ZETApress

hírportál

Biztonságos biciklisáv

Elkészült az új, biztonságos és kerékpáros-barát forgalmi rend az Andrássy út belső szakaszán. Az ígért ütemterv szerint elkészült az Andrássy út új forgalmi rendje, melyet a mai napon adott át a forgalomnak Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója.

A kerékpárral közlekedők és az autósok számára egyaránt biztonságosabb új forgalmi rendet, a kerékpársáv és a parkolósáv megcserélését a BKK vezetője a tavalyi Autómentes Napon ígérte meg, kivitelezése egy hónap alatt zajlott le az Andrássy út Oktogon és Bajcsy-Zsilinszky út közötti szakaszán. A kiskörúti biciklisáv tavalyi átadása után most egy újabb régi budapesti Critical Mass cél teljesült. A Kerékpáros-klub szakmai tanácsai figyelembevételével a Budapesti Közlekedési Központ megcserélte az Andrássy út parkoló- és kerékpársávját. Az Oktogon és Bajcsy Zsilinszky út közti szakaszt Tarlós István főpolgármester, Vitézy Dávid BKK vezérigazgató adta át az Operaháznál.

A szalag átvágása után jelképesen elsőként a budapesti kerékpáros mozgalom aktivistái tekertek végig az elkészült úton. Ezzel a gesztussal a város vezetői azt fejezték ki, hogy az utat nekik építették, ők pedig természetesen elfogadták a meghívást. Miután az átadás idején sokan dolgoztak, így a Kiskörút birtokba vételéhez hasonlóan egy délutáni Happy Mass-t is tartanak 17:30 perckor, szintén az Operától indulva. Ezen megtapsolják a készítőket, mérnököket, civileket, a hivatalban dolgozókat, akik nélkül nem jöhetett volna el ez a pillanat, majd a KRESZ szabályai szerint bringáznak egy kört az új sávokon.

A Thököly út és Kiskörút átadása után ez a harmadik Happy Mass. A közös öröm kifejezésén kívül ezek legfőbb célja, hogy a város kerékpáros közlekedésért épített minden jól sikerült beruházást sikerként könyvelhessenek el azok a városvezetők, akiktől az újabb fejlesztéseket is várjuk. A Critical Mass felvonulásokkal meghonosítottuk a közös célért való közös fellépést, ugyanígy szeretnénk hagyományt teremteni a város fejlesztéséért végzett hivatali munka elismerésével is ? mondta el László János, a Magyar Kerékpáros-klub elnöke.

Régi adóssága volt a Fővárosnak az Andrássy úti áldatlan állapotok megszüntetése, hiszen a kerékpársáv korábbi kialakítását sok jogos kritika érte mind az autósok, mind a kerékpárosok részéről. A parkoló autók ?mögé? eldugott kerékpársávon közlekedőkre sem a jobbra kanyarodó autók, sem a kocsikból kiszálló utasok, sem a gyalogosok nem számítottak. Mindez sok konfliktust és balesetveszélyes helyzetet okozott. Több csomópontban a kerékpárosok nagyon rövid zöld jelzést kaptak, sőt, az Oktogonnál egy igen kényelmetlen megoldással külön jelzőgombbal kellett áthaladást kérniük, ezek pedig igencsak nehezítették a kerékpárral való közlekedést az Andrássy úton.

Az új forgalmi rend célja az volt, hogy a jobbra kanyarodó autók és biciklisek többé ne veszélyeztessék egymást, a kerékpáros közlekedést ne akadályozzák parkoló vagy rakodó autók, ne kerüljön rendszeresen kuka a kerékpársávra, és a parkoló autókból kiszállók is nagyobb biztonságban legyenek. A kerékpársáv és a parkolósáv közé egy ajtónyitásnyi szélességű biztonsági sáv került, hogy a váratlanul kinyíló ajtók ne okozzanak többé balesetet. Az önálló jobbra kanyarodó sávval ellátott kereszteződésekben a kerékpársáv a jobbra kanyarodó és az egyenes forgalmi sáv közé került, így a jobbra kanyarodó autók először a besorolási szabályok szerint keresztezik a kerékpársávot, és csak utána kanyarodnak jobbra.

Változott a lámpák beállítása is: eddig több csomópontban a kerékpárosok és a gépjárművek felváltva kaptak zöld jelzést, így mindenkire kevesebb zöldidő jutott. A felújítás eredményeképp az Andrássy úton az egy irányba haladó járművek egyszerre kapnak zöldet, az önálló kerékpáros jelzőlámpák megszűntek, mindenkire hosszabb zöldidő jut. Megszűnt a nyomógombos jelzőlámpa az Oktogonnál, ezzel a kerékpárosok számára az egyik legkényelmetlenebb csomópont alakult át. A többi kereszteződésben, ahol műszakilag lehetséges volt, ott a kerékpárosok számára a csomóponti megállás helyét jelző vonal (stopvonal) a gépjárművek stopvonalánál előrébb került.

Leglátványosabb eleme a felújításnak, hogy a kerékpársávot az aszfalttal megegyező érdességű, tehát a bicikliket nem rázó piros színű bevonattal is kiemeltük és erre kerültek rá a sárga, tartós burkolati jelek. A kerékpársáv ilyen hangsúlyos kiemelése a forgalombiztonságot szolgálja, számos európai példa alapján, alkalmazását a BKK más helyszíneken is tervezi. A megcserélt sávok a teljes szakaszon új aszfaltburkolatot kaptak. A parkolókat és taxiállomásokat újra felfestettük, és a megváltozott forgalmi rendnek megfelelő jelzőtáblákat helyeztünk ki. Az Andrássy út főpályáján a BKK Közút több mint 500 négyzetméteren a szükséges burkolatjavításokat is elvégezte. A kerékpársáv megfelelő helyre kerülésével a 105-ös autóbuszok megállóhelyre történő be- és kiállása komfortosabb lett, valamint a parkolóhelyek száma is emelkedett hat darabbal.

Júniusban az Andrássy úti kerékpársáv projekt első ütemének utolsó lépéseként a Nagymező utcánál két irányban kerékpáros számláló berendezést telepítünk, melynek segítségével nyomon követhető lesz ezen fontos fővárosi útszakasz kerékpáros forgalmának alakulása. A Fővárosi Önkormányzat és a BKK folytatja a megkezdett munkát: a város nehéz anyagi helyzete ellenére, elsősorban uniós források segítségével a kerékpározást és a forgalombiztonságot szolgáló fejlesztésekre többet költünk 2011 és 2014 között, mint korábban bármely hasonló időszakban költött a Főváros.

Számos kerületben, Csepeltől Rákoskeresztúron át Újbudáig épültek kerékpárutak 2011-ben, és idén is adunk át új szakaszokat, ezen a héten például a kőbányai Fehér úton. A belsőbb városrészekben megvalósul 2013-ban a bubi, a közösségi kerékpáros-rendszer, melyet a belvárosban további forgalmi rendmódosítások követnek majd. A program részeként az Andrássy út külső szakaszán is átalakul majd a forgalmi rend, a kerékpárosok az Oktogon és a Hősök tere között a járdán kijelölt kerékpárútjainak köszönhető gyalogosok közötti szlalomozás helyett az átalakításra váró szervizúton közlekedhetnek majd.

Szóljon hozzá!