentmondásos eredményeket mutat a kutatás. Míg a vállalatok 62%-a szerint a környezeti problémák közül kiemelten fontos az éghajlatváltozás és szintén 62%-uk tesz is bizonyos intézkedéseket az üvegházhatású gázok kibocsátásnak csökkentéséért, addig csupán kb. 30%-uk méri egyáltalán a kibocsátásait. A felmérésből az is kiderül, hogy a vállalatok számára nem egyértelmű az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása közti összefüggés. További tanulság, hogy még az üzemanyag-fogyasztást kiemelten fontosnak tartó vállalatok között sem nagyon találtunk belső ösztönző rendszert, vagy bármilyen szabályozást, belső útmutatást az autóhasználatra vonatkozóan.

A vizsgált 100, autóval rendelkező kis- és közepes vállalat ? saját bevallása szerint ? 91%-a tesz környezete megóvásáért lépéseket ám konkrétumként leginkább az amúgy is kötelező intézkedéseket említették (pl.: hulladékkezelés). A belső kibocsátás és energiahasználat-csökkentési célokat a kis- és közepes vállalatok 54%-a kifejezetten az autóhasználathoz köti, mely azonban nagyban összefügg a költségmegtakarítási intézkedésekkel, nem a környezeti teljesítmény javítása a fő motiváció. Az autók környezettudatos használatának elősegítésére 15%-uk alkalmaz belső pénzügyi vagy egyéb ösztönzőket, 11%-uk pedig oktatással (eco-driving) segíti elő a takarékos magatartást.

Meglehetősen gyerekcipőben jár még a környezetkímélő vezetés Magyarországon ? mondta Varga Péter, a Toyota Motor Hungary Kft. PR és marketingkommunikációs vezetője. ? A projekt segítségével fel szeretnénk hívni nem csupán a vállalatok, hanem minden ember figyelmét is arra, hogy ha okosan használják autóikat, azzal a környezetnek és a saját pénztárcájuknak is jót tesznek, tehát mindenki nyer ? tette hozzá. A WWF ennek a témának szentelt weboldalán teljes körűen körbejárják a zöld autózás témakörét, az autóvásárlástól egészen a jármű roncstelepre kerüléséig. Mindezt érdekes információkkal, meghökkentő adatokkal és olyan tippekkel teszik, melyek segítségével havi több ezer forintot is spórolhatnak az autótulajdonosok.

Szóljon hozzá!