ZETApress

hírportál

Nosztalgia a Margit hídon

Délután a fővárosiak hivatalosan is birtokba vehették a felújított Margit hidat. Tarlós István főpolgármester a budai hídfő aluljárójában beszélt a híd felújításáról és a kapcsolódó közlekedési fejlesztésekről. Megnyitott továbbá egy csak ma este 9 óráig látható ideiglenes fotókiállítást is.

Az aluljáró lépcsőjénél egy lány csokoládéval fogad, s a forró teás és forralt boros asztalhoz invitál. Mindenkit várnak, az esemény nyilvános. Nem is értem, miért kellett az előzetes regisztráció. A járókelők, a villamossal és HÉV-vel érkezők kíváncsian nézik a híd elmúlt 135 évét bemutató tárlatot. Van idő a bámészkodásra, mert a főpolgármester késik.

Hogy addig se unatkozzunk, Kis Róbert Richárd moderátor a híd múltjáról mesél. Elmondja, hogy sokáig már az 1876-os elkészülte is bizonytalan volt. A Lánchidat magáncég működtette, s mivel ott hídpénzt szedtek, 90 éves moratóriumot vásároltak hídjuk 5 km-es körzetében. Aztán az akkori városvezetésnek sikerült visszavásárolni a jogot, feloldotta a moratóriumot, s így az új híd ? Budapesten a második! ? Pest, Buda és Óbuda 1873-as egyesülése után elkészülhetett. A Margitszigetre vezető szárny csak később épült meg, addig oda csak hajóval lehetett eljutni a partról.

Az 1876-os átadás után sokan sétáltak át a hídon, de sajnos az öngyilkosok is felfedezték. Rengetegen ugrottak innen a Dunába, melyről a korabeli sajtó is rendre beszámolt. Egy ilyen hír olvastán írta meg Arany János: Hídavatás című versét. A hídon kezdetben a járta mellett futottak a sínek, melyen ló vontatta kocsik közlekedtek. Ezeket váltotta fel a századfordulón a villamos, s a sínek is később középre kerültek.

A híd is szélesebb lett, s a II. Világháborúban fontos stratégiai útvonallá vált. 1944 őszén a németek tévedésből robbantották fel az egyik oldalát, s mivel előtte nem történt kiürítés, sokan a Dunába vesztek az épp akkor a hídon tartózkodó civilek közül. Mivel csapataiknak még szükség volt a hídra a visszavonuláshoz, utászaik kijavították. Amikor 1945. januárban az utolsó német csapatok is átvonultak Pestről Budára, a hidat immár véglegesen felrobbantották. Újjáépítése 1948-ra megtörtént.

Közben a főpolgármester is megérkezik. Óbudai fiatalként is sokat járt a hídon. 1972-ig itt volt a Szentendrei HÉV végállomása, itt szállt át mindig a nagykörúti villamosra. Itt értesült először a Kennedy elnök elleni merényletről 1963. november 22-én, amikor 15 éves középiskolásként egy színházi előadásról ment hazafelé. A hivatalos program részeként elmondta még, hogy az európai uniós támogatással megvalósuló projekt sikerrel zárult. A hídszerkezet megújításával együtt az építészeti elemek is visszanyerték régi fényüket, miközben a híd kibővített, a modern kor követelményeinek megfelelően új funkciókkal gazdagodott. Az ünnepélyes díszkivilágítás felkapcsolásával a Margit híd ismét Budapest egyik legszebb ékköve lett.

Felmegyünk az aluljáróból, s várjuk a nosztalgia villamost. Egy kocsi jön mindössze, melyre alig férünk fel. Villognak a vakuk, dolgoznak az operatőrök, riporterek faggatják a főpolgármestert a rövid szakaszon. Megállás nélkül, 40 km/órás sebességgel ?átrobogunk? a Margit hídon ? a Szigeti bejárónál vezetőnk csak lassít ?, majd a Jászai Mari téren lefordulunk a 2-es villamos vonalára. Tarlós és kísérete itt leszáll, a villamos a Ferencvárosi kocsiszínbe meg. Kérdésemre vezetője elmondja, hogy délelőtt a Combinóval járt a Nagykörúton, de ezt a típust is jól ismeri. Régi BKV-s, a ?70-es évek közepéig ilyet is vezetett. Ezért esett rá ma a választás, mert a nosztalgia villamosokat is csak a típusra előírt vizsgával lehet vezetni.

Szóljon hozzá!