ZETApress

hírportál

A kánikula miatt a MÁV-nál is ellenőrzik a síneket

A vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedés érdekében szigorította a pályatestek ellenőrzését: 110 helyen mérik a sínhőmérsékletet, az értékeket kétóránként figyelemmel kísérik. A kánikula miatt, a minap a vasúti biztosítóberendezések több helyen elromlottak, ezért késtek a vonatok a székesfehérvári, a pusztaszabolcsi, a győri, továbbá a balatoni vasútvonalon, tudtuk meg a MÁV Sajtóosztályától. Sínhiba miatt Érd alsónál 20 km/órás sebességkorlátozást vezettek be, ez tegnaptól érvényes. A fehérvári vonatok emiatt 10-15 percet késhetnek napközben is. Tegnap 11.00 órától elrendelték az Apafa-Nyírbátor-Nyíregyháza vasútvonal teljes szakaszán a 20, illetve 40 km/órás sebességkorlátozást. A vonatok 15-20 percet késnek.

A tartós meleg a vasúti biztosítóberendezések működésében is zavart okoz ? fénysorompók, váltók romlanak el, kábelzárlatok keletkeznek.

A tartós kánikula szerkezeti változásokat okozhat a sínekben, a vasúti pályákban: 32 fokos levegőhőmérsékletnél ugyanis 45-50 fokos sínhőmérséklet alakul ki. Ekkor a vágányok oldalirányban torzulhatnak, vágánykinyomódások jöhetnek létre.

A vasúttársaság szakemberei a pályákon figyelemmel kísérik a kritikus sínhőmérsékleti értékeket, a pályamesterek soron kívüli vonalbeutazást tartanak a mozdonyokon. A vonalgondozók naponta gyalogosan bejárják a felügyeletükre bízott vasúti pályaszakaszt. A karbantartó egységek készen állnak arra, hogy azonnal kijavítsák a sínhibákat.

A munkavállalók egészségére is ügyelnek

A MÁV ZRt. végrehajtó szolgálati egységei az Országos Meteorológiai Szolgálat hivatalos időjárás előjelzési adatait rendszeresen megkapják, és ezek ismertében felkészülhetnek az esetleges szélsőséges időjárási körülményekre.

A munkavállalók közül elsősorban a szabadban végzett tevékenységek, így a vasúti pálya felügyeletét-karbantartását ellátó, valamint a vasúti járművek rendezését, vonatok összeállítását végzőket érinti leginkább a nap sugárzása, így a fokozott hőterhelés munkavégzésük során. Az un. hőterhelés egyes vasúti vontatójárműveken is meghaladja az átlagos értéket, ugyanakkor ezeken a vontatóeszközökön folyamatos a légfrissítő berendezések használata.

A MÁV ZRt. tehát mind a zárt, mind a szabadtéri munkaterületeken munkát végzők esetében gondoskodik a hőterhelés csökkentéséről. Ennek több eszköze van, például az átlagos hőmérséklet függvényében pihenőidő kiadása, igény szerinti mennyiségű ivóvíz vagy ásványvíz biztosítása, a lehetőségekhez mérten olyan munkaszervezési intézkedések ideiglenes bevezetése, amelyek a tűző napon történő munkavégzés idejét csökkentik, vagy korábbi munkaidőkezdést tesznek lehetővé (például van, ahol reggeli 4 órakor kezdődik a kültéri munka, délelőtt 9 óráig tart, és utána más munkaterületen zajlik a munkavégzés). A vasúti töltésen dolgozók pihenőidőiket döntően a természetes árnyékhatást biztosító helyeken töltik el ? ez a legtöbb töltéshez közel található. Amennyiben erre nincs lehetőség, különféle eszközökkel (pl. sátor felállításával) biztosítják a megfelelő árnyékot. A nagyobb melegben, magasabb hősugárzásnál a szabadtéren dolgozó munkavállalók részére 20 faktoros UV-sugárzást védő krémet biztosítunk.

Az utóbbi években kezdődött, és folyamatos a jobban szellőző ruhák használata a szabadtéri munkavégzés esetén (pl. rövidnadrág, póló, munkasapka), például a vasúti járművezetőknél is ez kerül bevezetésre.

A meteorológiai szolgálat előrejelzése alapján a mostani rendkívül meleg időjárásra tekintettel a MÁV ZRt. központi intézkedése nyomán, a szakterületeken olyan átmeneti munkaszervezési intézkedések történtek, amelyek a tűző napon történő munkavégzés idejét csökkentik, vagy korábbi munkaidőkezdést tesznek lehetővé.

Szóljon hozzá!